Straks als ik geld over heb dan ga ik toch maar iets van verwarming in mijn busje zetten. Laatst sliep ik in een auto met -4 en dan is een verwarming prettig. Nu moest ik het doen met een goede slaapzak. Ik ga de verwarming pas plaatsen als de bus beter geïsoleerd heb. Toevallig kwam ik wel een leuke oplossing tegen dus dit maar even opslaan op mijn blog.
Een mogelijkheid was een standkachel, maar dat maakt wat meer lawaai. Ik hoor ook wel eens mensen klagen omdat je wat benzine of diesel ruikt, vooral bij het opstarten. Het alternatief is een kacheltje op gas. Ter zijner tijd wil ik ook koken in de bus, dus ik moet sowieso een gasfles aanschaffen. Het is handig om voor zowel verwarming als koken hetzelfde brandstof te gebruiken. LPG is hierin de goedkoopste en eenvoudigste oplossing. Vooral omdat je dit gewoon bij de pomp kan vullen, ook in het buitenland.
Een interessante LPG optie is de Safefill Composiet LPG 27L tank. Je ziet wel eens bordjes bij LPG tankstations dat het vullen van gastanks verboden is. Dat klopt, gewone gastanks mogen op het moment absoluut niet gevuld worden bij zo’n pomp. Deze tank kan je er wel voor gebruiken omdat deze zich houdt aan de 80% vulling eis en speciaal voor LPG is gebouwd.
Desalniettemin zou ik niet ‘en publique’ je tank staan vullen. Ik zou hem gewoon in de auto laten staan en hem daar vullen. Ik wil het keukenblokje bij de schuifdeur zetten, schuifdeur open, kastdeur open en je hebt de tank bij de hand. Als je het namelijk ìn de auto doet (haast afgesloten ruimte) zou er theoretisch explosiegevaar zijn.
Nog praktischer is een vulmond in je carrosserie aan de buitenkant, maar dat vind ik lelijk.Bij deze tank horen de volgende gegevens:
Afmetingen: Hoogte: 500 mm, diameter: 307 mm
Gewicht: Leeg: 7,1 kg + vulling: 8,6 kg = Totaal: 15,7 kg
Vulling: Inhoud: 20.6 Liter, 80% vulling= 16.5 Liter gas.
Gas aansluiting:
De safefill lpg gasfles heeft een Pol aansluiting voor gasafname en is voorzien van Nederlands vul bajonet en kan bij alle lpg tankstations gevuld worden.
Daarnaast is de fles is voor 10 jaar goedgekeurd voor gebruik in heel europa. Na deze periode kan de gasfles herkeurd worden
Dan blijft nog een kacheltje over en deze zijn best duur. Een goed betaalbare is deze: Trumatic E 2400. Hij is groot genoeg om een kleine camper te verwarmen, maar klein genoeg om onder mijn bank te plaatsen. Hij schijnt een rendement te hebben van 95%, het maakt niet uit hoe je de in- en uitlaat slangen lopen en hij heeft een geruisloze ventilator die verwarmde lucht rondpompt. Je kan het in een ruimte sturen of door een ringleiding laten lopen.
Hij verbruikt dus wel stroom tijdens het draaien. 1,1 ampère bij de hoogste stand. Dit betekent dus dat ik hem straks 68 uur aaneen kan laten draaien voordat de huishoudaccu leeg is (als het de enige stroomverbruiker is). Dan ben je wel gaar gekookt gok ik. Hij hoeft niet urenlang te draaien.
Bij deze kachel horen de volgende gegevens:
Vermogen: 2400 watt
Brandstof: Gas
Aansluitspanning: 12 volt DC
Stroomverbruik: 0,6 – 1,1 ampère
Verbruik: 100 – 200 gram per uur
Luchtopbrengst:49 m³ – 78 m³ per uur
Thermostaat: Inclusief
Ventilator: Geïntegreerd
Afmetingen: 370 x 248 x 123 mm (lxbxh)
Gewicht: 4,7 kg
Meer gele bus posts
Hieronder al mijn verhalen die ik heb geschreven in en over de gele bus, mijn eerste T3.