![LeoM](https://beakerbus.nl/wp-content/uploads/2019/10/LeoM.jpg)
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
De T3 van de laatste serie met de ”lange” Girling remmen. Bij mankende werking of vastzitten word de remklauw kompleet verwijderd.Met een remsleutel 14mm en een 11mm wordt de remleiding van de flexibel verwijderd. De twee grote bouten verwijderen. Een 13mm dop om de 2 geborgde moeren te verwijderen om de remklauw te verwijderen… Vuil boeltje. Om de zuiger uit de zitting te krijgen,even blazen met perslucht. Zo schuift de zuiger eruit. De remklauw,zwaar aangetast. Het bevuilde slib,zou remolie moeten zijn… Close-up van de binnenzijde=echt vies boeltje. Een veiligheidsbout brak af,maar draaaide er gelukkig goed uit. Gelukkig had ik deze speciale bout,welke Loctite behoeft,nog in voorraad. Alles wordt gereinigd. Ook de borstelmachine is van de partij;om de brokken roest af te krijgen. Het dure setje zit per wiel verpakt met ook bijkomende rubbertjes en het nodige remvet..Dus twee doosjes nodig.Want zo’n werken worden steeds aan beide kanten uitgevoerd,om evenwichtig te remmen. Het goedkopere merk geeft enkel het hoogst nodige,en voor twee remklauwen.Dus maar één doosje nodig. Wat ronde schuurmiddelen kwamen van pas;om alles op te polieren. Met de borstelmachine er op los. Aan het reinigen. Lange schuurplank voor de remblokken. Hier is alles gereinigd. Net vòòr de montage. De rubberring wordt in de zitting geplaatst . Nadien wordt de afsluitrubber half op de cilinder geschoven en dan eerst in de zitting prutsen,waarna de cilinder in de zitting wordt geduwd.Hiierbij wordt gebruik gemaakt van Até speciaal wit remvet. Met gebruik van kopervet op de schuivende delen en aan de twee grote bouten werd dit weer gemonteerd. De 13mm die normaal steeds dienen te worden vernieuwd,werden herbruikt met Loctite aan. De recente remblokken werden hergebruikt en de versleten remschijven ook.Het vernieuwen van de remschijven volgt later,als de kas weer vol is…
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.