Motor ombouw afronden

Het begon met de motor, maar de bak kwam er achteraan en het schilderen. Dus hier ga ik mijn motor ombouw afronden.

Mijn VW bus opknappen, deel 6 & 7

Na 4 lagen gele verf en twee lagen zwarte verf ziet de motorruimte er nu zo uit, het is keurig geworden! Helaas is de gele kleur niet dezelfde als de buitenkant, maar dat valt enkel op als je de motorkap op tilt. Het is in ieder geval schoon en roestvrij.

Strak in bamboe-geel

Mijn oude motor had een lekke koppakking en daardoor zat er olie in het koelwater. Mijn koelwater expansievat ziet er dus behoorlijk smerig uit. Ik heb nog met Michel en wat chemische zooi geprobeerd om het schoon te maken en uiteindelijk heb ik toch maar een nieuwe gekocht.

Lucas hangt al snel de motor in de motorruimte. Het ziet er redelijk compleet uit! Er was nog wat problemen met voorgloeien, maar dat had te maken met de achterlichten die nog niet aangesloten waren. Dan was me namelijk opgevallen dat het massa-punt nog ongebruikt was.

Helaas zijn de homokineten veel slechter dan verwacht. Er zijn hier en daar flinke beschadigingen te zien wat waarschijnlijk toe te dragen is aan slijtage. De eerste twee heb ik nog keurig schoongemaakt, de laatste twee heb ik maar in de hoek gegooid. Met een nieuw setje van T3bus.nl (deze zijn er mee gestopt) wordt alles netjes opgeknapt. Het is een mooi complete setje.

De motor loopt en ik heb er al mee gereden! Het is wat lawaaierig omdat de isolatie er nog niet in zit, maar verder rijdt het erg goed! Ik moet wel even wennen aan een ander schakelmoment. De versnellingen lijken allemaal wel iets langer. 

Het blik aan de kant van het luchtfilter moest wel met een hamer bewerkt worden om zo ruimte te maken voor het filter. Een nieuw druktankje was niet nodig, maar het ziet er wel strak uit. Van die oude motor zat allemaal olie er in.

Het nieuwe motorblok van onderen. Heerlijk geen olie vlekken meer, zoals vroeger toen ik er mee begon: Motor = stuk, het begin.

Alle ijzeren delen zijn geschuurd, geschilderd en zien er weer netjes uit. Zelfs de houder waar de koppelingscilinder op zit ziet er ook weer netjes uit. Als het vies wordt is er weer iets mis šŸ™‚

Alleen de luchtaanvoerbuis moet nog aangesloten worden. Het maakt nu wel wat extra herrie in de “klankkast”.

Niet vergeten te tanken… EĆ©n van de eerste ritjes vergeet ik te tanken. Sta ik alsnog stil langs de weg. šŸ˜‚

Meer gele bus posts

Hieronder al mijn verhalen die ik heb geschreven in en over de gele bus, mijn eerste T3.

Geef een reactie