In het zwarte kastje in de motorruimte heb ik, met mijn 2.1L Waterboxer motor met code DJ, twee witte ronde stekkers. Eentje daarvan is voor de verlichting achter (T7), maar de andere is voor de draadboom naar het motorblok (T7a). De T-code komt uit de Bentley, ik weet niet of dit de VW term is. En hier moest ik even uitzoeken waar welke kabel voor is zodat ik het kon aanpassen voor het Subaru blok. Met de Bentley is dat een koud kunstje, al moest ik in het begin even wennen aan het lezen van elektrische schema’s. Hieronder de pagina’s;
T7a – plaats 7,1 T7a – plaats 2,3,4 T7a – plaats 5 T7a – plaats 6
Uiteindelijk komt er bij mijn DJ motor de volgende lijst er uit;
draad | kleur | doel |
---|---|---|
1 | blauw – zwart | Olie druk sensor 0.3 bar |
2 | geel – rood | naar koelvloeistof temperatuur sensor |
3 | blauw – groen | naar druktank voor vloeistofniveau |
4 | bruin | aarde voor draden 2 en 3 |
5 | groen | naar bobine voor de toerenteller |
6 | rood – zwart | Naar digifant control unit |
7 | geel | Olie druk sensor 1.8 bar |
Nu ik de draad voor de toerenteller heb gevonden kan ik de ‘Vanagon Tach fixer‘ dat ik gekocht heb bij BUSARU aansluiten. Deze converteert het signaal van de Subaru, wat meer op een bloksignaal lijkt, naar een signaal voor Volkswagen, wat meer op een analoog signaal lijkt. Een alternatief is dat je het signaal aanpast met weerstandjes zodat de toerenteller in je dashboard het snapt. Nu hoef ik er alleen een soort relais, het busara relais, tussen te zetten.
Meer subaru posts
Hoewel het een Volkswagen blog is heb ik met een Subaru blok nu ook iets met dat merk. Dus hier wat posts over Subaru’s, vooral in combinatie met mijn grijze syncro.