DJ motor kapot, wat nu?

Ik heb de DJ motor kapot, wat nu? Moet ik hem vervangen met een originele of voor een andere VW motor of juist een Subaru?

Mijn motor is stuk en dat frustreert me. Ik was met de bus op pad en terwijl ik lekker door het bos rijd raakt iets mijn oliefilter waardoor mijn motor tijdelijk draaide met olie tekort. Dit is natuurlijk funest voor de motor en de originele DJ 2100cc motor is kapot. Ik herinner me nog de lichte oliefilm die op een waterplas dreef onder de bus.

– Bekijk het filmpje van die (korte) reis: Een T3 bus in het bos
– Lees hier meer over de originele DJ 2.1L motor

Achteraf blijkt dat er een bescherming onder de bus hoort die er nu niet onder zat. De motor ligt voor de reparatie bij een specialist maar die wilt me nog niet gerust stellen en is op onderzoek uit.

Wat moet ik nu doen? Als mijn motorblok opgegegeven wordt. Moet ik een nieuwe fabrieksmotor bestellen of een revisie motor? Hoeveel mensen hebben intussen 20.000km met een revisie motor gedraaid en hoeveel met een alternatieve motor? Kan ik beter een overstap maken naar een Subaru motor?

Gereviseerde 2100cc Watercooled Petrol Engine for VW T25/T3 1985–1992
Deze kan je op het moment van schrijven hier vinden;

Een Subaru motor, 2,5L waterboxer
Een subaru motor heeft Japanse degelijkheid en betrouwbaarheid. Daarnaast is het net als de VW benzine motor een waterboxer. Het is regelmatig gedaan en je kan allerlei verhalen hier lezen:

Ik denk dat ik voor optie twee ga, een Subaru motor er in. Alles wat je nodig hebt hiervoor kan je kant en klaar kopen. Daarnaast krijg je de volgende voordelen er bij:

  • Afhankelijk van motorinhoud krijg je meer vermogen
  • Beter brandstof verbruik
  • Geen verplichting om benzine 98 te gebruiken
  • Modernere motor en betrouwbaardere motor
  • Geen zeldzame waterboxer met dure onderdelen

Het past zonder zware aanpassingen. Alleen de uitlaat is even uitvogelen…

Meer over deze syncro

Geef een reactie