Van gewone T3 naar een syncro

Wat is het verschil tussen een gewone T3 2WD en een T3 4WD, Dit is een lijst wat je nodig hebt je T3 om te bouwen, of een syncro te herkennen.

Er bestaat een lijst van modificaties die uitgevoerd moeten worden om een je 2WD T3 bus naar een 4WD bus om te bouwen. Ik heb de lijst hieronder vertaald en hier neer gezet. Het is geen lijst dat je als een definitieve ombouw-handleiding kan gebruiken. Het helpt wel om typische syncro specifieke zaken te herkennen.

Motor: Waterboxer

  • De motorbeugel is langer zodat het blok lager hangt. Dit geeft ruimte voor de brandstoftank bovenop de versnellingsbak.
  • Uitlaatspruitstuk voor cilinders 1 en 3 heeft een andere vorm om de montage van de motor/versnellingsbak beschermplaat mogelijk te maken.
  • Bevestigingsbeugels uitlaatdemper hebben een andere vorm om zo de uitlaatdemper hoger op te hangen.
  • Uitlaat eindpijp. Het is een ander ontwerp voor meer bodemvrijheid.
  • Op de 1.9DG syncro rond 1985 werd het oorspronkelijke uitlaatsysteem nog gebruikt, maar er werden extra beugels gebruikt om de geluiddemper 90° te draaien en hoger op te tillen.
  • Het spruitstuk van de DG maakt gebruik van een ‘spacer’ en langere tapeinden om de carburateur naar dezelfde positie te tillen als bij de 2WD. De carburateur heeft een extra brandstofkamer om te voorkomen dat de carburateur onder extreme hoeken zonder brandstof komt te zitten.
  • Vliegwiel en krukas poelie afdichtingen. Beiden hebben twee lippen en de krukas poelie heeft een extra geperste metalen flens om dit er in te passen. (Het is verwijderbaar zodat het eenvoudig verwisseld kan worden)
  • Het koelsysteem is anders ontworpen omdat de motor lager zit en de koelvloeistof leidingen niet over de bovenkant van de versnellingsbak kunnen lopen vanwege de brandstoftank. Er zit een dubbele stalen koelvloeistof pijp die op de bovenkant van het koppelingshuis wordt geschroefd.
  • Het thermostaathuis van de 2WD is van plastic, de syncro-versie is van aluminium en gebruikt een andere temperatuursensor met een enkele pin in plaats van een dubbele.
  • De motor in een syncro heeft een oliekoeler. Dit is dezelfde oliekoeler als van de 2.1-motoren, maar als 2WD heeft de 1.9-motor standaard geen oliekoeler.
  • Bij de 2.1 brandstofinjectie motoren is het verbindingsstuk tussen de MAF (luchtstroommeter) en het gasklephuis langer omdat de motor lager zit.
  • De peilstokbuis zit in een andere hoek en de minimummarkering is iets hoger ingesteld op een syncro dan op 2WD, zodat de motor in extremere hoeken kan draaien zonder dat de olie opraakt. De hendel op de 2WD is oranje, de hendel op de syncro is groen. De peilstok en buis hebben dezelfde lengte of het nou syncro is of niet.
  • De syncro heeft een cycloonafscheider die tussen de snorkel en het luchtfilter huis zit om grote deeltjes te verzamelen in plaats van ze aan het luchtfilter door te geven.
  • De syncro gebruikt hetzelfde luchtfilterhuis maar een ander luchtfilter. Het onderdeelnummer
    • 025 129 620 A is voor 2WD
    • 025 129 620 B wordt gebruikt in 2WD ‘voor stoffige gebieden’ en standaard geleverd bij de syncro.
  • Er is een ontluchtingsslang bevestigd aan het koppelingshuis via een doorvoertule die in een gat in het carter past.
  • De Syncro gebruikt een andere dop op de stroomverdeling kap die het gebruik van waterdichte hoes mogelijk maakt. Dit lijkt een beetje op een zwarte vuilniszak en beslaat de eerste 10 cm van de HT-kabels en de verdeler.
  • De vroege 1.9DG syncro heeft een extra vacuümregelklepsituatie op de achterste dwarsbalk van de motor die u naar beneden kunt duwen en draaien. Dit voorkomt dat de motor lucht aanzuigt uit de ‘warme lucht’ leiding op de rechter uitlaat. Dit is alleen op zeer vroege 1.9DG Syncros met het eerdere uitlaatontwerp.
  • De luchtstroommeter op de syncro is intern anders. Het werkt op dezelfde manier, maar heeft meer sensoren, waardoor het betrouwbaarder is.

