Zo! Ik heb weer beschikking over mijn bus. Hij is na wat werk glansrijk door de APK gekomen en ik ben er even voor twee jaar vanaf. 🙂 Hij werd namelijk op 21 februari 30 en is 26 februari gekeurd. Auto’s van 30 jaar of ouder hebben een APK verplichting van twee jaar. (bron: Rijksoverheid)
![](https://beakerbus.nl/wp-content/uploads/2020/02/Gele-bus-Gebarsten-ruit.jpeg)
Er is al met al een hoop gebeurd:
- Apk /roetmeting
- Laswerk chassis
- Laswerk: reparatie gescheurde plaatwerk
- Voorruit demonteren/monteren met Mike Sanders vet
- Sponning ontroest, gelast en geschilderd
- Remmen achter aangepakt
– nieuwe ankerplaten
– nieuwe remtrommels
– nieuwe remzuigers
– nieuwe remschoenen
– nieuwe remleiding
– nieuwe remslangen - Remmen voor aangepakt
– remtangen uit elkaar gehaald, gereinigd en cups vervangen
– 1 remtang was niet meer te redden, dus vernieuwd.
– nieuwe remslangen - Uitlaatspruitstuk vervangen (via RVB)
- Motorsteun opgehoogd met plaatjes om aanlopen tegen carrosserie van de motor te voorkomen
- Gordel linksvoor vervangen
- Bumperhoeken rondom vervangen
- Blower gerepareerd, bleek een slechte massa te zijn.
- Stuur vervangen na kapotte toeter
- Deurvanger schuifdeur geplaatst
- Kentekenverlichting ververst met nieuwe glaasjes en houdertjes
- Hier en daar wat tectiel bijgewerkt
- Hier en daar een lampje vervangen
Een hele klus dus wat ik dus had uitbesteed. Wat nog op de lijst staat wat ik binnenkort moet gaan doen is…
- Motorklep isoleren met spul
- Draadboom vervangen
- Wiellagers rondom vervangen
- Lekkage van de tank opsporen en oplossen (waarschijnlijk heb ik het zelfde probleem als hier: “Tanken met Consumptie”)
- Alles weer uitnemen qua interieur
- Vloer schoonmaken, schuren, ontroesten, ongebruikte gaten dichten, anti-dreun plaatsen en verven met hippoliner
- Naden van binnen en buiten ontroesten en van binnen schilderen met RX5 zodat het helemaal doordringt in de naad. Na herhaaldelijk doordrenken afschilderen met RX10.
- Warmte buizen aanleggen voor aanvoer van de te verwarmen lucht en afvoer van de warme lucht naar de cabine
- Wanden isoleren met iets… Maar ik weet nog niet wat. 🙁
- Stoelbakken/vloer/wielbakken cabine en zijkanten Multivan bank en back2back seat bekleden met stof
- Interieur weer plaatsen
- Vloer afmaken met xtrem of armaflex of whatever met daarover een multiplex vloer. 1cm op de vloer, 2cm tegen schuine wand van de motorruimte.
- Onder de Multivan bank ipv het originele schot een houten schot maken waarin stopcontacten, verwarmingsroosters en accumonitor in verwerkt kan worden.
- Vloertje onder in de multivan bank zo leggen zodat de verwarmingsbuizen eronder zitten en wandjes plaatsen voor bevestiging van zaken.
- Victron Multiplus en huishoud accu plaatsen en aansluiten
- Gordijnen plaatsen
- Bovendeel van de binnenwanden afmaken met aansluiting voor stroom.
- Keukenblokje maken waarbij Robert Fox zijn ontwerp behoorlijk als inspiratie wordt gebruikt)
- Ooit een standkachel kopen en plaatsen, het is een beetje zoeken naar een leuk koopje.
- Alle roest in de carrosserie aanpakken, naden nog een keer bewerken en mooi laten spuiten.
Hm. Het lijstje to-do is nog best fors. Nou ja, Technisch is de bus dus vrij goed op orde 🙂 En het is een rijdend project.
Hij is in ieder geval weer thuis!
![](https://beakerbus.nl/wp-content/uploads/2019/12/gele-bus-oudewal.jpg)
Meer gele bus posts
Hieronder al mijn verhalen die ik heb geschreven in en over de gele bus, mijn eerste T3.