Leo drukt het voorraam er uit
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
meer over hem
Het nieuwe stuurhuis gespoten. De ontluchttankjes ook gespoten. De coating verwijderen…. is tijdrovend. Ontdaan van de coating,geen roest gevonden. De veerpootplaats opgekuist. Ondertussen rust Pipo uit op de Pick-up. De 4 nieuwe cardankoppelingen komen ook binnen,om de reservecardans als nieuw te maken,welke worden gemonteerd samen met de nieuwe motor en andere V-bak.. In de nieuwe hoofdrempompen zit een verschil in pedaalslag,ofwel is er mis met die ene pomp. Intussen moet er ook nog gegeten worden. In de epoxy. Een camouflage,die nog hersteld wordt. Het uitgesleten gat van de trekstangen. De plaats waar de radiator zit spuiten is geen lol. Nog een geluk dat er maskers bestaan. In de witte 2K-lak. In de witte 2K-lak. Bezig aan de steenslagcoating te spuiten. In de coating In de coating. Een gecamoufleerde voorlopige reparatie. De gelaste linkerinstap ingecoat. Voorlopige herstelling van de voorkant. In epoxy. In epoxy. De plaats waar het rubber van de veer en trekstangrubbers komt,plakte ik af. Ook de ruimte van de expantietankjes werd afgeplakt,anders passen deze er niet meer in Met carsealer en de borstel voorlopig repareren Daarna een coatiing erover Daarna een coatiing erover Daarna een coatiing erover Na grondverf,witte lak gespoten Ondertussen de lange remleiding nageplooid De remdrukbegrenzer,welke bij de meeste T3’s verroest is,ziet er weer goed uit.Wordt bevestigd met een dikke parkerbout. De nieuwe remleiding. De nieuwe remleiding.en stuurhuis. De onderste draagarmen gemonteerd. De bovenste draagarm gemonteerd. De voorveer monteren. De beugel voor de voorste remleiding met dunne grote rondeel,welke samen met de bovenste fusee wordt gemonteerd. Vasthouden van de draaiende HD-fusee. Rechter voorveer gemonteerd De speciale spanveerrondeel kwam er gebroken uit.Gelukkig had ik deze in reserve liggen. Montage van de onderste bout met spanveerrondeel van de nieuwe Monroe-gasschokdemper. Montage van de trekstang. Ingedraaid aan wielzijde. Wat ondersteunen om de stang op zijn plaats te krijgen. De trekstang maximum uitgedraaid. Nieuwe hitteschilden met drie nieuwe VAG boutjes vast gezet. Nieuwe remflexibels met nieuwe spanveer. Ophangbeugel van de remflexibel en korte remleiding. Alle bouten worden op koppel aangetrokken. Montage van de nieuwe remblokken. De geriviseerde remklauw. De stabillisator. Voor de vierde keer de rubbers vernieuwd. De stuurstangkogel nog even los. Eerste de vier ronde rubbers met de omgekeerde rondeelschalen gemonteerd.Ik zag die rondelen ooit al verkeerd gemonteerd zitten. Ondersteuning van de stabillisator. Met de kettingsleutel als hulp voor de meedraaiende spoorstangkogel. De nieuwe KM-kabel aanpassen.De rubbrt opschuiven met een veertang. Het invoeren van de KM-kabel met afdichting valt goed mee. De onderste kabelbeugel gedemonteerd. Aan de onderzijde monteerde ik een extra bescherming door er een stuk passende crystalbuis over te schuiven. Een passende circlips uit zoeken. Het uiteinde afgekit met TEC7. De loop van de KM-kabel. Met tieribs bevestigd. De KM kabelklem uitmeten. Hierbij het stuur volledig verdraaien van rechts naar links. Om het geruis te onderdrukken,monteerde ik een stuk EPDM met tierib.Een ondervinding,door de jaren heen. De linkerkant af,beter dan nieuw. De expantietankjes gespoten Montage van nieuwe afsluitrubbers Met wat vaseline wordt de witte plastiek