Motor: (Turbo) Diesel

  • De motorbeugel is langer zodat het blok lager hangt. Dit geeft ruimte voor de brandstoftank bovenop de versnellingsbak.
  • Er zijn twee versies van syncro diesel-motorbalken. Een vroege en late versie. Het enige verschil is het ontwerp van de montagebeugels voor de motor/versnellingsbak beschermplaat. De beschermplaat zelf is ook anders, dus probeer indien mogelijk beide onderdelen van hetzelfde voertuig te kopen.
  • Het luchtfilterhuis heeft een extra stuk aan het eind waarin een cycloonafscheider is verwerkt.
  • Het syncro-carter heeft de aftapplug aan de voorkant van de bak (op dezelfde plek als het toegangsgat in de beschermplaat), terwijl de 2WD de aftapplug aan de achterkant heeft.
  • De turbo ‘wastegate’ uitlaat naar een centrale pijp waar de 2WD wastegate uitlaat naar de atmosfeer.
Waterboxer
Diesel
1.6TD beschermplaat
Syncro brandstof tank

Brandstof systeem

  • De brandstoftank in een Syncro is van plastic en bevindt zich boven de versnellingsbak in plaats van onder de voorstoelen zoals bij een 2WD. Vandaar dat de vulopening ook een stuk naar achter is geplaatst in de carrosserie. De tank heeft een inhoud van 70 liter, hoewel het me persoonlijk is gelukt om 75 liter in een benzinetank van Syncro te krijgen! Er zijn vier verschillende brandstof tanks in de syncro geïnstalleerd geweest.
    • Benzine voor bestelwagen
      Deze tank heeft de brandstofvulpijp vanuit de rechter achterhoek. Het heeft een uitsparing die de WBX-startmotorpositie mogelijk maakt.
    • Benzine voor pick-up
      Bij deze tank komt de brandstofvuller vanaf de rechterkant verder naar voren. Het heeft een uitsparing die de WBX-startmotorpositie mogelijk maakt.
    • Diesel voor bestelwagen
      Deze tank heeft de brandstofvulpijp vanuit de rechter achterhoek. Het heeft een uitsparing die de positie van de diesel startmotor mogelijk maakt.
    • Diesel voor picknick-up
      Bij deze tank komt de brandstofvuller vanaf de rechterkant verder naar voren. Het heeft een uitsparing die de WBX-startmotorpositie mogelijk maakt.
  • De 2WD-tank voor injectie heeft een interne wervelpot. Dit is een plastic bak die over de hoofduitlaat is bevestigd. De retourleiding wordt rechtstreeks naar de wervelpot geleid, zodat er constant brandstof naar de motor wordt gevoerd. Deze kan worden verwijderd en achteraf worden gemonteerd op elke syncro-brandstoftank. De enige manier om te zien of de wervelpot is gemonteerd, is door te kijken. De syncro heeft dit ook maar ze zijn verschillend in bepaalde tanks.
    • De 1.9DG heeft deze wervelpot niet omdat het een carburateur heeft.
    • De 2.1 injectie heeft een wervelpot en filtergaas.
    • De 1.6TD heeft een wervelpot maar geen filtergaas.

Versnellingsbak en het differentieel

De versnellingsbak is een 4WD-versie van de 5 versnellingen variant met typenummer 094. Hij is langer en een stuk zwaarder dan de 5-versnellingen variant. De bevestigingen zijn compleet anders, evenals de positie in de bus. De neus van de versnellingsbak gaat onder de dwarsbalk door in plaats van er naar toe. Bij een syncro komt er een as uit en en bij een 2wd zit hij aan de balk vast.

