De trekhaak & trekgewicht

Met de keuring van de RDW maakte ik me ook zorgen over de trekhaak & trekgewicht, ik wil het maximale trekgewicht er uit halen en hier leg ik uit hoe.

Ik wil straks het maximale halen uit de mogelijkheid om dingen te trekken. Ik heb intussen mijn E-rijbewijs dus ik kan wel wat versjouwen. Nu nog een auto die dat kan en met mijn syncro kan ik straks op z’n minst 2.000kg trekken. Stiekem hoop ik voor meer, maar dat zal er waarschijnlijk niet in zitten.

Ik was op zoek naar een verzameling documenten om te voorkomen dat er straks discussie komt bij de RDW. Mijn oude trekhaak heeft een D-waarde van 2,7kN. Je kan met deze D-waarde uitrekenen hoeveel de haak kan trekken. Na wat uitzoek werk betekent het dat we straks een gewicht van 319kg achter de auto kunnen hangen. Niet echt voldoende.

Dit reken je uit via een ingewikkelde rekensom. Hier rechts zie je de som waar de T = trekkend voertuig, R = het gewicht dat je trekt en g = valconstante 9,81.

Wil je dit zelf uitrekenen? 
CarrosserieNL Stootbalk heeft een excel-sheet waarmee je dit kan uitrekenen, hier heb ik een kopie.

Nu hoor ik via via dat de trekhaak niet meer gekeurd wordt, maar deze moet toch vervangen worden. Via Paruzzi bestelde ik de Trekhaak kogel 50 mm. Ik kreeg er geen documentatie bij, dus ik ging op zoek naar bewijs dat deze een waarde van 17kN heeft. Het is een MP79 50MM TOW BALL van het merk Maypole. Ze hebben een certificaat dat je kan downloaden, hieronder heb je een kopie. Het verschil in wat je kan trekken is uitzonderlijk.

Dus, ik stuur dit naar de printer en weer iets om mee te nemen naar de RDW komende maandag.

Meer over deze syncro

Geef een reactie