erin geduwd. Let op,de tuit durft afbreken,gelukkig had ik die in stock. De inkeping met tectyl inwrijven,want deze is al verroest. De uitsparing werd niet gespoten,anders past deze niet in de inkepng. Met behulp van de 10Ton Ram wordt het tankje terug geplaatst Zicht op de achterkant. De evenwijdigheid van het spoor afstellen met een oude Swifferstok. De stuurkogels afstellen. De inbussleutel voor de bovenste draagarm. Het aantrekken op koppel van de draagarm. De luchtclaxon vernieuwd. De verbindingen van de RVS buizen. De twee nieuwe voorste slangen. De voorste krikpunten worden later verder aangepakt. Een samenstelling voor de slangaansluiting op de cylinderkop Ondersteuning van de RVS koelbuizen. Ondersteuning van de RVS koelbuizen.Zo kan de ijzeren klips gemonteerd worden. De kettingsleutel als spanhulp.Vooraan. Zicht op de reeds vernieuwde verwarmingskraan,die durft lekken als ze oud is. De nieuwe radiator met een koord als montagehulp. Met een hulpstuk op de krik voorzichtig omhoog krikken. De moerklips bleek kapotgedraaid. De kapotte moerklips. Een andere klips,uit stock bracht de oplossing. De krikopstelling voor de radiator. Het ruitenwastankje.als nieuw gemonteerd……………………………………………… De zelfgemaakte windgeleider. De andere kant in twee stukken gemaakt.Dit is het onderste stuk. Gemonteerd met wat butyltape. Het onderste stuk. Langs onder gemonteerd. Vooraanzicht van de onderste windgeleider. Het aanspannen van de handremkabel met een lange 10mm buissleutel en griptang. De tank gereinigd met tankvulbuis. De tank is aan het roesten. Na openen wat TEC 7 tussen… en dichtnijpen. De tankmeter. De tankmeter met een nieuwe O-ring Let op de O-ring durft oprollen en zo slecht afsluiten.Zie rode pijl.Terug openen en herbeginnen. De tank in de spuitcabine gespoten. Het ontluchtingskelkje. Het andere ontluchtingskelkje. Een nieuwe klem voor de remleiding thv de tank. De tank klaar voor montage. De leiding van links naar rechts uitmeten.Deze is dikwijls de oorzaak van een lek. De leiding eerst vasthaken in de klem. Zicht op de leiding. Totaal zicht,net voor de montage van de tank. De tank gaat omhoog. Daarna gesteund door de 10Ton Ram. Een nieuw rubbertje aan de vulbuis. De vulbuis wat inspuiten met vaseline. Het indraaien van de samengestelde tankdop. Zicht op het rechtse vat,de vulbuis en ontluchtingsslangen. De vulbuis thv het chassisgat. De 3 slangen van een expantietankje. De aanvoeraansluiting van de tank. De aanvoeraansluiting van de tank. De ontluchtingsstop blijkt praktisch onbereikbaar,daarom werd een stuk uit de bevestigingsbalk gezaagd. Met een kleine pneumatische zaag gaat dit vanzelf. Dan een kleine ratelsleutel met een rechte schroevendraaierdop. Zo kan de ontluchtinsschroef ook bediend worden. De opvultank gevuld met G11. Het vullen van het koelsysteem onder 1kg druk Samen met een precisiedrukmeter wordt het systeem gevuld en op lekken gecontroleerd. Om de nieuwe hoofdrempomp te monteren wordt de tableau verwijderd. De klipstang als hulp bij het verwijderen van de koppelingsslang. Zelfde Klipstang voor het verwijderen van het remvloeistftankje. De open remsleutel 11mm om de remleidingen te lossen. Na het lossen van de remleiding kan men met een zeer lang verlengstuk en een 13mm dop bij de rechtse moer0 De nieuwe pomp heeft één gat meer voor de voorremmen. Daar draaide ik een tweede ongebruikt stopkontakt in. Op de pomp zit een nieuwe O-ring,voor de aansluiting met de servopot. De achterste