Leuk GoWesty filmpje
Het voordifferentieel van een syncro.
Het concept van de VW T3 Syncro lijkt sterk op die van de standaard 14″ bussen met aanpassingen voor het 4×4 gebruik:
- Versnellingsbak is aangepast met de 1e een speciale kruipversnelling
- Onder de voorzijde zit een chassis voor het differentieel en de aandrijving
- Een visco-koppeling om automatisch naar 4×4 te schakelen indien nodig
- Voor zit vaak een stalen glijplaat om bij beperkte bodemvrijheid verder te glijden
- De voorophanging is zwaarder uitgevoerd
- Verdeelkap, ontluchting en luchtfilter verlengd om doorwadingen mogelijk te maken
- Brandstoftank verhuisde voor de aandrijving naar de voorwielen
- De motor en versnellingsbak zitten iets lager om ruimte te geven aan de tank
- Onder de auto stalen frame om de aandrijving en motor te beschermen in het terrein
Je kan niet zomaar een voordifferentieel van de ene syncro in de ander zetten. Daarvoor zijn allerlei verhoudingen voor.
Lees er hier meer over; Voordifferentieel, uitleg en code
Gelände (G) versnelling
De versnellingsbak van een syncro is afgezien van de aandrijving naar de voorwielen ook op een andere plek anders. Er komt namelijk een extra versnelling bij. Vaak zie je G van Gelände (terrein in Duits) of L van Low. Hier zet je de auto in als je de tandwielverhouding zo wil inschakelen dat je weinig snelheid hebt, maar wel veel kracht op de wielen. Zo kan je moeilijke heuvel, lastige situaties doorrijden zonder dat je motor afslaat.
- R-L 1 t/m4
- R-G 1 t/m4
- Syncro T-shirt
Het t-shirt is trouwens te koop bij Campervan Culture.
Nog wat meer info
Het bouwen van een syncro was vooral in het begin erg bewerkelijk. De carrosserie werd grotendeels in elkaar gezet door Volkswagen waarna het getransporteerd werd naar Graz in Oostenrijk. Hier werden de specifieke syncro delen gemonteerd en daarna werden de auto’s weer terug gebracht naar de VW fabriek om verder afgebouwd te worden. Als het om een Westfalia opbouw of iets dergelijks ging moest de auto daarna ook nog naar de desbetreffende bouwer. Dit gesleep met auto’s maakte de Syncro een duur product, later werd dit beter toen VW een fabriek opende in Graz. Het is mijn mening dat de T3 eigenlijk de enige serieuze 4×4 bus van de Volkswagen Transporter lijn is geweest.
16 inch
Ik heb zelf een 16 inch versie. Deze zijn nog iets zeldzamer omdat deze heel weinig gebouwd zijn. Slechts 2.138 kwamen van de band af als 16″ syncro. Dit is 5% van het totaal aantal syncro’s. Meer info over het verschil? Check mijn artikel over de 16 inch.
Even wat cijfers (volgens Steyr-Daimler-Puch GmbH)
aantal | % | |
---|---|---|
VW T3 bussen | 1,3 miljoen | 100 |
syncro uitvoering | 43.468 | 3,34 |
aantal | % | |
---|---|---|
syncro uitvoering | 43.468 | 100 |
Bus | 14.650 | 34 |
Caravelle | 14.334 | 33 |
DoKa | 6.849 | 16 |
Kasten | 5.848 | 13 |
EnKa | 1.787 | 4 |
aantal | % | |
---|---|---|
syncro uitvoering | 43.468 | 100 |
JX (1.6TD) | 16.335 | 38 |
MV (2.1B) | 14.233 | 33 |
DG (1.9B) | 6.641 | 15 |
DJ (2.1B) | 6.259 | 14 |
Hier trouwens een handige handleiding waarin het in elkaar zetten en uit elkaar halen.
Syncro promo-filmpje, leerzaam
p.s. het is syncro, geen synchro…….