Leo drukt het voorraam er uit
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
meer over hem
Met de aangepaste krik wordt de Nissens-radiator verwijderd. En gaat in een bus van Busbart dienst doen. Met een emmer die plots gaat lekken,is de lol er wel af. De dieseltank voor de vierde maal eronderuit=aparte sport met aangepast krikonderstel is dit kinderspel. De koelbuizen zitten eronder van februari 1997… En weer kapot.Deze worden vervangen door RVS buizen. De zes jaar oude radiator wordt vervangen door een nieuwe met twee nieuwe slangen.Het ventilatorhuis wordt herspoten. Doordat de radiator weg is,kan ik ook beter bij de te vernieuwen hardy-schijven. De reeds herspoten stuurstang houdt zich goed,zo te zien. Vandaag kwam er nog wat speelgoed toe. Een drietonige luchtclaxon. Een toontje teveel voor in België…Daar had ik al Y stukjes voor liggen,om aan te passen. Voor in de toekomst:LED hoogtelichtjes voor op het hoogdak. De luchtclaxon is 20 jaar oud en beschadigd,dus vervangen. De hoofdkabel van de handrem is verroest. De nieuwe hoofdkabel die ik heb liggen is te kort…Die is voor oudere modellen.Dus dat wordt schuren en spuiten. De Eberspächer voorfilter wordt verwijderd om de dieselleidingen te vernieuwen. De twee steunen van de tank worden herspoten. De tank krijgt een nieuwe kleur. Dat wordt ook schuren en spuiten. De nieuwe RVS buizen liggen al bijna een jaar klaar… En Pipo,de poes krijgt ondertussen genoeg te eten. Om de hardy-schijven te vernieuwen,dient de stuurstang te worden verwijderd Stuurstang deels gelost. Het watersproeibakje verwijderd. Het waterpompje. Het lossen van één de drie hardy-schijven. Binnenin,onder de rubberafdekking zit er nog een. Daar hangt ook de kabel aan voor de toeter. Losdrukken van de verbinding,waardoor de kabel loopt. Na het lossen van de out wordt de hardy-schijf verwijderd. De stuuromvormer wordt zichtbaar.Deze werd reeds vervangen door een 1988 ex. De hardyschijf met toeterkabel. De kabel wordt vernieuwd. Met een 8mm kobaltboor worden de dikke revetten uitgeboord. Met snijolie op lage snelheid… is de revet er zo uit. De oude hardy-schijf. Het vernieuwen van de kabel. Hardy-schijf en bouten (8.8) vernieuwd. Montage binnenin. De daad erdoor steken. De dwarse bout is tekort en wordt vervangen door een langere bout. De draad met klem vast steken.En toeter uittesten. De te korte bout vervangen door een iets langere bout. Hier ook.De te korte bout vervangen door een iets langere bout. Een klaar liggende stuurstang in 2K gespoten met twee nieuwe hardy-schijven. De nieuwe hardy-schijf. Het uitpersen van de gummi’s in het stuurhuis. Het uitpersen van de gummi’s in het stuurhuis. Reinigen van de behuizing, waar 4 nieuwe rubbers worden ingeperst. De twee hoezen worden nadien vernieuwd,samen met de stuurkogels. Ondertussen kwam er nog wat reservemateriaal toe. De dieselleidingen verwijderen aan de filter. De retourleiding naar de tank verwijderen. De juiste nieuwe koperen O-ringen opzoeken. Nylonleidingen en stoffen ledingen op maat afknippin. Met de warme luchtblazer de koppeling monteren. De klaar gemaakte dieselleidingen. Het ventilatorhuis vraagt heel wat schuurwerk. Nieuwe beschermde aanvoerdieselleiding met twee koperen ringen. De nieuwe beschermde retourleding met twee kleinere koperen ringen. En schuren maar. Even kijken of de tanksteunen verroest zijn. Met een afgeschreven TL-lampbak,gevuld met industriële thinner de coating eraf bijten.Net op tijd,want de plasticbak gaat