wiellagers vast zetten met 46mm dop en 50kg. Daarna de splitpen erin. Na het op 1kg druk zetten van de gevulde remleiding,gaat het driewegverdeelstuk hier lekken. Daar ik het ding niet dicht krijg,stukje afsnijden. En een nieuwe flens optornen. De leiding maakte ik vooruitziend lang genoeg. Even testen op een reserve-T-stuk. Joepie,blijkt de andere kant ook te lekken. Losmaken en de flens wat vergroot. Vooraan wordt de tweejaarlijkse tectylbeurt gegeven. De gaten worden afgeplakt. Met een nylon flexibel overal tectyl spuiten. De aansluiting van de bijkomende Hella-verstralers. De nieuwe ruitenwissers op 7 cm van de onderkant monteren. Het vullen van de dieselpomp.Daar de motor steeds stilvalt,dacht ik aan een defecte opvoerpomp door leegstand en monteer ik een andere dieselpomp…. De oude dieselfilter wordt vervangen. De nieuwe dieselfilter. De aansluiting van de gaskabel op de pomp. De plaats van de klips. Om beter aan de overloopytankje-boutjes te kunnen,maakte ik een paar inbusboutjs op maat. Met deze opstelling,moet er de bumper niet telkens af. De 10mm bout lossen van het distributiedeksel. De plastieken plug lossen om het BDP te kunnen vast stellen. De samengestelde BDP dop. Het gemerkte BDP merkteken. De dieselpomp blokkeren Een zelfgemaakte sleutel met 19mm XZN dop om de krukas te kunnen verdraaien,zonder de uitlaat te demonteren. Het stukje voor de nokkenas juist te zetten. Eén der pompbouten is slecht bereikbaar. Met de polietrekker wordt de pomppolie verwijderd. De pomppolie heeft een bijkomend half maantje als klemstuk. De twee siliconenrubbers van de koudestartikabel werden vernieuwd.De nieuwe liggen links op de foto. Het monteren van de koudestartkabel is gemakkelijker met een losse pomp. Goed zicht op koudestartkabel. De klips van de kabel. De samenstelling van pompmontagestukken. De pomppolie verwijderd. Na montage van de riem wordt de riemspanning opgemeten. En de pomp met de microklok afgesteld. De pomp terug gemonteerd. Tenslotte was de nieuwe toevoerleiding niet vast genoeg aangetrokken. Het opvullen van de pomp met diesel,langs het retourgat. Talkpoeder als lektester Het stationaire en max. toerental wordt afgesteld.Electronisch via een impulsvoeler op de eerste verstuiver. Er is toch heel wat gereedschap nodig om een dieselpomp te wisselen De meettoestellen en specifiek T3 gereedschap. Ondertussen komt de nieuwe KY motor met pomp toe,welke mijn CS gaat vervangen.
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.
02 jan 2012
15 sep 2008
23 okt 2008
02 aug 2008
27 aug 2008
08 sep 2007
20 mei 2010
04 jan 2008
18 mei 2008
28 sep 2008
02 dec 2008
18 jun 2010
18 jun 2010
22 nov 2010
18 mrt 2009
01 sep 2007
23 jan 2008
20 nov 2007
29 okt 2008
31 dec 2007
01 feb 2010
16 dec 2010
21 dec 2008
10 feb 2007
04 aug 2008
10 feb 2008
19 sep 2007
04 jan 2008
07 aug 2007
29 apr 2009
03 okt 2007
18 apr 2008
07 nov 2009
15 apr 2007
10 aug 2008
10 sep 2007
08 jan 2009
07 nov 2007
26 jul 2008
07 nov 2008
13 feb 2010
04 jan 2012
01 nov 2008
13 feb 2010
14 feb 2010
09 aug 2011
10 sep 2007
24 okt 2008
14 dec 2008
07 mei 2008
19 jun 2009
30 jul 2009
22 aug 2009
07 okt 2008
03 mei 2009
26 aug 2009
25 sep 2008
03 okt 2008
06 jan 2008
10 aug 2012
11 dec 2007
29 nov 2007
27 nov 2009
26 nov 2007
25 mrt 2009
19 okt 2007
06 aug 2007
06 sep 2011
13 feb 2010
17 mrt 2009
03 okt 2008
22 jan 2012
07 okt 2007
13 okt 2008
26 jan 2008
30 okt 2007
26 mei 2010
26 mei 2009
13 okt 2009
23 okt 2007
Berichtnavigatie