Boodschappenlijst Subaru ombouw

Er is een boodschappenlijst Subaru ombouw nodig om de spullen te vinden om het Subaru blok goed in je T3 aan te sluiten. Of je bent eventueel zelf creatief.

Al met al heb je een hoop spullen nodig om een Subaru motor om te bouwen naar een T3 bus. De versnellingsbak, draadboom en dergelijke zaken kan je niet zo maar op elkaar aansluiten. Gelukkig is het een populaire ombouw waardoor je allerlei dingen zo kan kopen. Als dat niet in Europa lukt, dan lukt het wel in Amerika. Hieronder zie je het boodschappen lijstje en wat ik daar van gebruikt heb.

Aangepaste kabelboom

Een kabelboom van een Subaru is behoorlijk uitgebreid ten opzichte van een simele oude VW bus. De verhouding is geloof ik 200 staat tot 10. Je moet dus de kabelboom redelijk afslanken. Verder zijn er nog vragen: Waar komt de ECU? Gebruik je cruise-control? Etc.

Het is zelf te doen, vooral makkelijk als je dan een kabelboom plattegrond koopt van 90 euro bij KEP (?). Anders zijn de kosten rond de 400 euro voor een aangepaste kabelboom. Ik weet alleen nog niet waar…

Kosten 400 euro.
Zelf heb ik dit niet gedaan. Ik ben naar een Subaru tuner gegaan wat vele malen duurder was. Dit had vooral te maken met een gebrek aan kennis van het Volkswagen gedeelte + de slechte staat van mijn kabelboom.

Een speciale koppelingshuis

Het is mogelijk om de motor aan de versnellingsbak te koppelen via een adapterplaat. Het voordeel is dat het makkelijk past, het nadeel is dat je in de knoop raakt met je vliegwiel.

Het voordeel van een ander huis is dat je het originele vliegwiel van de Subaru kan gebruiken dat gemaakt is voor de motor. Daarnaast is er aardig wat after-market spul voor Subaru voor allerlei performance verbeteringen.

Kosten  £500,00 bij RJ Engineering Solutions (RJES)
Dit heb ik ook gedaan. Het is een mooie oplossing en je krijgt er een uitgebreide handleiding bij. Dit had ook mijn voorkeur omdat ik geen adapterplaat wilde hebben. Het moet er bij mij zo origineel als mogelijk aansluiten en uit zien.

Ander carter

Helaas is de originele carterpan te groot en steekt dan te ver uit. Dit is een vervanging daarvoor. Een alternatief is dat je zelf de carterpan inkort, maar het nadeel daarvan is dat je te weinig olie hebt. Deze vorm lijkt het meest ideaal te zijn

Kosten $349,00 door Smallcar
Ik had een zelf gelast exemplaar door een prutser gelast. Toen hij begon te lekken heb ik snel deze van Smallcar besteld.

Motorbeugel

Bij een andere motor kan je verwachten dat de ophangpunten op een andere plek zitten. Dus moet je op zoek naar andere beugel waarbij hij opgehangen wordt aan het chassis van de T3 en de motorsteunen van de Subaru.

RJES Type 25 Engine Mount Crossmembers – £165,00
Dit kan je bij allerlei aanbieders halen. Als je toch iets bij RJES besteld kan je deze wel meenemen. Zelf heb ik een handgemaakte door Evolution Speedbarn.

nieuwe radiateur

Radiateurs gaan op een gegeven moment dicht zitten of raken beschadigd. Hierdoor is de koeling niet meer optimaal. Je gaat een nieuwe motor plaatsen die groter is dan het origineel. Daarnaast plaats je hem achterin, dus het is geen verkeerd idee om je koeling aan te pakken zodat die optimaal is.

Kosten: €226 bij Tk Carparts
Dit staat nog op mijn lijstje om uit te voeren…

Meer subaru posts

Hoewel het een Volkswagen blog is heb ik met een Subaru blok nu ook iets met dat merk. Dus hier wat posts over Subaru’s, vooral in combinatie met mijn grijze syncro.

Geef een reactie