De inrichting van de bus

Als de techniek rond is wordt het tijd voor de inrichting van de bus. We hebben al een multivan bank, hoe kunnen we er verder een comfortabele bus van maken

Van mijn bus wil ik een soort mini-thuis maken; Dus stroom, water, licht, warmte en een bed. Omdat ik geen sta-hoogte heb kom ik niet in aanmerking voor het kwart tarief i.v.m. een camper, dus ik heb ook geen verplichtingen qua interieur.

Daarom wil ik het keukentje verwijderbaar maken zodat ik het ook als 7 persoons passagiersbus kan gebruiken.

Hier links zie je een foto ter inspiratie.

– Zie hier voor meer inspiratie voor mijn bus.
– Lees hier meer over interieur ideeën en inspiratie

Het begin

De bus kwam uit de fabriek zonder ramen rondom, het was een zogenaamde aannemers-bus. De Franse eigenaar heeft een poging gedaan er een camper van te maken en rondom ramen in gezet. Daarnaast heeft hij de binnenkant bekleed met heel lelijk tapijt zoals je in de foto hier rechts kan zien. Sjoerd, de vorige eigenaar, verwijderde dit gelukkig al. De inrichting van de bus was dus een zooitje. De ramen in de schuifdeur en daar tegenover zijn geen originele schuiframen, maar zijn van het Franse merk Farnier Penin.

Tapijt op de wanden

Voor de inrichting wil ik dicht bij het gedachtengoed van Westfalia blijven. Ze hadden toentertijd een ideale inrichting voor de T3 ondanks dat het vast ingebouwd was. In dit filmpje word je meegenomen in een rondleiding door een VW T3 Westfalia.

Besluit

Na heel wat gezoek en gegoogle heb ik wat besluiten genomen.

  • Ik ga niet voor een camper kenteken omdat ik mijn originele dak heel wil houden en geen gat er in ga zagen. T3 bussen met een gaaf ongeschonden dak zie je steeds minder omdat men er campertjes van maakt.
  • Back-2-back seat heb ik verkocht en ik ga werken met een bankje wat een optie was bij een Westfalia camper. Deze is verwijderbaar als we gaan kamperen.
  • Het keukentje wordt verwijderbaar zodat we eventueel met vakanties waar we de bus voor vervoer gebruiken wat meer ruimte hebben.
  • Er komt (nog) geen GoWesty bumper. Voor hetzelfde geldt kan ik een Forerunner roofrack kopen waar ik ook het één en ander op kwijt kan.

– Als je af vraagt waar ik het over heb, lees: Inspiratie voor mijn bus

De vloer

Achter de voorstoelen

We hebben de vloer geheel kaal geschuurd en geschilderd met RX5 en RX10 om er vervolgens anti-dreun op te plakken. Over het resultaat hebben we Raptor Liner gespoten (een soort pick-up bak verf) om het een waterdicht en krasvast resultaat te geven. Daarover hebben we armaflex gelegd en tot slot een betonplex plaat. Omdat we iets hoger komen zijn de rails van het bankje op een stalen strip gelegd. Om het af te maken leggen we over de houten plaat als we gaan kamperen een tapijt en als ik ga terrein rijden dan leg ik er een rubberen mat op.

– Lees hier meer over het leggen van de vloer

De vloerplaat op z’n plek

Rond en voor de voorstoelen

Achter was het eenvoudig. Je legt er een houten plaat in en het ziet er al heel netjes uit. Voorin wil ik dat het meer als een moderne auto lijkt. Origineel had Volkswagen een soort rubber met daaronder tapijt over de wielkasten.

Hier is heel moeilijk aan te komen en daarom kost het ook een hoop geld als je het al kan vinden. Vaak zijn rubberen matten van die leeftijd ook al gescheurd e.d.

In mijn bibliotheek, in de webwinkel sectie, heb ik al jaren het linkje van Isoproq zitten. Nu is mijn bus eindelijk zo ver dat we er iets kunnen bestellen. We kregen een zakje met proefstukjes en zochten deze uit. Met een dikte van 6,5mm heb ik niet de illusie dat het heel erg het geluid dempt, maar het geeft de bus wel een nette afwerking en maakt dat de bus een minder grote klankenkast is.

– Lees er hier meer over het bekleden van de stoel- en voetbakken
(blog-post in de maak)

Stoelen en banken in de bus

Captain chairs

Er zaten twee stoelen in de bus die ik niet helemaal thuis kon brengen. Ze waren grof, groot en niet echt aantrekkelijk. Dus ik verkocht ze voor een aantal kratten bier en kocht ergens anders twee captain chairs uit een Blue Star multivan, een hele verbetering.

– Lees er hier meer over: Nieuwe voorstoelen, captain-chairs

Multivan bank

We hebben een multivan bank om deze als zitplaats te gebruiken en we kunnen de leuning neerklappen om er een bank van te maken.

– Lees er hier meer over: Multivan bank

Extra bankje

Om zeven personen te kunnen vervoeren hebben we een extra bankje gekocht met de bijbehorende rails. Deze hebben we opnieuw bekleed en in de bus gezet.

– Lees er hier meer over: Extra bankje in de bus

Meer over de grijze syncro