Nummerborden & geschiedenis

De bus wordt op kenteken gezet en ik ben meteen nieuwsgierig welk nummer bord ik zal krijgen en dook in Nummerborden & geschiedenis

Toen het tijd werd om met mijn bus naar de RDW te gaan ging ik allerlei dingen opzoeken op het internet. Zo kwam ik op Kenteken.TV terecht en deed ik weer allerlei feitjes op. Vroeger had ik al interesse in kentekens en schreef ik; Kentekens een beetje uitgelegd en Nieuw Europees nummerbord. Het werd tijd om een blogje te schrijven over de kenteken reeksen die we kennen.

De kenners noemen het een “Sidecode”. Het is een systeem waarin groepen van  letters of cijfers gecombineerd worden. Hieronder de sidecodes.

Sidecode 1 – 1951-1965

was het eerste type kentekencombinatie dat werd uitgegeven. Men begon bij de eerste letter niet bij de A, maar bij de letter N.

Sidecode 2 – 1965-1973

In 1965 werd, hoewel de kentekenreeks nog niet op was, is men overgestapt op een, voor sommigen, logischer systeem.

Sidecode 3 – 1973-1978

In 1976 en 1977 werden kentekenplaten uitgereikt met een iets lichter blauwe ondergrond en een ander lettertype.

Sidecode 4 – 1978-1991

Vanaf 1978 werden kentekenplaten met een gele, reflecterende, achtergrond met zwarte letters uitgereikt

Sidecode 5 – 1991-1999

M.i.v deze serie is de beginletter B exclusief voor zware bedrijfswagens en de V is voor kleine (lichter dan 3500 kg) bedrijfswagens.

Sidecode 6 – 1999-2008

Dit was de eerste serie die met GAIK-kentekenplaten werd uitgerust om fraude te voorkomen.

Sidecode 7 – 2008-2013

Er werd besloten om de cijfercombinatie 00 (dubbel nul) weer te gebruiken.


Sidecode 8
 – 2013-2015

Sidecode 9 – 2015-2017

Sidecode 10 – 2017-nu

Sidecode 11 – in de toekomst

Sidecode 12 – in de toekomst

Sidecode 13 – in de toekomst

Sidecode 14 – in de toekomst

2 reacties

Geef een reactie