  • Er zijn vijf verschillende eindoverbrenging verhoudingen voor de T3 syncro;
    • 4.57:1 alleen gemonteerd op Syncro 14” 2.1 DJ-motoren
    • 4,86:1 standaard op de meeste Syncro 14-inch benzinemodellen
    • 5.43:1 gemonteerd op de meeste Syncro 14″ Turbo Diesel-modellen, vaak standaard en de meeste Syncro 16″ benzinemodellen standaard
    • 5,83: 1 alleen gemonteerd als optie
    • 6.17: 1 gemonteerd op de meeste Syncro 16” Turbo Diesel-modellen
  • Zoals hierboven vermeld, is de syncro-versnellingsbak compleet anders en gaat de versnellingsbak onder de dwarsbalk door. De dwarsbalk heeft extra verstevigingsplaten met vastgelaste moeren.
  • Er zijn ook een paar montagebeugels voor de bescherm-balken langs de aandrijfas / motor en het frame van de versnellingsbak gelast aan de dwarsbalk aan weerszijden van de versnellingsbak bevestigingsplaten.
  • Koppelingshuis
    • Het syncro-benzinehuis is hetzelfde als 2WD, maar wordt meestal met afdichtmiddel aan de motor afgedicht.
    • Het syncro-dieselhuis op vroege modellen is hetzelfde als 2WD, maar op latere (na 1990) modellen heeft de syncro-versie extra metalen buizen waaraan 2 rubberen buizen zijn bevestigd voor doorwadingen. Ook is het latere dieselklokhuis ontworpen om met een andere vliegwielafdekplaat de kamer van het huis aan de motor af te dichten. Er is ook een aftapplug (oorspronkelijk plastic) aan de onderkant.
  • De versnellingsbak en het voordifferentieel hebben ontluchting buisjes zodat het voertuig veilig kan door water kan rijden. De voorste diff-ontluchting buis is geïntegreerd in het diff-lock vacuüm stelsel (als uw syncro diff-locks heeft) en loopt naar de achterkant van de bus en komt net boven de brandstoftank uit waar de versnellingsbak ontluchting (en WBX koppelingshuis ontluchtingspijp) pijp ook eindigt.
  • Sper op de differentieel. Als je ze monteert, dan heb je de kabelboom en het vacuüm slangenstelsel nodig.
  • Vacuüm slangenstelsel. De differentieel sperren worden aangedreven door vacuüm, via een T-stuk dat in de rembekrachtiging leiding is gemonteerd, net voor de versnellingsbak. Er is een eenrichtingsklep en een T-stuk, een vacuümreservoir en een vacuüm slangenstelsel dat de toevoerleiding (zwart) naar de kleppen in de cabine op het dashboard leidt. Dat splitst dan (T-stuk) en voedt elke klep. Er zijn twee leidingen naar elke diff-lock-actuator. Wit en blauw voor de achterkant, wit en grijs voor de voorkant.
  • Kabelboom. De Syncro (indien uitgerust met diff-sper) heeft een extra kabelboom voor de indicatoren. Elke diff-lock heeft een lampje dat gaat branden als de bijbehorende diff-lock volledig is ingeschakeld. Deze bedrading voor de afzender van de brandstoftank bevindt zich binnen dit weefgetouw.
  • Voor differentieel. Hierin bevinden zich zowel de fysieke differentieel voor de vooras net als de visco, het hart van het Synro 4WD-systeem. Het levert ook de aandrijving voor de snelheidsmeter. Net als bij de versnellingsbak zijn er 5 verschillende eindaandrijvingen. Er zijn ook verschillende verhoudingen voor de snelheidsmeter, afhankelijk van de eindoverbrenging en bandenmaat.
  • Aandrijfas. Dit is een niet-ondersteunde massieve cardanas die rechtstreeks van de versnellingsbak naar de voorste diff bouten. Het gebruikt 4x M8x1.0 bouten per uiteinde. De M8-bouten zijn specifiek voor de aandrijfas. Op de 1.9DG is de cardanas stevig en heeft hij geen rubberen ruisonderdrukking. Bij de 2.1 benzine en 1.6 Turbo Diesel heeft de cardanas een rubberen koppeling. Een van de bijzonderheden van de T3 Syncro is dat de aandrijfas in een andere positie is gemonteerd op de 2.1 benzine dan de 1.6 TD. Bij de 2.1 zit het rubberen gewricht aan de achterkant. Bij de 1.6TD is de rubberen koppeling aan de voorzijde gemonteerd.
  • Aandrijfassen. De achterste aandrijfassen zijn hetzelfde als 2WD. De voorste aandrijfassen zijn Syncro-specifiek, hoewel de binnenste homokineten hetzelfde zijn als 2WD / Syncro 14 ”achter. De buitenste homokineten zijn Syncro-specifiek. Syncro 16 ”maakt gebruik van grotere achterste aandrijfassen, homokineten en bijbehorende flenzen. Bij Syncro 16 ”die in de fabriek is uitgerust met het voorste differentieelslot, zijn de voorste aandrijfas en buitenste homokineten groter. Het binnenste homokineet is hetzelfde als 2WD / Syncro 14 ”.
  • Versnellingspook. De T3 Syncro-versnellingsbak is hetzelfde onderdeel als de 2WD met 4 versnellingen. Het voorste gedeelte van de horizontale stang op de T3 Syncro heeft een knik erin om meer ruimte te geven aan de voorste diff. Ik heb echter zonder problemen een 2WD-opstelling gebruikt. De achterste horizontale stang verschilt tussen 2WD en Syncro omdat de versnellingsbak lager zit. Er zijn specifieke versies voor Syncro-benzine en Syncro-diesel vanwege spelingproblemen met de beschermingskooi voor motor / versnellingsbak. Er zijn twee buizen en een afdichtingsbalg rond de horizontale schakelstang. De middelste bushouder is anders om deze te kunnen monteren. De achterste buisbouten aan de rechter beschermas van de aandrijfas. De pookknop is anders op een T3 Syncro en toont de standen van de versnellingen.
  • Hydraulische koppelingsleiding. Bij een 2WD gaat de hydraulische koppelingsleiding door de dwarsbalk van de versnellingsbak. Op een Syncro gaat het eronder door. Hierdoor gebruikt de Syncro een langere flexibele hydraulische leiding en een montagebeugel in een andere positie.

