
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
Aan de smalle onderkant zat er wat losse brol-coating los.Een soort huis-rutex,nog van de vorige eigenaar. Met de zandstraler tot op de blote plaat. Wat fijn gereedschap om te ontroesten. Ontrioest beeld. Na de verwijdering van de afdekplaat is het verwijderen van de deur snel gebeurd door op de juiste plaatsen uit te haken. De plaats van uithaken duidde ik aan. Ontvetten van de rail met koudontvetter. Daarna met water afspoelen. Met het schuifdeurborsteltje reinigen tot alle vuil weg is. Ook de rail reinigen,waar men het niet ziet. De onderste lagers worden hernieuwd door SKF ex. Deze lagers worden ook hernieuwd door SKF ex. Om aan de geleidearm te kunnen dient het 6mm dikke triplex paneel te worden los geschroefd. De arm losschroeven. Met deze gaten is de geleidearm regelbaar. Het opzoeken van kapotte lagers. Met een kleine Kukko trekker worden de lagers verwijderd. Met een aangepaste dop als hulp. Met een dop en hamer op de binnenkant van het lager een tik geven om het lager te monteren. De circlips monteer ik eerst tussen een platte schroevendraaier en daarna een tik met een doorslag. Geen roest,enkel wat verf af. De enige roestplek ,welke ik er al 20 jaar weet opzitten. De binnenkant wat schuren. De slag van de deur was mij te ruw… En daarom werd deze ook gespoten.De reeds vroeger vernieuwde deurrubber plakte ik af. Tegen al mijn regels in spoot ik het stuk deur onderste boven,omdat ik er anders slecht bij kan. De slag in de grondverf. De slag in de L90D 2K-lak. De onderste binnenkant herspoten. Het onderste stuk herspoten. Het smalle boordje ook in de lak. Aan de geleidearm bevestigde ik bij een vorig onderhooud een ander stuk EPDM-rubber als afdichting. Om de onderkant bij de montage niet te beschadigen,schoof ik er een rubberen V-profiel op. Deur gedraaid. Het inschuiven van de deur is zwaar. Dan dichtdraaien. Daarna de gehele binnenkant en onderzijde tectyleren Aan de goed uitregelbare rolonderkant monteerde ik drie nieuwe inbusbouten. De onderkant is weer netjes. Vòòr en na het tectyleren is het vrijmaken van de condensatie gaten van groot belang.tegen het roesten. Zo is de slag weer oppoetsbaar en de onderkant weer opgewassen tegen het vuil. Hierna volgen de gebruikte stuknrs… De SKF lagertjes schaf ik steeds per doosje aan= 10 stuks De kleine lagers=SKF 608-2Z=.+-8€/st De iets grotere lagers=SKF 609-2Z=+-8€/st Vergeet ook de veerklemmen niet. Het onderste schuin lager.origineel VAG 251 843 419 +-36€/st Het loopwiel van de rail= origineel VAG 251 843 361 B=+-54€/st
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.