Blok & bak resultaten

Het opknappen gaat door, hier wat blok & bak resultaten en natuurlijk hoever ik ben met het schilderen van de motorruimte. Het opknappen, deel 4 & 5.

Mijn VW bus opknappen, deel 4 & 5

Alles gaat een beetje langzaam, maar gestaag. Het einde komt wel een beetje in zicht. 🙂 Twee oorspronkelijk artikelen zijn samengevoegd; mijn VW bus opknappen, deel 4 & 5.

Mijn auto is weer terug van de lasser en alle gaten zijn weer gedicht. Ik kan niet meer het chassis in kijken. Hoe heeft VW eigenlijk ooit zo een hoekje kunnen maken? Het vuil en vocht kan er niet uit als het er eenmaal in ligt.

Bij Nordicar heb ik RX5 gekocht en via internet RX10 op RAL kleur: RAL 1018. Het komt in de buurt van Bamboe geel.

Ik heb de versnellingsbak weer bij Tonnie op gehaald. Alles is weer opgeknapt en de eindoverbrenging is aanpast zodat de 1900 straks niet teveel toeren hoeft te draaien.

Mijn neefje stond nog wat gedesillusioneerd in de motorruimte.

Jelle ipv de motor

Intussen is alles lekker dik ingesmeerd met RX5. Hier en daar is het helemaal in de nog wat aanwezige roest getrokken. Nog even geduld tot de RX10 binnen is en dan maak ik het af.

RX5 moet over licht geroest metaal heen

Ik ga morgen mijn blok bij René op kan halen. Hij had nog wat problemen met de brandstofpomp die het niet doet, er ontbreekt waarschijnlijk iets electronisch. Intussen heeft hij de oude brandstofpomp van de 1600 op het blok gezet. Hier een tekening en foto van de 1900 brandstofpomp.

Vandaag is de RX10 binnen gekomen en als het stopt met regenen kan ik misschien beginnen met schilderen. Eerst meng ik wat RX5 met RX10 zodat het mengsel wat dunner wordt en zo schilderbaar en het hecht beter aan de onderlaag van RX5.

De eerste laag RX10 zag er niet uit… Het dekte niet zo goed als de zwarte versie. Na nog drie lagen ziet het er beter uit. Je moet even over de druipers heen kijken. Het blijft een motorruimte waar een dikke laag stevige verf belangrijker is voor mij dan het uiterlijk.

Het motorblok is terug 🙂 En ik heb hem lopend gehoord!!
Ik heb hem gister weer opgehaald bij René en alles werkt top! Op de terugweg heb ik nog een dynamo opgepikt op een sloperij met de bijbehorende veer die automatisch de multi-riem spant. Het is een beetje een risico om een tweedehandse accu te kopen, maar eigenlijk wil ik een 90amp dynamo en ik ga daar eerst even voor sparen. Tot die tijd hoop ik dat de dynamo van 70amp het even vol houdt. Met een nieuwe multi-riem ziet hij er nu netjes uit achterin de Volvo.

René heeft aantal foto’s gemaakt toen mijn motor open lag. De cilinderwanden zagen er erg netjes uit. Er blijkt dat er water in het blok stond. Als ik het blok zo in de auto had gehangen dan had hij niet lekker gedraaid. Op z’n minst. Er stond roest in het oliekanaal van de krukas en de krukas is aangevreten. Het is nu weer netjes.

Meer gele bus posts

Hieronder al mijn verhalen die ik heb geschreven in en over de gele bus, mijn eerste T3.

Geef een reactie