
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
Bij de demontage wordt de volgorde gerespecteerd. Als men eerst de klepspeling opmeet en ook de afstelplaatjes opmeet bij de demontage;kan men zo de klepspeling aanpassen met gedemonteerde klepstoters. De eerste cylinder en de vierde eerst aan de beurt.Hier de eerste cylinder. De klepveren worden ingedrukt om de 2 klemmen te verwijdreren met een staafmagneet. Cylinder 4 aan de beurt. Een algemeen zicht. De oude klepsteelafdichting zit muurvast en wordt met behulp van een speciale tang eraf gehaald. Soms moest zelfs de Snap-On hefboom worden gebruikt. Het verschil ts oud en nieuw. Alvorens de nieuwe te monteren wordt een lexaan hoedje op de klepsteel gemonteerd om montagebeschadiging te voorkomen. Hier wordt de nieuwe afdichting ingeolied. Met het speciale optrompgereedschap wordt de nieuwe afdichting op de klepsteelgeleider geklopt. Daarna worden de veren terug gemonteerd… het monteren van de klepklemmen gaat beter met een tweede man en een fijne lange bektang. De onderste nokkenas is volledig ingesleten… De nokkenasdichtng wordt best vernieuwd.Verschil ts oud en nieuw. De nokkenasschalen worden kruislings vastgezet op slechts 2kg. De Hazet-tang om de klepstoters en opvulplaatjes te nemen. De Hazet tang om de afdichtingen te verwijderen. De steel om de nieuwe afdichting te monteren. Het Hazet wringijzer om de klepstoters naar beneden te drukken,om zo de opvulplaatjes te kunnen pakken. Een doos opvulplaatjes en de nodige micrometer om de klepspeling tre corrigeren. Het nodige afstelgereedschap voor de distribuyieriem Bijna alle speciaal gereedschap om aan de T3 dieselmotor te werken. De riemspannner,gebruikt om de distributieriemspanning na te kijken.
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.