
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
De JX Turbo op steuntjes. Omdat het sneeuwde,ook mijn T3 binnen gezet. De Eberspächer-uitlaat met originele VAG-bocht. De turbo verwijderen De olieretourslang. De turbo van bijna 3 jaar oud met wat olie. Op de zwarte plaats was de collector los gekomen en de dichting verdwenen. Tapeind afgebroken. Nieuwe schroefdraad tappen. Ook de inlaatcollector verwijderd. Bij de vervang-turbo werd destijds een dichting bijgeleverd. Indraaien tapeinden. Alles vastgezet met nieuwe moeren en dubbel ter bescherming van de schroefdraad. Met de momentsleutel vastgezet. Door een verkeerde handeling kreeg ik de turbo in mijn gezicht.Aaai. De ”gehate” turbo Turbo,klaar voor montage. Vastschroeven XZN-bouten met kardansleutel. En met de momentsleutel. De oliedrukleiding vast met half open sleutel. De olieretourleiding vast. Een truc om de uitlaat alleen te kunnen monteren. As schroevendraaier doorsteken en vastklemmen. Montage uitlaatbocht aan turbo. Spanning uitlaat uitregelen. De oliefilter vullen voor montage. De Végé revisiemotor ziet er na 32 maanden nog droog uit. Alles terug gemonteerd. Het eindstuk is van mindere kwaliteit en roest. Het droge carter na al die tijd,een voorbeeld. De turbo terug gemonteerd. Ik heb hier nog wat foto’s bijgplaatst,van in april 2008 toen de motor en turbo vernieuwd werden.Zicht op de fragiele turbo-olieleiding. Een nieuwe turbo in de doos. Nieuwe dichtingen en draadeinden,bijgeleverd. De turbo-oliedrukleiding. Het vast zetten van de oliedrukleiding is een must. De hele dure XZN bouten aan de inlaat.
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.