Vering

De vering op de T3 Syncro is vergelijkbaar met de 2WD, maar met veel verschillen. De grootste verandering die u in uw T3 aanbrengt, is op dit gebied.

  • Voorvering. De bovenste draagarmen zijn op hetzelfde punt op het chassis gemonteerd, maar verschillen van de 2WD-units. De Syncro-voorveren zijn korter (ja, ik zei korter) dan de 2WD-veren. De reden hiervoor is dat ze bij een 2WD direct op de onderste draagarm zitten. Op een Syncro zitten ze op een schokdemperplatform.
  • De schokdempers hebben een ander ontwerp, zoals hierboven vermeld met de veer erop. De onderarmen en radiusstangen worden aan een voorste subframe bevestigd in plaats van rechtstreeks op het lichaam.
  • Bij het converteren naar Syncro verwijdert u de 2WD-montagebeugels en bevestigt u het subframe aan de carrosserie.
  • Er zijn twee verschillende uitvoeringen van onderste draagarmen / radiusstangen.
    • De vroege Syncro (tot ongeveer 1990) had stalen kokerprofiel onderarmen, een bout op radiusstang en bout op onderste kogelgewricht montagebeugel. Deze eerdere armen roesten van binnenuit.
    • De latere armen zijn van gietstaal en de radiusstaven worden erin geschroefd. Het onderste kogelgewricht past direct in de arm, wat betekent dat het veranderen ervan veel meer werk is dan bij de vroege opstelling.
  • Alle gebruikte balljoints en bushes zijn dezelfde 2WD als Syncro.
  • Op alle T3 Syncro, ook de 16” is één type Syncro voorveer gemonteerd.
  • Er zijn drie soorten schokdempers op de T3 Syncro gemonteerd. Het verschil zit alleen in dempingssnelheden. Ze hebben allemaal fysiek dezelfde lengte en grootte.
    • Normaal (zwart)
    • Heavy Duty (rood)
    • Syncro 16 “(groen)
  • Stabilisatorstang. De voorste stabilisatorstang op de T3 Syncro heeft een iets andere vorm om ruimte te geven over de bovenkant van het voorste differentieel. Ik heb echter 2WD-stabilisatorstangen op de T3 Syncro gebruikt zonder problemen. Aluminium afstandsblokken worden gebruikt om het draaipunt van de stabilisatorstang te verlagen.
  • Langere drop-links worden gebruikt op de Syncro en er zijn twee soorten drop-link, vroeg en laat volgens de verschillende onderste draagarmen. Zie hierboven voor meer details.
  • Achtervering. De achterste draagarmen zijn hetzelfde bij 2WD en Syncro 14 ”. Alleen de Syncro 16 ”gebruikt langere draagarmen (25 mm langer).
  • De achterveren zijn langer, net als de schokdempers. Er is één type Syncro-achterveer gemonteerd op alle T3 Syncro inc Syncro 16 ”. De Syncro 14 ”Turbo Diesel is vanwege de zware aard van de dieselmotor voorzien van aluminium afstandhouders onder de achterveren.
  • De Syncro 16” Turbo Diesel is ook voorzien van aluminium afstandhouders maar deze zijn iets dikker dan op de 14” TD. De achterste aanslagstop metalen buis (waar de achterste veer overheen past) is langer op een T3 Syncro.

