Versnellingsbak aanpassen

Omdat ik een andere motor in de bus zet ga ik de versnellingsbak aanpassen of laten aanpassen eigenlijk. Er komt een langere overbrenging in.

Met een nieuwe motor is het niet onverstandig om ook de versnellingsbak te reviseren. Op deze pagina vind je veel informatie die ik opgezocht heb en de gedachten die door mijn hoofd spelen en hopelijk sluit ik af met een succesvol project.

Overpeinzingen

Deze onderwerpen zijn maar het topje van de ijsberg, zoeken op het Bus-forum.nl leidt nog tot veel meer mogelijkheden. Zelf dacht ik ook om een 5-bak onder de bus te hangen als het zover kwam en na heel wat inlezen heb ik contact opgenomen met Tonnie Vos, Gearbox services. Hij wist mij te overtuigen dat er meer nadelen kleven aan een 5-bak, dan voordelen. Een 4 versnellingsbak schijnt sterker te zijn.

Met een versnellingsbak revisie kan je aangeven wat voor verhoudingen je wilt gebruiken tussen je versnellingen. Dan kan je een hele lange derde en vierde versnelling inbouwen om zo met een prettig toerental rond de 110 te rijden.

Sper-differentieel

Even speelt er ook door mijn hoofd om er een sper-differentieel in te laten zetten. Als ze toch bezig zijn met de bak kan deze ook geplaatst worden. Het voordeel van dit systeem, in de versnellingsbak, is dat de kracht van de wielen verdeeld worden op beiden wielen op het moment dat er een band slipt. Ik ga nog wel eens met de Offroadboyz op pad ga of ik rijd in de sneeuw en dan is het geen overbodige luxe. Ik ben nieuwsgierig wat de meerprijs hier voor is. Een aantal onderwerpen over een sper-differentieel zijn:

Dankzij een meerprijs van 1.000 euro ex-BTW heb ik toch besloten zonder sper verder te leven!

– Lees hier meer over een sper voor/achter

De huidige versnellingsbak

Momenteel heb ik een 4-bak met de code ALD 29 088 en deze versnellingsbak zat ooit achter een 1.7L Diesel of een 1.6L Turbo Diesel. Ik heb geen idee of dit de originele bak is die bij de bus hoort, momenteel heb ik een Golf II 1.6L diesel in de bus hangen die erg versleten is. De vorige eigenaar heeft behoorlijk wat lopen vogelen met de bus en het is moeilijk om nog te zien wat er origineel is. Het M-plaatje is niet meer te vinden.

Dit zijn de eigenschappen die bij de bak horen, volgens keversite.nl:

– Lees hier meer over versnellingsbak verhoudingen van deze of anderen

Mocht je zelf dit willen uitrekenen kon je vroeger op de keversite terecht, nu kan je hier berekenen (Engels).
Ik ben benieuwd wat de grafieken zeggen als mijn bak straks is omgebouwd. Om de bak klaar te maken voor mijn nieuwe motor gaat het om een bak revisie met een andere eindvertraging en een andere 4e versnelling. Dit betekent dat ik bij een toerental van 3.500 rpm 117 km/uur rijd.

De bak los van de rest

Bij het uitbouwen van mijn blok kwam meteen mijn bak mee. Ik zie dat mijn schakelstangen ook een revisie nodig hebben. Een set kan je op verschillende websites kopen zoals hier op t3bus.nl. Er is ook een hele mooie handleiding geschreven door een bus-forum.nl bezoeker Leo M: De T3 Versnellingshendels onder de loep.

– Lees er meer over hier: Motor = stuk, het begin

De bak is nagekeken en gerepareerd door Tonnie Vos. Er is, bij de aflevering, even twijfel hoe de bak aangepast zal worden. Blijft de originele vier in de bak of wordt deze vervangen door een langere? We hebben het hier even kort over, maar Tonnie overtuigt me al snel dat het zinloos is om mijn vier te vervangen.

– Lees hier meer over het wegbrengen: De bus schuren en schilderen

Het is voldoende om een andere eindoverbrenging in te bouwen. Het nadeel van de langere vier is dat je eerder moet terugschakelen bij het oprijden van, bijvoorbeeld, een berg. Daarnaast is deze lange vier een zeldzame verschijning en als ik er ooit problemen mee zou krijgen zou het ingewikkeld worden om vervangingsonderdelen te vinden.

Overbrenging

De versnellingsbak ziet er van buiten nog hetzelfde uit, maar van binnen is alles tip-top in orde met een andere overbrenging. Tonnie raadde nog aan om de bak in te spuiten met WD40. Dit trekt helemaal in het aluminium en maakt hem wat beter bestand tegen het oxideren. Zonder olie in de bak krijg ik hem mee en hij raadt aan om de 50.000km de olie te verversen. Hij belooft een hele andere ervaring qua schakelen en qua overbrenging. Ik ben benieuwd!

– Lees hier meer over het ophalen en de inhoud van de bak: Blok & bak resultaten

En hij heeft gelijk! Het is even wennen de eerste kilometers en ik rijd in te lage toeren. Ik moet mezelf blijven herinneren iets langer door te rijden tot ik schakel en aan het einde van de dag rijd ik netjes met de juiste toeren.

Voordat de versnellingsbak in de auto werd gezet heb ik natuurlijk wel alle stalen onderdelen netjes behandeld met RX5 en RX10. Daarnaast heb ik op aanraden van Tonnie Vos de rest van de bak ingespoten met WD-40. Als de bak doornat wordt dan corrodeert hij snel weg, daarom is het handig om het vettig te houden.

Hij schakelt top! En ik ben er erg gelukkig mee 🙂

Meer over deze bus