![LeoM](https://beakerbus.nl/wp-content/uploads/2019/10/LeoM.jpg)
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
Het verkeerde kleppendeksel wordt verwijderd. Ha,de broldichting zat mis. Die tapeinden zaten zo vast,dat de voorlaatste afbreekt.Joepie. Een zelfde tap opzettelijk afgebroken op een kapotte motor en test met een linkse tap.Test geslaagd. Met een linkse tap=geen resiultaat. 6mm schroefdraad tappen. Al bij al heel wat werk,maar de schade is beperkt gebleven. Van twee oude 1.7D KY één goede inruil maken. De oliepomp gemonteerd. De motor terug rechtop. Ontdaan van zijn kooi. Een der bevestigingsbeugels van de transportkooi. Om de bedenkelijke gloeibougies te vervangen plooide ik wat sleutels van 8mm en 12mm. De Végé gloeier,zonder een spoor van vet. Losdraaien met een zelf gebogen 12mm sleutel. Een close-up op de gloeier. Een ingevette gloeibougie met magneet erin gemonteerd. Het monteren van de 8mm moer met de staafmagneet. Na wat opwarmen… De oude dichting is verwijderd. Er komt heel wat bijkijken… Lange bouten voor de flensbevestiging. Zo staat de blote motor erbij. Ondertussen zoekt Pipo naar een vogel,die ze los liet tussen de reservemotoren. Het uitlaatspruitstuk vlakken. De tapeinden opzuiveren Het kleppendeksel ontdaan van de slechte VW-lak. Restant van de bewaarolie Deze piraat-krukaskeerring gaaat eruit. De motor afgeplakt om de krukaskeerring te vervangen. Twee turbo-carters in 2K EP-ALU. Uitlaatbeschermblikken in warmte-bestendige lak. De nieuwe warmtewisselaar wordt gespoten in 2K blanke lak. De niet originele keerring is van mindere kwaliteit. De VAG krukasoliekeerring moet vroegtijdig lekken voorkomen. Het uitlaatwarmtebeschermstuk. Oud ijzer Hetgeen overschiet zijn twee assen,die eerst worden gespoten Zes hoezen.De twee donkere zijn van VAG. Vier nieuwe homokineten voor de twee cardanassen. Chaos,vuile boel. Pipo rekt zich even uit van al dat werk te zien. Zo komt de as er een stuk uit,zodat de rubberlagering kan bekeken worden. De kleine nieuwe oliekeerring ligt naast de oude. Met behulp van een 1/2″ buisje wordt de nieuwe keerring erin geklopt. De oude keerring gebruikt om de nieuwe keerring op zijn plaats te kloppen. De schakelas met de nieuwe keerring.
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.