Mijn bus en APK

Mijn bus en APK, een laatste horde in het opknappen en blijkbaar toch ook weer een grote uitdaging. Na een lange lijst wordt hij goed gekeurd.

Zo! Ik heb weer beschikking over mijn bus. Hij is na wat werk glansrijk door de APK gekomen en ik ben er even voor twee jaar vanaf. 🙂 Hij werd namelijk op 21 februari 30 en is 26 februari gekeurd. Auto’s van 30 jaar of ouder hebben een APK verplichting van twee jaar. (bron: Rijksoverheid)

Er is al met al een hoop gebeurd:

  • Apk /roetmeting
  • Laswerk chassis
  • Laswerk: reparatie gescheurde plaatwerk
  • Voorruit demonteren/monteren met Mike Sanders vet
  • Sponning ontroest, gelast en geschilderd
  • Remmen achter aangepakt
    – nieuwe ankerplaten
    – nieuwe remtrommels
    – nieuwe remzuigers
    – nieuwe remschoenen
    – nieuwe remleiding
    – nieuwe remslangen
  • Remmen voor aangepakt
    – remtangen uit elkaar gehaald, gereinigd en cups vervangen
    – 1 remtang was niet meer te redden, dus vernieuwd.
    – nieuwe remslangen
  • Uitlaatspruitstuk vervangen (via RVB)
  • Motorsteun opgehoogd met plaatjes om aanlopen tegen carrosserie van de motor te voorkomen
  • Gordel linksvoor vervangen
  • Bumperhoeken rondom vervangen
  • Blower gerepareerd, bleek een slechte massa te zijn.
  • Stuur vervangen na kapotte toeter
  • Deurvanger schuifdeur geplaatst
  • Kentekenverlichting ververst met nieuwe glaasjes en houdertjes
  • Hier en daar wat tectiel bijgewerkt
  • Hier en daar een lampje vervangen

Een hele klus dus wat ik dus had uitbesteed. Wat nog op de lijst staat wat ik binnenkort moet gaan doen is…

  • Motorklep isoleren met spul
  • Draadboom vervangen
  • Wiellagers rondom vervangen
  • Lekkage van de tank opsporen en oplossen (waarschijnlijk heb ik het zelfde probleem als hier: “Tanken met Consumptie”)
  • Alles weer uitnemen qua interieur
  • Vloer schoonmaken, schuren, ontroesten, ongebruikte gaten dichten, anti-dreun plaatsen en verven met hippoliner
  • Naden van binnen en buiten ontroesten en van binnen schilderen met RX5 zodat het helemaal doordringt in de naad. Na herhaaldelijk doordrenken afschilderen met RX10.
  • Warmte buizen aanleggen voor aanvoer van de te verwarmen lucht en afvoer van de warme lucht naar de cabine
  • Wanden isoleren met iets… Maar ik weet nog niet wat. 🙁
  • Stoelbakken/vloer/wielbakken cabine en zijkanten Multivan bank en back2back seat bekleden met stof
  • Interieur weer plaatsen
  • Vloer afmaken met xtrem of armaflex of whatever met daarover een multiplex vloer. 1cm op de vloer, 2cm tegen schuine wand van de motorruimte.
  • Onder de Multivan bank ipv het originele schot een houten schot maken waarin stopcontacten, verwarmingsroosters en accumonitor in verwerkt kan worden.
  • Vloertje onder in de multivan bank zo leggen zodat de verwarmingsbuizen eronder zitten en wandjes plaatsen voor bevestiging van zaken.
  • Victron Multiplus en huishoud accu plaatsen en aansluiten
  • Gordijnen plaatsen
  • Bovendeel van de binnenwanden afmaken met aansluiting voor stroom.
  • Keukenblokje maken waarbij Robert Fox zijn ontwerp behoorlijk als inspiratie wordt gebruikt)
  • Ooit een standkachel kopen en plaatsen, het is een beetje zoeken naar een leuk koopje.
  • Alle roest in de carrosserie aanpakken, naden nog een keer bewerken en mooi laten spuiten.

Hm. Het lijstje to-do is nog best fors. Nou ja, Technisch is de bus dus vrij goed op orde 🙂 En het is een rijdend project.

Hij is in ieder geval weer thuis!

Nou ja thuis

Meer gele bus posts

Hieronder al mijn verhalen die ik heb geschreven in en over de gele bus, mijn eerste T3.

Geef een reactie