Visco vervangen

Ik heb een nieuwe visco nodig en waar haal ik dat dan vandaan? Hier in deze blog-post leg ik uit hoe je je visco moet vervangen.

Ik merkte in de momenten dat mijn auto uit zichzelf kon rijden dat de visco slecht werd. Als ik korte bochten maak dan hoor je hem behoorlijk op de wielen wringen. Ik trok zelfs helemaal een spoor toen ik keerde op een onverhard pad. Blijkbaar draaien mijn voorwielen meer mee dan zou moeten.

Je zou het kunnen testen door:

Waarschijnlijk de meest effectieve praktijktest van de geïnstalleerde Visco achteruit rijden op een relatief steile helling met losse grond. Een syncro wordt voornamelijk op de achteras aangedreven en de vooras doet alleen mee via de as die door de visco met de achteras is verbonden. Met de bovenstaande testomstandigheden kan je zoveel mogelijk koppel op de vooras creëren om het voertuig te kunnen verplaatsen.

De helling moet dus zo steil zijn dat de achterwielen niet genoeg grip kunnen opbouwen om het voertuig zelfstandig de helling op te kunnen rijden. Dit betekent dat de helling moet toenemen totdat de achterwielen beginnen te draaien. Om de Visco te testen, moet een waarnemer naast de bestuurder gaan staan ​​en zowel de achter- als de voorwielen in de gaten houden.

Volgens VW mogen de achterwielen met een intacte visco maximaal één omwenteling draaien totdat de vooras voldoende koppel krijgt om het voertuig te laten bewegen of de voorwielen te laten draaien. Hoe minder de achterwielen hoeven te draaien voordat de voorwielen voldoende koppel krijgen, hoe harder de visco. Hoe langer de achterwielen draaien totdat de voorwielen voldoende koppel krijgen, hoe zachter de visco. Als er geen of te weinig koppel op de voorwielen wordt overgebracht om het voertuig in beweging te brengen, kan de visco als defect worden omschreven. In dit geval is de pakking in de viscose koppeling meestal lek en is de stroperige olie in het differentieel van de vooras gelekt.

Zodra de voorwielen het voertuig verder de helling oprijden, controleert u of er een snelheidsverschil is tussen de voor- en achterwielen en of dit na enkele omwentelingen steeds minder wordt totdat beide assen dezelfde snelheid hebben. Als beide assen dezelfde snelheid bereiken, dan is de visco hard geworden en is het 100% functioneel.

De verharding is een bijna starre verbinding tussen de voor- en achteras. Dit is ook de toestand waarin de visco zijn maximale koppel van 1.500 Nm kan overbrengen. Viscose die op het punt staan ​​zacht te worden, bereiken deze verharding meestal niet meer.

Vertaling van T3-Pedia
visco lamellen van T3-Pedia

Bij Viscowerkstatt Kern kan je deze visco laten reviseren. Dan halen ze hem helemaal open, maken de boel schoon en met nieuwe olie gaat alles weer in elkaar. Om je auto niet te lang stil te laten staan moet je borg betalen en krijg je een ruil visco. Het is dus wel de bedoeling om jouw visco terug sturen naar het bedrijf.

In Nederland kan je contact opnemen met Martin den Braven (FB) die heeft zijn contacten om een nieuwe visco te halen. Zelf heb ik het via Thomas Koch (TK Carparts) gekocht in Duitsland.

Je kan het ook eventueel zelf doen. Hier zijn aardig wat linkjes voor te vinden als je weet waar je moet zoeken.

Als je eenmaal een nieuwe/opgeknapte visco hebt, dan kan het eenvoudig verwisseld worden. Hieronder zie je wat foto’s van het werk. En daaronder een filmpje van een jonge Jed van Campervan Culture die de klus op video klaart.

Foto’s van mijn differentieel

Jed van Campervan Culture:

1 reactie

Hoi, ik heb een vraag. In het gedeelte waar de visco zit, daar zit ook olie, ik neem aan gl5. Moet je er in doen voor het sluiten? En hoeveel? Of is een kanaal die olie vanuit het diff naar net visco compartiment leid?

Geef een reactie