Gewichtenplaatje
Naast alle identificatie plaatjes is er ook nog een plaatje met gewichten in de opening van de passagiersdeur.
Op zich is dit geen ingewikkeld plaatje, maar het is wel een belangrijk plaatje voor de RDW. Hier worden namelijk de gewichten op het kenteken vanaf gehaald.
Om een uitleg te geven;
Beschrijving | Mijn voorbeeld | Uitleg |
---|---|---|
Identifizerungs-Nr. | WV2ZZZ25ZJG052XXX | Het chassisnummer |
Zul. Gesamtgewicht | 2500kg | Max. toegestaan totaal gewicht van de bus |
Zul. Zuggewicht | 4000kg | Max. toegestaan combinatie gewicht van bus en aanhanger |
Zul. Achslast vorn | 1300kg | Maximale toegestane last op vooras |
Zul. Achslast hinten | 1380kg | Maximale toegestane last op achteras |
Typ | 251DJS/F | 251 is het type DJ is waarschijnlijk de motor. S/F is onbekend (syncro? 16 inch?) |
De RDW bekijkt dit plaatje. Om te zien hoeveel je geremd mag trekken is de rekensom als volgt;
[Zul. Zuggewicht] – [Zul. Gesamtgewicht] = [Aanhanger gewicht]
[Totaal treingewicht] – [Totaal auto gewicht] = [Aanhanger gewicht]
4000kg – 2500kg = 1500kg
Dus ik mag geremd maximaal 1.500kg trekken. Ik hoopte eigenlijk op 2.000kg en ik had nog een conformiteitsverklaring meegenomen van een soortgelijke auto die wel 2.000kg op kenteken had, maar de RDW-meneer was onverbiddelijk. Het plaatje is leidend en alles bepalend.
Bandensticker
Hier zie je wat opties qua banden die bij mijn 16 inch hoorde. Vandaar dat je overal 16 inch velgen ziet staan op deze sticker. Momenteel heb ik LT 225/70R16 BFG All-terrain banden onder de auto en eigenlijk is dit voor mij perfect. Mijn teller klopt prima, hij ziet er stoer uit en ik ben nu redelijk capabel in ruw terrein.
Wat meer banden opties;
Meer identificatie posts;
Er zijn meer manieren om je bus en zijn eigenschappen te identificeren. Zie hier een verzameling.