*# Update #* tk-Parts verkoopt dit rubbertje nu nieuw.
Met een motorblok dat weer problemen gaf had ik een reden om mijn versnellingsbak-stangen eens op te knappen. Toen ik alles uit elkaar had kwam ik een versleten rubbertje tegen en die ontbreekt in de voorraad van alle T3 winkels.
Dit rubbertje hoort op een buis te zitten dat de koppeling-stangen beschermt tegen de weersinvloeden. Het lijkt er op dat deze op latere T3 Syncro’s zat.
Onderdelen
nr | nummer | beschrijving |
---|---|---|
5 | 251 711 184 C | het betreffende balgje |
6 | N 0209022 | kabelbinder |
37 | 251 711 894 A | Ordinaire 40mm pvc buis |
39 | 251 711 933 | Stevige rubberen mof |
40 | N 0245044 | Slangenklem 38-52mm |
9 | 251 711 192 | Flens met opgelast stukje buis |
Het nadeel van het slechte rubbertje (nr. 5) is dat de buis nu heel veel zand en water opschept. Dat zie je ook wel terug bij mijn flens met de opgelaste buis (nr. 9). Het was aardig verroest vergeleken met de andere flensen die de schakelstangen op zijn plek houdt. Bij een standaard T3 zit het buisje er trouwens niet opgelast.
Het rubbertje is dus niet meer leverbaar alhoewel Simon van Brickwerks het overweegt na te laten maken voor de puristen. Ze hebben over het onderdeel 251711184C hier op Samba en op het 80-90 forum waar je ook Simon terug ziet komen. Het schijnt dat Busdepot het onderdeel ook heeft, maar ik heb geen zin om dat helemaal in Amerika te bestellen.
Een alternatief is de hoes die onderdeel is van de stuurinrichting, hieronder zie een plaatje. Als je een oud geleider bolletje schoonmaakt dan past die mooi op de smalle kant terwijl het brede stuk op de buis gaat. Foto gepikt van het Samba forum;
Ik heb de PVC pijp en rubberen mof weggelaten.
Dus bij mij ziet het er nu zo uit.
Meer syncro posts
Over de 4×4 van Volkswagen is veel te vertellen, dus hieronder meer informatie over syncro’s.