De RDW keuring

Om de Franse bus op Nederlands kenteken te krijgen was het tijd voor de RDW keuring. Het kostte twee afspraken, maar dan …

Eindelijk is het zo ver. Er is een afspraak gemaakt met de RDW om de auto op een kenteken te krijgen. We moeten nog wat puntjes op de i gezet. Hopelijk is dit voorlopig het laatste ritje van de bus op een aanhanger. Intussen heeft mijn bus 416km op een aanhanger en dus niet zelfstandig gereden. Tijd om te rijden op eigen kracht.

Weer op de aanhanger

Het was wel een uitdaging om de front-sper werkend te krijgen. Bleek dat ik er gewoon niet zoveel verstand van had. Er zit een beveiliging op en ik weet nog dat ik dacht…. waar is dat gleufje voor?

– Lees hier meer over deze voor-sper beveiliging, met foto’s

Verder was het een uitdaging om een afspraak te krijgen. Mijn planning was om in Heerenveen naar de RDW te gaan. Helaas kon ik daar pas tegen het eind van de maand terecht, dus nu heb ik in Groningen een afspraak. Nog een geluk dat mijn bus uit april 1988 komt (volgens het kenteken). Mijn bus is dus 29 jaar en 9 maanden tijdens de keuring. Als hij 30 was geweest dan was het een speciale oldtimers keuring en kon ik pas rond 8 februari terecht, blijkbaar kan dan niet meer iedere werknemer de keuring uitvoeren.

Als u een voertuig van 30 jaar of ouder in Nederland gaat invoeren, dan wordt het voertuig vanaf 1 februari 2013 beoordeeld door een medewerker die is gespecialiseerd in historische voertuigen. Voor deze opzet is gekozen omdat voor zo’n klassiekerkeuring specialistische kennis nodig is, die niet meer bij elke medewerker voorhanden is.

Het gaat bijvoorbeeld om technische kennis die nodig is om de authenticiteit van onderdelen en documenten vast te stellen. De RDW en FEHAC hebben samen deze nieuwe aanpak van keuringen opgezet.

De daarvoor geselecteerde RDW-medewerkers hebben specifieke kennis van klassiekers. De RDW en FEHAC werken samen om deze kennis op peil te houden en waar nodig te verdiepen.

 de Volvo Klassieker Vereniging

Mijn syncro is een Franse bus, zie kaartje, hij is gebruikt in het Zuiden, vandaar dat de carrosserie waarschijnlijk nog zo goed is. Maar ik moet hem nog importeren naar een NLs kenteken. De originele DJ motor heb ik vervangen voor de Subaru EJ25. Dus ik moet redelijk wat documenten op hoesten;

Lijstje om mee te nemen;

  • oorspronkelijk kentekenbewijs
  • eendagskenteken (hier aanvragen)
  • identiteitsbewijs
  • uitdraai van de bevestigingsmail van de RDW
  • brief van VW over de maximale trekgewichten van aanhangers
  • en een voorbeeld van een kenteken waar dat trekgewicht ook geregistreerd staat.
  • een keuringsplaatje op de trekhaak

In mijn geval nog wat extra zaken, i.v.m. de Subaru motor;

  • Vrijwaringsbewijs van de auto, Subaru Legacy, waar de motor uit komt
  • Factuur van de Legacy en als bonus heb ik een afdruk van de advertentie
  • Een artikel van autoweek.nl waarin alle gegevens van de auto staan

Ik heb ook nog een trekhaak uitgezocht die me straks de mogelijkheid geeft om minstens 2.500kg achter de auto te hangen. Er zit nu een trekhaak onder die met een 2,7kn te licht is om straks bij de RDW genoeg trekgewicht op mijn kenteken te krijgen. De trekhaak die je hier ziet is met een D-waarde van 17,2kn veel sterker en heb ik een betere kans om een hoger gewicht op kenteken te krijgen.

– Lees er hier meer over: Trekhaak & trekgewicht

En voor de zekerheid heb ik nog een afdruk uit een folder meegenomen waarin staat dat het extra bankje wat ik wil plaatsen voor extra officiële zitplaatsen een fabrieksoptie was. Iemand zei, als je laat zien bij de RDW dat je je huiswerk hebt gedaan, dan sta je al een puntje voor. Wat van dit materiaal heb ik hier ook verzameld;

Een herkansing

Op de terugweg van de RDW

De keuringsdag kwam en ging weer. Het was een mooie proefrit voor de bus, maar uiteindelijk is hij niet goed gekeurd. Gelukkig is hij ook niet afgekeurd, hij heeft nu de status “aanhouden“. Dat betekent eigenlijk dat ik nog niet mijn gewilde kenteken krijg, maar dat er nog wat gekeurd moet worden.

