Nieuwe motor

Mijn oude 1.6 CS motorblok is overleden. Ga ik hem opknappen of wordt het tijd voor een nieuwe motor? Uiteindelijk neem ik een besluit met een 1Y golf blok.

Het oude motortje van de bus heeft wel wat problemen opgeleverd. In het kort, alle pakkingen, keringen en distributie zijn vervangen. De waterpomp is voor een nieuwe verruild en er gingen nog een aantal andere zaken stuk. Het is bijna een nieuwe motor. Het blijkt dat de vorige eigenaar minder handig was dan dat hij deed geloven.

– Lees er meer over in: Skileraar en de autoproblemen

Toen ik terug reed naar Nederland waren de problemen nog niet over. Tijdens een stop ontdekte ik dat er flinke druppels olie onder de auto lagen. Ik gooide er steeds olie bij om thuis te komen.

Als je olie ziet als het bloed van een auto, dan is het werkelijk een bloedbad. Ik heb hem langs gebracht bij Lucas Colnot in Schoorl. Hij vond het een leuke auto maar de motor was versleten. Door een onderdruk drukt hij olie uit het blok op zijn zwakste punt, in dit geval is dat bij de oliepeilstok. Lucas had het gerepareerd, maar intussen lekt het weer, alhoewel minder heftig.

– Lees er meer over in: Terug in NL en autopech

Mijn problemen klinken als overdruk in het carter. Dit kan een kapotte of rammelende zuiger zijn. Er zit niets anders op dan het blok open te halen, want een blik achter het kleppendeksel waarschijnlijk niemand wijzer maken en ook niet geruststellen.

Nieuw of doorgaan met het oude?

Wat zal ik doen, mijn oude blok reviseren of een ander blok kopen en wat opknappen. Het nadeel van mijn 1.6D blok is dat er niet veel vermogen in zit voor een zware bus. Een 1.9D (of TD) lijkt dan al een betere keuze. Hierover is behoorlijk wat informatie te vinden.

Deze informatie is allemaal nog maar van één forum! Dus als je verder zoekt in het Engels en Duits kan je nog veel meer ontdekken. Vooral de onderwerpen 1.9D 1Y ipv 1.6D CS (klaar en rijdt perfect) en De nieuwe 1.9D ligt erin! En het werkt nu helemaal! zien er goed uit. Na het doornemen van al deze informatie besluit ik ook om gewoon een eenvoudige ongeblazen (oftewel geen turbo) diesel achter in de bus te hangen. Het blijft een oude auto, dus ik ga er niet een motorblok in hangen om hem 140km/u te laten rijden. Ongeveer 110 km/u is ook al heel prettig.


Welk ander blok?

Voor een overzicht van motorcodes van Volkswagen heb ik hier een samenvatting gemaakt. Ik zat te kijken naar een dieselblok met de code 1Y of AEF. Een voordeel van deze motor is dat hij vrij goed in de motorruimte past. Je hoeft hier dus niet de motorsteunen om te zetten en met een beetje geluk past het uitlaatspruitstuk ook. Er zijn wel wat onderdelen die overgezet moeten worden van de 1.6D naar het nieuwe blok. Het motorblok vind je in een Golf 1, 2 of 3, in een Passat, Audi 80, Caddy 1 of een oude polo.

Ik heb op Marktplaats gekeken naar tweedehands motoren, zoals hier rechts.

Ik vind een motor als deze een nadeel hebben, ze liggen buiten tegen een muurtje onder een zeiltje. Dat kan vast niet goed zijn voor de motor. Op aanraden van een vriend belde ik een grote sloperij in de regio: Ooyevaar in Blokker en daar heb ik een 1Y blok uit een Golf III uit 1995 gekocht met bijna 200.000km op de teller.

Bij deze sloperij staan de motoren binnen, droog in een krat te wachten op de nieuwe eigenaar. Het blok was nog goedkoper ook: 350 euro. Een andere aanrader is een sloopauto te kopen waar het blok nog in zit.

Zo weet je zeker dat je alle onderdelen die je nodig hebt er op en bij zitten. Zelf wilde ik niet nog een sloopproject er naast hebben en heb de gok genomen dat het blok van de sloperij goed en compleet is.

