
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
In uitgetrokken toestand is deze versterkte buis 183cm. Dus goed voor 3 T3’s met elk 61 cm verende buis. De normale originele lengte is +-52cm.Doordat deze wat veert ,mag deze wat langer zijn.Komt op 15€ per T3. De beschrijving,die ik vond op de internet-catalogus. Een blik op de binnenkant,versterkt met metaal.v De dure fragiele originele buis.VAG prijs: 65€! Het stuknr. 2 stukken goede namaak en een originele. Zo te zien ,mankeert er niet.Enkel wat bijgeluiden trekken mijn aandacht. Binnenblik in de D-stijl. De gerestaureerde buis is te zwaar geworden. Na het verwijderen van de plastieken grille…Met vaseline spray eerst de rubber bevestiging inspuiten,anders trekt men deze kapot. De luchtfilterkap lossen met de plezante veren(zes stuks,vier lange+twee korte veren) Zicht op de werken.Gelukkig weiger ik een achterste kast te plaatsen,die steeds in de weg staat. Ook het linkse achterlicht wordt verwijderd. Omdat k alles vast plakte verwijderde ik de slang langs onder. Het verwijderen van het geheel. Zie het aanzuiggedeelte zakken. Daar komt de buis er na een jaar terug uit. Daar is ook het bovenste aanzuiggedeelte. Van de buis blijft enkel nog onbruikbaar spul over. Oei,Oei een bijna platgedrukte buis Bijna dicht en dat terwijl een diesel zoveel lucht nodig heeft. Na ontvetten wordt een nieuw stuk buis op het bovenste plastieken aanzuigstuk geschoven. Een beetje friemelwerk is normaal aan de T3. Daarna met stevige plakband royaal vastplakken. De buis vastgeplakt. De buis vastgeplakt. Met een knie als gereedschap de buis ovaal duwen. Voor nieuwsgierigen.Even binnen gluren in de nieuwe versterkte buis. Even kijken hoe het past. Dit is belangrijk!Omdat de aansluitstukken nog zouden kunnen verwijderd worden,snij ik een stuk 2mm rubber van de rol.De maat 10cm op 50cm. Deze lijmde ik met een rubberlijm in.Daar het moet nauw passen,nam ik de maat van beide delen.Het geheel rolt wat scheef op. Royaal vastplakken van het gemaakte aansluitstuk. Het scheve gedeelte afknippen. Zo ziet de expirementele aanzuigbuis eruit. Nog een zicht,hoe het geheel eruit ziet. Misschien niet moeder mooiste ,maar zeker degelijk. Een zicht hoe de delen goed in elkaar passen. Een beter zicht. De bevestiging van de aanzuig met vaseline ingesmeerd. De namaak-ophangrubbers zijn beter,omdat de M6-tapeind langer is. Deze ophangrubbers zijn soms weg of kapot Het verder inschuiven Zo de boel laten hangen. Enkele lange plastieken spanbanden rond de aansluiting friemelen. En aantrekken en afknippen met de spanbandtang. Het geheel met de twee 10mm moeren en rondelen vast draaien. Zit vast. Onderaan kleefdeik een stuk X-treme op.Mocht het ding zakken krijg ik geen bijgeluiden in haarsleldbochten. Daar kleefde ik het stukje X-treme. Geheel afgewerkt met nieuwe spanbanden. Detailzicht Aan de buitenkant: in de onderste bevestiging maakte ik een 3mm gaatje en stak ik er een dikke veiligheidsspeld in.Zo kan de plastieken buis zeker niet wegschuiven bij eventuele spanningen. Zicht op de speld ,na montage van de buitengrille. Aansluitend:zo ziet er het andere aanzuigstuk er soms uit bij de KY-diesel. Een stuk accordion-plastiek op maat afgesneden. Isoleren met X-treme. En wat spanbanden er omheen. De luchtaanzuigmond,welke bovenaan in de D-stijl zit geklemd… door deze twee inschuifklemmen.In te vetten met vaseline,anders breken deze af. Het stuknr, van de aanzuigmond schijnbaar niet meer te verkrijgen De luchtaanzuigbuis geprepareerd voor de KY van Kris.
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.