16 inch uitvoering

Volkswagen T3 syncro’s komen in twee smaken, de standaard 14″ en 16 inch uitvoering. Hier wat meer informatie over de zeldzame uitvoering.

De 16″ in Noord Frankrijk

De meeste syncro’s zijn uitgerust met 14″ velgen net als de gewone T3 bus. Dit betekende dat er naast de toevoeging van de syncro onderdelen betrekkelijk weinig aangepast hoefde te worden ten opzichte van de standaard bus. (een lijst vind je hier)

Dit scheelde qua onderdelen en productie. Toch is er wel een uitzondering, namelijk de VW T3 Syncro: 16 inch uitvoering. Hier werden er nog meer aanpassingen aan de carrosserie en aandrijving uitgevoerd. De header foto hierboven is mijn Volkswagen bus. Hieronder zie je drie bussen waarbij er eentje een 14″ is en twee zijn een 16 inch variant. Zie je de verschillen?

Wat cijfers

T3 bussenongeveer 1,3 miljoen
– Syncro uitvoering43,468
– 16″ uitvoering2.138

Deze cijfers wijken af per bron. Ruwweg liggen de cijfers wel dicht bij elkaar. Meer info over de cijfers, check hier.

Slechts 5%

Zoals je ziet is 5% van de auto’s uitgerust in de syncro een 16″ uitvoering. Vermoedelijk was deze variant gewoon te duur voor een particulier.

In die tijd moest je ongeveer 11.500 DM betalen tot 1989 en voor de syncro optie 7.900 DM. Daarboven op kwam dan nog 6.000 DM voor het 16″-pakket en dan komen de kosten nog voor de grotere banden met de maat 205R16.

Met deze kosten had je alleen nog een kale bus en kon je de boel uitbreiden met allerlei opties zoals een sper achter, voor, Westfalia camper of multivan inrichting , stuurbekrachtiging, airco etc, etc, etc. Dan telt de totaalsom aardig op.

Het verschil tussen de 14″ en 16″

Op de website van Syncro Wiki, tegenwoordig T3-pedia, staat een brief waarin de punten worden uitgelegd om van een 14″ om te bouwen naar een 16″. Alhoewel ze zelf aangeven dat dit uit economisch oogpunt niet aan te raden is geeft het wel een mooi beeld van de verschillen. Hieronder zet ik een vertaling van de punten:

  • De wielkast rand uitsnijden om ruimte te maken voor grotere wielen
  • De wielkast rand bekleden met rubber voor de bredere wielen
  • Accu-kast veranderen zo dat de grotere wielen meer ruimte hebben
  • Lagerhuis en naaf van een 16″ aandrijving gebruiken
  • Remschijf (voor) van gemiddeld 277mm gebruiken
  • Remtrommel (achter) van 270mm (VW LT) gebruiken
  • Reactiestang achter van een 16″ gebruiken
  • Aandrijfassen (voor/achter) van een 16″ gebruiken
  • Wielbouten en moeren van een 16″ gebruiken
  • Differentiëlen van een 16″ gebruiken ivm de overbrenging
  • Schokdemper van een 16″ gebruiken

Punten die je nog niet op deze lijst hebt zijn de aanpassingen van een slecht wegen-pakket wat hier staat omschreven. Deze worden standaard op een 16″ uitgevoerd. Voor de volledigheid noem ik ze nog even op:

  • Glijplaat op de voorkant op de lokatie van het reservewiel
  • Versteviging in de b-zuil in de carrosserie
  • Versteviging in de kofferruimte in de wanden
  • Bescherming bij de stuurstangen
  • Versterkte veerophanging
  • Sterkere schokdempers
  • Bescherming langs de schakelstang
  • Bescherming rond de aandrijfassen

Ik hoop dat je een goed beeld hebt gekregen bij het verschil tussen de twee auto’s. Zelf ben ik erg blij dat ik een unieke VW T3 syncro heb. Mocht je er meer over willen lezen dan kan ik van harte de volgende site aanraden: T3-Pedia.

En verder hebben we ook nog wat specifieke blog posts over 16 inch.