Nieuw blok: Subaru 2.5L

Het oude blok heb ik stuk gereden, dus het is tijd voor een nieuw blok: Subaru 2.5L. Het verliep voor mijn grijze syncro niet geheel vlekkeloos.

Bij de aanschaf had mijn bus een water gekoelde benzine boxer. Dit is de motor die er origineel in hoort te zitten: een 2.1L DJ motor met met 112pk. En deze heb ik helaas stuk gereden tijdens een rit in Bouillon. Waarschijnlijk heb ik een tak geraakt en daarmee mijn oliefilter ingedeukt. Zonder olie gaat een motor helaas al gauw stuk.

– Bekijk het filmpje van die (korte) reis: Een T3 bus in het bos

De Waalse wegenwacht nam tevergeefs een kijkje

Ik heb nagedacht wat ik wilde en gekeken wat er mogelijk was. Het plaatselijke revisie bedrijf wil mijn blok niet reviseren: het blok was te exotisch qua onderdelen. Een vervangend blok kost tegen de 4.000 euro bij de meeste bedrijven. En zo zoekend op internet kom ik ook aardig wat bedrijven tegen die een alternatief bieden. Subaru levert nog steeds boxer-motoren in haar auto’s en maakt zo een interessante en modernere vervanging van de 30 jaar oude VW boxer motoren. Dit is wordt vooral veel in Amerika gedaan.

– Lees hier van Autovisie over de rij impressie van een Subaru Legacy
– Lees hier meer over de overpeinzingen: DJ motor kapot, wat nu?

Uiteindelijk besluit ik voor een Subaru EJ25 te gaan, een 2.5L motorblok. Via marktplaats vind ik een Subaru Legacy uit 2000 en dit is meteen een mooie auto om de winter te overbruggen. Nu het besluit vast staat kan ik verder op onderzoek uit wat er allemaal nodig is.

– Lees er hier meer over: Boodschappenlijst Subaru ombouw

De winter en donor auto; een Subaru Legacy

Bij mijn gele bus project heb ik de motor laten opknappen en dat was uiteindelijk geen overbodige luxe. De krukas was beschadigd door naar binnen gelekt water en het bleek verstandig dat alles nagekeken werd en schoongemaakt. Voor de Subaru motor heb ik hetzelfde plan. Ik kom uit bij Brian de Vries van OTOMOTOR en na een gesprekje overtuigt hij me om alles bij hem te doen en niet alleen de revisie.

Het Otomotor faal-project

Brian begint er aan, haalt het motorblok uit de auto en frist deze op. De Legacy had ongeveer 300.000km afgelegd en de motor had aardig wat misbruik overleefd de laatste duizenden kilometers, hier rechts zie je het vliegwiel.

Brian overtuigt mij om over te stappen naar een programmeerbare ECU en kabelboom van BS-Autotune in plaats van de ECU afgestemd op een Legacy.

Dit blijkt één van de vele vergissingen die ik bij Brian had. Hij had veel contact met BS-Autotune, maar ze komen met mijn bus niet verder. Het blijkt dat Brian net onbetrouwbaar was voor hen als voor mij was. Mijn kabelboom wordt kapot geknipt in voorbereiding voor de ECU, BS-Autotune stopt er (waarschijnlijk terecht) mee en ik zit met een incomplete kabelboom. Brian staat er weer alleen voor en mijn project verdwijnt onder het stof. Ik mag niet helpen, er komen geen foto’s meer; radiostilte.

– Lees hier meer over Het slopen van de Subaru

Gestald tussen de anderen

In de zomer van 2015 voer ik de druk op. Hij vertelt dat zijn lichaam niet meer mee werkt en vraagt me om nog iets meer geduld te hebben. In oktober hebben we weer een gesprek en stelt hij zichzelf een ultimatum: Eind 2015 is de bus klaar. Ik geef hem nog wat uitloop in januari, probeer contact te krijgen, uiteindelijk eind januari heb ik de bus opgehaald. Later blijkt dat ik aardig wat onderdelen mis zoals mijn originele motor en dat elk onderdeel dat hij heeft aangeraakt opnieuw gemaakt, opgeknapt of gekocht moet worden. Hier heb ik tweeënhalf jaar op gewacht.

Exit OTOMOTOR, welkom Friesland

Ik besluit na een gesprek met René Hofstede van Evolution Speedbarn dat hij mijn bus gaat afmaken. Als ik in Friesland kom schrikt hij echter van het werk dat er nog moest gebeuren. En hij geeft aan dat hij toch te weinig kennis heeft van de T3. Hij brengt me in contact met Klaas in Bolsward.

Die haalt de bus op en repareert de remmen rondom, de tank en alle loshangende zaken in drie zaterdagen. Ik kan elk weekend langs komen om mee te helpen en zo wat van mijn bus te leren. De vierde zaterdag hebben René, Klaas en ik samen de motor, bak in de auto gehangen. De door Brian gelaste motorbeugel gaat naar een andere bus en ik krijg een nieuwe.

Na bijna drie jaar en met heel veel onderdelen die ik weer opnieuw moet zoeken, kopen of heb gekregen van Klaas uit zijn enorme magazijn is mijn auto weer compleet. Gelukkig krijg ik ook nog wat essentiële dingen van René Vis waar mijn versnellingsbak en voor differentieel een opfrisbeurt krijgt.

– Lees er hier meer over: Met Friese moed verder

After market ECU

Het wordt tijd om de bus weg te halen bij Klaas en naar Jerry een Subaru tuner te brengen. Hij maakt een nieuwe kabelboom die past op de VW bus en op de nog bestaande bedrading van de motor. Uiteindelijk blijft hij hier ruim een jaar staan omdat Jerry tegen van alles aan loopt. De speciaal door Brian gelaste carterpan lekt, de motor staat niet op tijd. Hij vraagt me om hem vooral niet aan te raden bij de VW bus clubs, want hij gaat nooit meer zo’n project aannemen.

– Lees er hier meer over: It’s alive! Ongeveer..

Bij JMTuning laat ik een nieuwe uitlaat lassen speciaal aangepast op de bus en de motor. Het kost iets meer dan iets van de plank, maar mijn buren schrikken nu niet meer wakker als ik de bus start.

Tot slot gaat de bus weer terug naar Klaas om hem APK-waardig te maken en op kenteken te zetten. Uiteindelijk zijn Klaas en ik samen zes uurtjes bezig om de laatste dingen aan te sluiten en na te kijken. Op 8 januari 2018 heb ik een afspraak bij de RDW om de auto op een Nederlands kenteken te zetten en meteen een APK keuring te doen. Op 25-01-2018 staat de auto op Nederlands kenteken.

Het staartje van het Subaru verhaal

In 2018 gaan we op vakantie met de bus. Hij is APK gekeurd en rijdt goed. Toch komen we niet op eigen kracht thuis en weer moet de ANWB de bus naar huis brengen. Het motorblok heeft het opgegeven. Het werk van Brian moeten we nog ongedaan maken. Ik breng het motorblok weg en laat hem nu goed reviseren. Eenmaal terug in de auto is het eindelijk klaar met dat motorblok gehannes.

Alle buren werken aan Murphy

Meer over deze syncro