Mijn droom is dat ik later een mooie motor heb zoals de BMW R1200GSA en daarnaast een leuk camperbusje en dan heb ik een Westfalia campertje in mijn gedachten. Waar ik niets geef om huizen, meubilair of snelle auto’s ben ik wel op zoek naar een mooie combinatie waar ik lekker mee kan reizen, duiken en avonturen beleven.
Als ik deze droom in één keer wil realiseren moet ik ongeveer 60.000 euro op de bank hebben staan. Dat lukt me nu nog even niet en moet ik mijn eisen wat lager inzetten. Een BMW motor had ik al en daar tuf ik nu vrolijk op rond en een busje is er nu ook bij gekomen. Het is een Volkswagen Transporter 3 geworden.
Hij is wel al op leeftijd, maar daar ontduik ik dan een hoge wegenbelasting. Idioot trouwens, zo een wegenbelasting… Als ik een busje wil rijden waarmee je lekker kan duiken dan betaal je ongeveer 1.200 euro per jaar aan wegenbelasting. Dat is tè veel geld voor iemand die voornamelijk op een motor wilt rijden.
Dus het is een Volkswagen T3 bus uit 1983 geworden. Hij is ouder dan 25 jaar en dus wegenbelasting vrij, de vorige eigenaar heeft hem goed opgeknapt en er een nieuw motortje in gehangen. Voor zijn leeftijd ziet hij er dus heel goed uit, met enkel wat roestplekken voorop de auto.
Sommige mensen willen altijd harde feiten horen als het om een auto gaat, dus die zal ik nog even opsommen.
- Oorspronkelijk was het een aannemersbus op grijs kenteken. Op 21 februari 1983 werd hij voor het eerst in Nederland geregistreerd en in april 2010 werd hij omgekeerd naar een geel kenteken. Vandaar dat hij nu een nieuw kenteken heeft.
- Hij is opgeknapt door een bandje wat er een rond rit mee heeft gemaakt door Europa en het schot aan de binnenkant staat vol met boodschappen van lifters.
- Er zitten zes zitplaatsen in. Drie mensen op de voorbank, wat wat krap kan zijn en 3 mensen op de achterbank.
- De motorinhoud is 1570cc, wat afgerond neerkomt op een 1.6L. Hij levert een vermogen van 50 pk met een watergekoelde 4-cylinder. Het is eigenlijk een blok uit een Golf 2 die een beetje aangepast in deze bus is gelegd.
- Hij rijd niet harder dan 120 en het duurt even voordat hij op die snelheid zit, maar het is een betrouwbaar beestje wat met een verbruik van 1 op 12 met geduld door Nederland tuft.
- Er zijn er tussen 1979-1992 allerlei varianten van de T3 van de productieband bij Volkswagen in Duitsland gerold. Dit betekent dat dit ook een vrij oude versie is van de T3.
Het is in ieder geval een fijn autootje wat me niet zoveel geld kost. Ik kan weer lekker duiken en andere dingen doen wat op een motor lastig is.
Meer gele bus posts
Hieronder al mijn verhalen die ik heb geschreven in en over de gele bus, mijn eerste T3.