Banden-sticker & gewichten-plaatje

Er is een banden-sticker & gewichten-plaatje te vinden op de bus. Hier kan je nog wat laatste informatie vinden, wat instanties ook gebruiken.

Gewichtenplaatje

Naast alle identificatie plaatjes is er ook nog een plaatje met gewichten in de opening van de passagiersdeur.

Van mijn grijze syncro

Op zich is dit geen ingewikkeld plaatje, maar het is wel een belangrijk plaatje voor de RDW. Hier worden namelijk de gewichten op het kenteken vanaf gehaald.

Om een uitleg te geven;

BeschrijvingMijn voorbeeldUitleg
Identifizerungs-Nr.WV2ZZZ25ZJG052XXXHet chassisnummer
Zul. Gesamtgewicht2500kgMax. toegestaan totaal gewicht van de bus
Zul. Zuggewicht4000kgMax. toegestaan combinatie gewicht van bus en aanhanger
Zul. Achslast vorn1300kgMaximale toegestane last op vooras
Zul. Achslast hinten1380kgMaximale toegestane last op achteras
Typ251DJS/F251 is het type
DJ is waarschijnlijk de motor.
S/F is onbekend (syncro? 16 inch?)

De RDW bekijkt dit plaatje. Om te zien hoeveel je geremd mag trekken is de rekensom als volgt;

[Zul. Zuggewicht] – [Zul. Gesamtgewicht] = [Aanhanger gewicht]
[Totaal treingewicht] – [Totaal auto gewicht] = [Aanhanger gewicht]
4000kg – 2500kg = 1500kg

Dus ik mag geremd maximaal 1.500kg trekken. Ik hoopte eigenlijk op 2.000kg en ik had nog een conformiteitsverklaring meegenomen van een soortgelijke auto die wel 2.000kg op kenteken had, maar de RDW-meneer was onverbiddelijk. Het plaatje is leidend en alles bepalend.

Bandensticker

Sticker met info over banden

Hier zie je wat opties qua banden die bij mijn 16 inch hoorde. Vandaar dat je overal 16 inch velgen ziet staan op deze sticker. Momenteel heb ik LT 225/70R16 BFG All-terrain banden onder de auto en eigenlijk is dit voor mij perfect. Mijn teller klopt prima, hij ziet er stoer uit en ik ben nu redelijk capabel in ruw terrein.

Modderige syncro

Wat meer banden opties;

Meer identificatie posts;

Er zijn meer manieren om je bus en zijn eigenschappen te identificeren. Zie hier een verzameling.

Geef een reactie