Ik maakte namelijk een afspraak bij de RDW met de onnozele gedachte dat het allemaal wel in één keer ging. De bus importeren van Frankrijk -> Nederland, Subaru EJ25 op kenteken en de twee extra bankjes achterin. De RDW inspecteur schudde zijn hoofd toen ik aankwam.
Het is officieel een:

  1. identificatie en zo invoering
  2. wijziging voertuig: motor
  3. wijziging voertuig: categorie N1 (bestelauto) naar M1 (personenauto)
Tijdelijk kenteken
Met mijn schoonvader in het keuringsstation.

Dus stap 1 is bij de eerste afspraak voltooid. Gelukkig werd de motor niet meteen gekeurd. Als ik een geluidstest had moeten doen had ik een probleem. Mijn motor maakte namelijk veel te veel toeren. Ik kon hem alleen op het gashuis stil krijgen.

Behulpzame tips in het bus-forum en op Facebook gaven de tips om eens naar het vacuum te kijken en ook naar de gasklep-sensor en de stationair sensor te kijken. Eerst ging ik met een bus remreiniger in de weer en dat maakte helaas weinig uit.

Daarna haalde ik het gasklephuis los en begon met poetsen. Vooral bij de gasklep was een dikke laag smeer aangekoekt en de IACV- Idle Air Control Valve heb ik schoongemaakt. Die zat ook onder de oude olie. Ik vermoed dat Brian in Beverwijk dat bij de opfrisbeurt niet heeft gecheckt.

De boel haalde ik voorzichtig uit elkaar, de pakking overleefde het helaas niet, maar alles is nu wel weer schoon. Een tip, wel netjes alles markeren voordat je het los haalt. Vooral de gasklepsensor kan je stellen en als die niet klopt moet alles opnieuw ingesteld worden.

Had ik nou een EJ251, EJ252 of EJ253. Het blijkt dat ik een EJ251 heb. Dus het eerste type EJ25 motor. Hier heb je een handige omschrijving over het verschil.

De nieuwe afspraak

Op 22 januari hebben we een afspraak om de twee andere wijzigingen door te voeren. Jammer, want je kan een kenteken voorspellen op; kenteken.tv. En de voorspelling was;

Dat was leuk geweest omdat we de Ramble Rally nog wel willen gaan rijden. Nu voor 22 januari voorspelt kenteken tv;

Moet ik nu maar iets verzinnen met RS. Racing Sport?
Uiteindelijk krijg ik een kenteken uit de RT reeks.

Op 22 januari rijd ik weer naar Groningen. De motor maakte nog steeds redelijk wat herrie, nu ligt het gewoon aan de uitlaat die niet afdoende dempt. Een puntje voor de toekomst, maar ik hoop dat de geluidstest niet te streng is.

Eenmaal aangekomen bij de RDW weet ik nu precies de weg, ik meld me keurig en gelukkig hebben ze al mijn papieren nog. Ik had alvast een kopie uitgeprint gemaakt om te voorkomen dat dat een probleem is.

Weer zie ik de tijd voorbij kruipen en mijn afgesproken tijdstip komt en gaat. De man die ik de vorige keer zag bij de vrachtwagens komt op mij af en vraagt; wie heeft de eerste afspraak. Mijn afspraak stond het vroegst, dus het was mijn beurt. Hij kijkt op de klok en zegt; te weinig tijd voor wat ik allemaal moet doen.

Dus hij loopt verplichte punten na en vult de vereiste velden in. Hij zegt dat er geen tijd is voor de geluidstest, maar waarschuwt me wel er iets aan te doen om te voorkomen dat ik stil gezet word door de politie. Hij tikt op het formulier af dat ik goedgekeurd ben. 7 zitplaatsen, nieuwe motor en geïmporteerd. Nu de BPM gegevens invullen en ik kan een kenteken in de bus verwachten.

Het BPM formulier;

Meer over de grijze syncro

Geef een reactie