Remmen

  • De 2WD maakt gebruik van een ‘disc over hub’-opstelling zoals de meeste moderne auto’s. De remklauw, drager en remblokken zijn hetzelfde op alle VW T3’s van na 1984, inclusief de Syncro 16”. De Syncro 16 ”maakt gebruik van remschijven met een grotere diameter en een andere staander die de remklauw verder naar buiten beweegt om plaats te bieden aan de grotere remschijf.
  • Remmen achter. Deze zijn hetzelfde voor 2WD en T3 Syncro 14”. De Syncro 16” maakt gebruik van remtrommels met een grotere diameter en bijbehorende onderdelen. Ook zijn de handremkabels langer op de Syncro 16”.
  • Hydraulica. De positie van de flexibele slangen is verschillend van 2WD tot Syncro. Bij een 2WD wordt de flexibele slang direct op het lichaam gemonteerd achter de bovenste draagarm. Op een T3 Syncro wordt de flexibele slang gemonteerd op een bout op de beugel, voor de bovenste draagarm. De hydraulische harde leidingen moeten daarom worden vervangen. Het achterste hydraulische T-stuk is in een andere positie gemonteerd om meer speling voor de versnellingsbak te krijgen. De hydraulische harde lijnen verschillen van het T-stuk tot de flexibele montagebeugels van 2WD tot Syncro.
  • Servopijp. De Syncro-servopijp (indien uitgerust met diff-sluizen) heeft een T-stuk net voor de dwarsbalk van de versnellingsbak om het diff-lock-systeem te voeden.

Carrosserie

  • Montagepaneel voor stuurhuis. Dit is het punt waarop de meeste laswerkzaamheden en werkzaamheden worden uitgevoerd. Het stuurhuis wordt verder naar voren en verder op een T3 Syncro gemonteerd in verhouding tot de 2WD. Het moet worden ingelast en aangezien dit van fundamenteel belang is voor de veiligheid, laat u een professionele lasser dit werk doen als u niet goed kunt lassen.
  • Montage van voorste subframe. U moet de bevestigingspunten van de 2WD-voorwielophanging afsnijden, metalen platen over de openingen in de chassisrails lassen en gaten door dit gebied boren zodat het voorste subframe vastschroeft tot (M10). Op een fabriek syncro worden 3x M10-bouten per zijde gebruikt. De subframe-pads hebben 6 gaten per kant, dus bij mijn conversies gebruik ik aan de voorkant 6 M10-bouten per kant. De montage aan de achterkant is eenvoudiger, de gaten voor de M12-bouten zitten al in het chassis. U moet een gat in de voorste (verticale) plaat van dit gebied maken om de geborgde balk erin te schuiven zodat de M12-bouten erin kunnen passen.
  • De accubakken op een T3 Syncro hebben de voorste buitenhoek gehakt en een driehoekige plaat gelast voor extra bandenspeling. Ik ben er nooit in geslaagd om de banden aan te laten lopen op een van mijn 2WD naar Syncro-conversies en ik heb het nooit veranderd.
  • De brandstofvuller bevindt zich in een andere positie doordat de brandstoftank aan de achterkant boven de versnellingsbak is geplaatst. Op de DoKa / SinKa wordt de rechtervleugel achter verder naar achteren verplaatst en neemt de brandstof vulbuis de plaats in. Op een T3 Syncro-bus bevindt de brandstofvuller zich binnen de D-stijl. Dit omvat een metalen doos die in het paneel is verzonken, samen met een metalen buis die ertussen is gelast en het carrosseriepaneel dat achter het achterwiel zit. Er is ook een afdekplaat gemonteerd op de Syncro waar de brandstof vuller op een 2WD op de voorste boog zit.
  • Syncro 16” carrosserie versterking. De 16 “krijgt extra metalen beugels gelast om de carrosserie te versterken. Deze zijn goed gedocumenteerd, dus ik zal ze hier niet behandelen.
  • Snelheidsmeter. Het instrumentenpaneel is dezelfde 2WD en Syncro, maar de snelheidsmeter gebruikt een andere verhouding omdat de kabel van de snelheidsmeter wordt aangedreven vanaf de voorste diff (Syncro) in plaats van het wiel (2WD). Er zijn vier verschillende snelheidsmeterverhoudingen beschikbaar. De verhouding staat onderaan de snelheidsmeter.
    • 805 = 2WD, miles/uur
    • 500 = 2WD, kilometer/uur
    • 1600 = Syncro, miles/uur
      (Men heeft een paar keer een Golf Mk2-snelheidsmeter gebruikt, deze komt in de buurt: 1540)
    • 1000 = Syncro, kilometer/uur
syncro, 2wd vs 4wd teller

Besturing

  • 1) Het stuurhuis is in een andere positie gemonteerd (zoals hierboven beschreven) en gebruikt dus een stuurstang met een andere lengte die korter is op een Syncro.

Bronnen

Meer syncro posts

Over de 4×4 van Volkswagen is veel te vertellen, dus hieronder meer informatie over syncro’s.

Geef een reactie