Verhoudingen van 5,83 naar 4,86

Mark van Busfever en Bustoys past de Verhoudingen van 5,83 naar 4,86 aan om een lager toerental van de TDI te krijgen. Door Frank Booten uitgevoerd.

Mark van Bustoys/-fever

Deze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

Meer over hem


November 2010 de versnellingsbak AVM en het voordifferentieel AAM naar Frank Booten gebracht, omdat ik voor het vervangen van het differentieel lager niet de juiste gereedschap heb. De bakken samen met het volgende aangeleverd:

  • Tandwiel 3,78 1ste 2.06 voor de 2de en 0.78 voor de 5 de versnelling
  • Kroon en pignonwiel van de AAN versnellingsbak en ACU voordifferentieel (overbrenging 4,86 deze was 5,83).

Twee weekjes later alles weer opgehaald. Voordifferentieel en de versnellingsbak totaal nagelopen, delen uitgewisseld van het lijstje hierboven en ook het hoofdlager, slijtdelen en syncromessen zijn allemaal vervangen. Tevens is hevel van de koppeling vervangen.

Het zit er nu weer allemaal onder en schakelt als boter. En het loopt zo’n 800 rpm lager bij dezelfde snelheid. Nu wordt hij pas zuinig hoop ik, moet ik nog meten, maar het belangrijkste is dat de motor ook niet meer in dat hoge toerentalgebied van 4000 rpm en hoger draait.

De 90 pk motor kan het wat moeilijker aan daarom toch besloten de tunning box te plaatsen.

Wat eén verschil en lopen dat hij doet.

Geef een reactie