
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
Update 4 Mei 2020 – Op Facebook was er een update door René Vis.
Deze zie je onderaan deze post.
De parkerschroef lossen om de schuifdeurrailbekleding te verwijderen. Aan de rechtse kant ook een parkerschroef lossen. De beschermplaat met vaseline inspuiten. Met een borsteltje inwrijven,zodat alles goed kan schuiven. Ter bescherming voor de lak hier en daar afplakken met zware tape.De beschermplaat ietsje naar jou toe trekken en naar rechts schuiven.Hier met behulp van een klipsentang. Nog wat trekwerk. Dan met een rubberhamer je eens uitleven op de met tape beschermde plaat… ….die er op deze wijze uitschuift,als ze zin heeft. Het is mogelijk om de schuifdeur zonder te sleutelen uit te nemen.Met sleutel 13mm de bovenste lager lossen is niet nodig… De schuifdeur geheel open schuiven en bovenaan uithaken. Het bovenste rollager gedemonteerd. met een 13mm sleutel en een 17mm om tegen te houden. Goed kijken ,het komt op de mm aan… Trachten de deur uit te heffen. Conclusie=alleen gaat dit niet of je moet Jerom heten…. Dan maar de onderste geleider eerst afgetekend en dan los geschroefd met de inbusschroeven. En daarna nog steeds een gepruts od de zware deur er alleen uit te krijgen. Even rusten…Pffttt. Uiteindelijk in geslaagd de deur er uit te krijgen. Hier heb ik de knik in het railprofiel aangeduidt. Door met een tweede persoon de deur op te heffen op deze plaats is het mogelijk de deur te verwijderen door enkel de bovenste geleiding te demonteren. Voor de deur er onderaan uit te krigen dient de deur in een wijde hoek te worden en kan de deur met onderste rail er zo worden uitgedraaid.Maar wel met een tweede persoon. Dan maar eens aantonen zonder deur…hoe de geleiding er uit draait(normaal met de deur eraan..) Even prutsen… En daar is de circlips. Omdat de lagers ook al lastig deden ,verwijderde ik de borgpen van de arm. De schuifdeurarm met al zijn delen. Een binnenin zittend rond stuk plastiek ,heb ik al iedere keer kapot gezien,Nu weer. Met een kleine Kukko trekker worden de lagertjes verwijderd. Zie de lager schuiven , Bemerk de roest,door slecht onderhoud. Met de Midlock 1000 klipsentang worden de lagers verder afgeschoven. Ook dit lager wordt verwijderd Zo kan de as worden gereinigd en ook worden ingevet met waterafstotend teflon-vet. De montage van nieuwe SKF lagers met een passende buissleutel. De montage van een nieuwe borgveer is een beetje zoeken,maar door een passende platte schroevendraaier tussen de geopende circlips te steken lukt het na enkele keren wel. Een waar geduldwerk en even mijnheer van boven toespreken… Zo voorzichtig op het asje overbrengen. Indien de circlips wegvliegt,een nieuwe nemen en de zaak herbeginnen tot die rotdingen erop zitten… De lagertjes nog wat invetten. Het zwarte dekseltje wordt niet meegeleverd bij het onderste speciale VAG lager,dat al zo schrikwekkend duur is. Dus wordt het oude stofdeksel overgebouwd. Met een tik wordt het deksel ingeklipst. De schuifdeur terug monteren,alleen met gemonteerde arm is een waar gepruts. Op deze plaats moeit de arm worden ingehaakt. Een jaarlijjks onderhouden rail van een T3 uit 1985 ziet er redelijk goed uit. De vuile niet onderhouden rail van een T3 uit 1988 ziet er slechter uit en goed reinigen kost enige tijd Hier een bewijs dat slecht onderhoud de dubbele beplating doet roesten :de 1990 Bloemen Cindy bus. Door dit mosgroen net op tijd te verwijderen,wordt een catasrofe vermeden.De roestduivel wordt daarmee weggejaagd. Door dit mosgroen net op tijd te verwijderen,wordt een catasrofe vermeden.De roestduivel wordt daarmee weggejaagd. Met ontvetter onder druk,met water en alkalische reiniger wordt het boeltje gereinigd.. De buitenbekleding van de schuifdeurrail opgepoetst en een nieuwe plastiek-afdichting.. De nieuwe dichting is iets te lang. Om mooi aan te passen dient eest goed de maat worden gecontroleerd. Het begin schuin afknippen. Nadat beschermtape is aangebracht,wordt de neopreen lijm erop geborsteld. De dichting wordt op de afdekplaat geschoven. De zeer goed gereinigde rail wordt voorzien van hoogwaardig teflon-vet,dat waterafstotend is. De afdekplaat met dichting en twee nieuwe RVS schroefjes Het plastiekje als hulp voor de juiste stand. Hierbij wordt de RVS schroef bevestigd. Voor het bevestigen van de voorste schroef,dient de deur worden geopend op de juiste stand. De plaat erop geklipst. Met een carrosserie plastiekje wordt de juiste stand/afstand aangepast. Het polijsten van de ruiten… Machinaal polijsten. Hoe zou het komen dat deze schuifdeur slecht opent?Roest door niet te reinigen noch te smeren. Kris bezig aan een urenlange vuile schuifdeurklus. De onderste geleiding ontvetten en reinigen met perslucht. Een darm om tot in de hoekjes de roestduivel geen kans te geven. Het invetten van de onderste geleiding. Een hulp om de deur uit te regelen,want die deur weegt echt zwaar,na wat uurtjes uitregelwerk. De onderste rail is bevestigd met drie inbusbouten.. Welke soms moeilijk los komen… En welke ik verving door Polo-torx-bouten. Om aan deze bouten te geraken,reed mijn moeder haar Polo total-loss… De slotvanger is in het rond goed regelbaar. Ook de schuifdeurarm is regelbaar. Oman de derde bout te kunnen dient de binnenkruk en binnenkleding te worden verwijderd.Joepie. Twee van de drie regelbouten van de schuifdeurarm. Om mij wat bezig te houden…De schuifdeurarm en de rail gedemonteerd. Mocht het gaatje zijn uitgesleten voor de bevestiging van de railafdekplaat kan een parkerclips een oplossing zijn ,zoals hier. De dure buitenklink wordt bevestigd met een boutje ,waar men best wat Loctite aandoet om loskomen en verlies te voorkomen. Een originele tekening voor de “echten” De verende haak,hier nog in vuile toestand ,die er voor zorgt dat de deur open blijft staan ik vol-open toestand.Deze kan al eens mankeren of slecht uitgeregeld zijn en dan blijft de deur niet open staan… Schuifdeurarm en schuifstuk tot 1982 zijn kompleet anders. Terwijl we toch bezig zijn wordt het luchtrooster verwijderd ,de achterkant ontvet,wat geschuurd en weer ontvet. Daarna de omgeving afgeplakt. Dan de binnenkant satijn-zwart gespoten Ontdaan van het afplakpapier. De rooster wordt gereinigd met een alkalische reiniger. Resultaat,het vuile achtergrond-wit-carrosseriekleur weg. Geeft een mooier dieptezichtresultaat op het rooster.
Toevoeging van René Vis

Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.