T7a stekker en toerental omvormer

Na wat bladeren in de Bentley vond ik hoe stekker T7a in elkaar zat en kon ik de toerental omvormer aansluiten die van Subaru naar VW gaat.

In het zwarte kastje in de motorruimte heb ik, met mijn 2.1L Waterboxer motor met code DJ, twee witte ronde stekkers. Eentje daarvan is voor de verlichting achter (T7), maar de andere is voor de draadboom naar het motorblok (T7a). De T-code komt uit de Bentley, ik weet niet of dit de VW term is. En hier moest ik even uitzoeken waar welke kabel voor is zodat ik het kon aanpassen voor het Subaru blok. Met de Bentley is dat een koud kunstje, al moest ik in het begin even wennen aan het lezen van elektrische schema’s. Hieronder de pagina’s;

Uiteindelijk komt er bij mijn DJ motor de volgende lijst er uit;

draadkleurdoel
1blauwzwartOlie druk sensor 0.3 bar
2geelroodnaar koelvloeistof temperatuur sensor
3blauwgroennaar druktank voor vloeistofniveau
4bruinaarde voor draden 2 en 3
5groennaar bobine voor de toerenteller
6roodzwartNaar digifant control unit
7geelOlie druk sensor 1.8 bar
T7a layout, WBX DJ, 1988, Bentley

Nu ik de draad voor de toerenteller heb gevonden kan ik de ‘Vanagon Tach fixer‘ dat ik gekocht heb bij BUSARU aansluiten. Deze converteert het signaal van de Subaru, wat meer op een bloksignaal lijkt, naar een signaal voor Volkswagen, wat meer op een analoog signaal lijkt. Een alternatief is dat je het signaal aanpast met weerstandjes zodat de toerenteller in je dashboard het snapt. Nu hoef ik er alleen een soort relais, het busara relais, tussen te zetten.

Meer subaru posts

Hoewel het een Volkswagen blog is heb ik met een Subaru blok nu ook iets met dat merk. Dus hier wat posts over Subaru’s, vooral in combinatie met mijn grijze syncro.

Geef een reactie