Uitbouwen en opknappen

Ik begin met het verwijderen van allerlei onderdelen van de oude motor en zo verwijder ik het oliefilter, dynamo, koelwaterpomp, spruitstukken, etc. etc. Uiteindelijk zet ik de krik onder de versnellingsbak en later de motor om zo de motorsteunen los te maken. Met span banden laat ik de motor op de grond zakken en til de auto op. Zo kan ik de motor/bak combinatie onder de auto vandaan trekken.

opletten dat de aandrijfassen niet klem zitten

Alle onderdelen van de nieuwe motor en losse zaken van de oude motor heb ik ontvet, verder schoon gemaakt en de stalen zaken geschilderd. Zo kan René Vis op Texel hem technisch nakijken en alles weer netjes in elkaar zetten. Eerst wilde ik het motorblok geel verven, helaas was dit niet mogelijk en eerst kies ik voor wit en uiteindelijk wordt het grijs/zilver. Als alles in dozen zit is tijd voor een ritje naar Texel.

Tot die tijd ga ik aan de slag om de motorruimte te ontroesten en schilderen en de bedrading nalopen en verbeteren daar waar nodig. De draden lopen in de oude situatie kris-kras door elkaar en dat moet netter gemaakt worden. Ik begin met de boel schoonmaken.

Lees er meer over hier: Motor = stuk, het begin

Het is fijn om al het laatste beetje smeer weg te poetsen en vanaf dat moment alleen nog maar schoon te werken. De verf ging moeizaam weg en daarom heb ik een straalketel gekocht bij Datona.nl welke via een slim systeem het straalgrit laat recyclen. Na een dag zag het er schoon uit op de makkelijk te bereiken plekken. Na twee dagen had ik ook de vergeten en moeilijk bereikbare stukken gehad. Helaas ontdekte ik een zestal gaten in het ijzer en moet de auto langs een lasser die het allemaal weer gaat repareren.

Na deze reparatie wordt de carrosserie geschilderd met RX5 voor de roestpreventie, daarover gaat nog een dunne laag RX5 en dan wordt het geheel afgelakt met gele RX10 aangelengd met 5% RX5 voor de ultieme hechting. Deze RX10 kan je, tegen 10% meerkosten, bestellen in alle RAL kleuren en ik heb voor RAL 1018 gekozen, later blijkt dit toch niet de goede kleur te zijn, maar het ziet er fris uit. De motorsteunbuizen en het chassis zijn zwart van kleur.

-Lees er meer over hier: De bus schuren en schilderen

En dan is het wachten op een belletje uit Texel wat niet lang duurt. Als ik bij zijn werkplaats kom hangt de 1.9 in een een soort rack waardoor ik hem even lopend kan horen. Na wat geschud slaat hij aan 🙂 It’s alive!

Uiteindelijk was het goed dat het blok uit elkaar was gegaan, alhoewel het algehele beeld was dat het blok er perfect bij stond blijkt bij het uit elkaar halen dat er toch wat water in het blok zat wat hier en daar roest en invreten had veroorzaakt.

Dit heeft René opgelost. Daarnaast heeft hij de brandstofpomp van mijn 1.6L diesel werk er op gezet omdat er op de 1.9L versie teveel electronica zat wat uitgezocht moest worden èn dit de moeite niet waard is omdat de pomp vermoedelijk uitgedroogd is.

Bij de sloop in Schagen haal ik nog een dynamo op met de karakteristieke auto-span veer en met een multi-riem van de Brezan is mijn blok klaar om ingebouwd te worden. Ik kijk nog een keer kritisch naar de motorrubbers en besluit toch maar twee nieuwe te bestellen.

Het kost wel weer 80 euro, maar dan is het wel nieuw en goed. De oude zagen er toch een beetje rafelig uit.

Lees er hier meer over: Blok & bak resultaten

Bij de Gamma haal ik isolatie die ik tegen het blik aan plak boven de versnellingsbak. In principe zal de lijm genoeg zijn om de platen vast te houden, maar ik ga het voor de zekerheid nog een keer vast zetten met een strip. De kosten van gamma isolatie zijn behoorlijk lager dan de speciale isolatie matten die je voor deze auto’s kan kopen.

Voordat de aandrijfassen terug gezet worden kijk ik de homokineten na en hopelijk gaat de hele aandrijflijn nu zonder problemen vele duizenden kilometers mee.

– Lees er hier meer over: Motor ombouw afronden

De nieuwe 1Y motor op zijn plaats

Meer over deze bus