Schakelstangen onderhouden

Na 32 jaar was het tijd om de schakelstangen te onderhouden. Zo zorgen we er voor de bus weer wat beter en moderner schakelt.

Als je naar moderne auto’s of zelfs een VW Golf uit dezelfde tijd kijkt dan schakelt een T3 een stuk slechter. De versnellingsbak zit achterin en de pook voorin moet deze via lange stangen bedienen. Zoals je het onderstaande plaatje kan zien wordt een beweging van de pook door draaien, duwen en trekken doorgegeven.

Werking van de schakelstang

Het schakelen in de grijze syncro was matig en we moesten roeren om bij de juiste versnelling te komen. Ik als “ervaren T3-rijder” had snel door waar de versnellingen zitten, maar het kon veel beter. Dan begint de zoektocht naar…. Hoe verbeteren we het? Dit hebben we gedaan op twee manieren.

Plaatjes

Een verzameling plaatjes die nuttig kunnen zijn voor het werk. Het is een wir-war aan onderdeeltjes en dat maakt dat een overzichtsplaatje erg prettig is. Er is ook verschil tussen benzine en diesel en ook nog vroege modeljaren en oude modeljaren.

Als we kijken naar het plaatje wat bovenin de post stond heb ik een drietal nylon onderdelen omcirkeld. In het potje achterin zit ook een nylon bal en de houder waar deze in gaat zal ook wat versleten zijn.

Naast het nylon zitten er nog rubber ringetjes op het kruisje, twee plastic busjes op de schakelvork en twee kunststof blokjes. Ruimte van 1mm kan uitmonden in speling van centimeters bovenin de pook.

Als deze punten versleten zijn, dan is het niet gek dat het schakelen ruim of rommelig aanvoelt.

Onderdelen

Volgens Brickwerks is er onderscheid tussen de schakelsystemen;

Zelf bestel ik af en toe wat via BrickWerks, maar je kan de producten ook gebruiken als leidraad voor een leverancier naar keuze.

Aanpassingen

In het ontbrekende rubbertje zie je een versleten onderdeel dat niet meer te krijgen is. In plaats van een alternatief te vinden heb ik een stuurhoes gekocht. Het versleten nylon balletje doet dienst als geleider en de andere kant past precies over de bus waar voorheen de plastic pijp aan vast zit.

Bronnen

Links:

Video:

Een interessante video op YouTube gevonden

Geef een reactie