Volkswagen bus geschiedenis

Hier nemen we je mee in de geschiedenis van de Volkswagen bus. Het begon ooit met Volkswagen en toen Ben Pon een schets maakte werd de bus geboren.

1934 – Het start van de kever

Ferdinand Porsche kreeg een opdracht van Adolf Hitler om een auto voor het volk te maken. Porsche had al een ontwerp voor een goedkope auto maar de voorstellen bij Austro-Daimler en Mercedes-Benz werden afgewezen.

Nu kon hij dan toch zijn plan voortzetten toen Hitler de vraag neerlegde om een Kraft durch Freude (KdF) auto te bouwen. De eisen waren als volgt;

  • Topsnelheid van 100km/u halen
  • Twee volwassenen en een kind vervoeren
  • Of drie soldaten en een mitrailleur vervoeren
  • Een luchtgekoelde motor
  • Maximaal 1 op 16 tot 1 op 14 rijden
  • Niet duurder dan 900 Reichsmark

1938 – Pre-Wolfsburg stad

Er wordt een stad opgericht; “Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben” oftewel KdF-Stadt. In de stad woonde de arbeiders voor de naastgelegen fabriek waar de KdF auto’s gebouwd werden. Uiteindelijk rijden er een paar honderd auto’s van de band, want tijdens de oorlog reden er voornamelijk Kübelwagens en Schwimmwagens de fabriek uit.

1945 – Na de tweede wereldoorlog

De de stad werd omgedoopt naar Wolfsburg, naar het nabijgelegen kasteel. De fabriek werd weer opgebouwd omdat het voor bijna driekwart was ingestort door bombardementen. Tegenwoordig is het hoofdkantoor van het Volkswagen concern in Wolfsburg gevestigd.

Na de oorlog ging de KdF fabriek weer verder met het bouwen van de typ 1, het eerste model, maar in de volksmond heette het een kever. Amerikaanse, Britse en Franse autofabrikanten zagen niets in het ronde autootje, dus Duitsland ging verder met de Volkswagen fabriek te runnen. Even werd de fabriek “Wolfsburg Motor Works” genoemd tot het omgedoopt werd tot “Volkswagen”.

1947 – Van Plattenwagen naar de T1

Tijdens het begin van de fabriek was een transportmiddel nodig om grote onderdelen van de ene kant naar de andere kant te vervoeren. Gebouwd op een kever-onderstel, met keveraandrijving, 25pk en een simpele cabine over de achteras werd dit voertuig een Plattenwagen genoemd.

Als Ben Pon, een Nederlands importeur, in 1947 de fabriek bezoekt ziet hij de Plattenwagen rijden en krijgt een idee voor een commercieel voertuig. In zijn notitieboekje maakt hij het eerste ontwerp voor het tweede model dat de fabriek zou maken. De Typ 2.

Schets van Ben Pon

1949 – Presentatie van de Volkswagen bus

Heinrich Nordhoff, de bestuursvoorzitter van Volkswagen, besluit in 1948 de schets van Ben Pon uit te werken tot een werkelijk ontwerp. De grondplaat van de kever was te zwak dus de T1 kreeg een ladder chassis. Na veel testen in een windtunnel kreeg het busje ronde vormen. 11 november 1949 werd het nieuwe model gepresenteerd.

1950 – Productie begint

8 maart 1950 begon productie van de populaire bus. Het was samen met de Citroën HY één van de eerste modellen waar de cabine op de vooras zit. In het eerste jaar rollen al 8.000 auto’s van de band, er is een bus voor iedereen.

Een pick-up voor transport, een Samba bus voor passagiers en speciale modellen voor politie, brandweer en de Duitse federale post. In 1954 kan men kiezen uit 30 verschillende modellen.

1954 – Jubileum

In dit jaar zijn er sinds de introductie 100.000 Volkswagen transporters uit de fabriek gereden. De vraag is echter zo hoog, 80 voertuigen per dag, dat het onhoudbaar wordt aan de vraag in de fabriek in Wolfsburg te voldoen.

1955 – Verhuizen naar Hannover

Volkswagen besluit een nieuwe fabriek te bouwen in Hannover aan het Mittelland-kanaal. Zo is er directe waterverbinding met de fabriek in Wolfsburg. Hier worden vanaf dat moment de Volkswagen Transporters gebouwd.

1963 – Schuifdeur wordt standaard

De T1, had je in 3 versies, a, b en c. In 1963 kwam de laatste variatie uit, de T1c waar de openslaande deuren vervangen worden door de bekende schuifdeur.

Het model T1 wordt nog tot 1975 geproduceerd in Brazilië.

1967 – De 2e generatie, T2

Dit jaar komt een einde aan de T1 en deze wordt opgevolgd door de T2. Deze heeft grotere zijramen en het voorraam bestaat uit 1 stuk. Er zijn ook betere motoren bij dit model.

Het is ongebruikelijk dat er een nieuw model komt, want de kever wordt nog steeds ongewijzigd uitgevoerd. Dit model kan steeds meer laden, heeft zwaardere motoren en voor de Amerikaanse markt worden er aanzienlijke veiligheidsverbeteringen uitgevoerd. Vanaf dit model worden ook een hoop in de Westfalia uitvoering uitgebracht.

1972 – Update qua model

De T2 wordt qua uiterlijk iets aangepast en wordt een T2b genoemd. In dit jaar zijn een paar modellen uitgevoerd die een mix zijn tussen T2a en T2b. T2b had een aantal verbeteringen ten opzichten van T2a.

Herkenbaar van dit model is de grotere achterlichten, dikkere bumpers en knipperlichten voorop zijn hoger geplaatst.

1973 – Volkswagen worst

Volkswagen begint met het produceren van een eigen currywürst voor het personeel met onderdeel nummer 199 398 500A.

1979 – Introductie van de T3

In 1979 wordt de T3 geïntroduceerd, in Engeland heet het een T25 en in Amerika Vanagon. Er wordt totaal nieuwe techniek gebruikt en het uiterlijk is ook radicaal anders.

Dit model is weer veiliger, kan nu 1 ton laden en rijdt meer als een personenauto dan een busje. Er worden van dit busje nog meer verschillende uitvoeringen gemaakt. Naast Westfalia zijn er nog meer camperbouwers die een eigen body op de T3 bouwen, zoals