smelten… Pipo kijkt verwonderd toe,bij het zien van een T3-gek. In het spuitcabientje,alles in de 2K-epoxy. Twee radiatorsteunen en de nieuwe V-baksteun. Het ventilatorhuis in de epoxy en 2K lak gespoten moet roesten tegenhouden. Op het eerste zicht niet veel roest te zien…. Met de haakse slijper en 3M Sctoch-Brite er op los. Daarna met rond schuurpapier. De pneumatische borstelmachine is hier te lomp. Lichte vorderingen. Met 7000tr/min en rond recht schuurtol verder onttroesten. Een tussentijds beeld. Pipo doet de inspectie. Een en ander doet mij denken aan de bus van BusBart…. Daarom even off-topic…. De dubbele plaat werd onderkapt met de beitel,daarna in de 2K epoxy Daarna streek ik er TEC7 over. De afplakband weg. Daarna weer epoxy op en 2K-lak erover. In de oranje 2K lak.De vraag is,hoe lang houdt het??? Hoe meer ik schuur,hoe meer roest er tevoorschijn komt. De moeilijke kanten zandstralen. Test met een zelfgemaakte schuurblok Met deze schiet het op. Openkappen dan maar.Dat wordt dus een nieuw onderfront. Langs binnen gefotografeerd,oude liefde roest niet… De binnenkant dient ook te worden aangepakt. De te vervangen toeter. Het ventilatorhuis met anti-dreunplaatje. De binnenste bout zit niet vast geroest. De nieuwe parkerbouten zijn te spits en te lang.De VW parkerbouten zijn toch iets speciaals.Dus de oude gebruiken. De onderlegrubbertjes van de radiator zelfmaken. De nieuwe radiator met ventilatorhuis en ventilator. De boven- en onderkant van de radiator werd gespoten in een 2K-vernis ter bescherming. Bijna alle T3’s hebben last van een roestende onderkant van de handrem.Dus deze lag al klaar in 2K lak gespoten. Ook de handremplaats werd in epoxy en 2K lak bijgewerkt. 2 nieuwe inox bouten en 2 dikke uitlaatrondelen voor de handremhendel. De handrembekleding met asbak is van een oude Honda Civic. Pipo inspecteert de vervangbus,waarvan de gehele onderkant,de gehele koeling en de turbomotor is vernieuwd. Precies een rijdende reklamewagen. Mijn maat Chris is een echte VW-freak,die kleine VW’tjes verkoopt op miniatuurbeurzen.Is mij dat een gerammel. Ondertussen nog wat spelen met de rubbers. De speeltijd was van korte duur,de rubbers zaten er zo in,dankzij het uitgedachte gereedschap. De vervangarmen staan klaar om verder opgebouwd te worden met allemaal nieuwe stukken. De handremstaaf gelakt,want ik zag al verschrikkelijk verroeste exemplaren. De remdrukbegrenzer wordt gedemonteerd om te ontroesten en te herspuiten Een nieuw remverdeelstuk ligt klaar.De bijhorende remleidingen worden vernieuwd. Terwijl toch alles wat in de weg zit weg is wordt de lange remleiding van voor naar achter vernieuwd. Dat lijkt mij iets leuk om te doen… De remvloeistof uit het potje gezogen. De vacuüm-remontluchter werd reeds verbeterd door een aangekleefd zware onderkant,zodat deze niet steeds omvalt. Pipo wandelt de lange remleiding af. Deze remleiding is wel heel lang. Op de remleiding zit een speciale vasthechtklem. Het losschroeven van het koperen verdeelstuk achteraan. De parkerschroef van de handremkabel. Met een half open 11mm en 14mm de remflexibels lossen. De remleidingbevestiging lossen. De twee remleidingen die op de dwarse chassisbalk lopen zijn veelal in slechte staat. De veelvoudtandbouten lossen is een plezier. De vettige cardan ingepakt. De schokdemper los geschroefd. Met een brandertje de rubber wat wegbranden zodat de schrobzaag plaats heeft. De buitenste bout zit zoals gewoonlijk vast geroest De binnenste bout zit niet vast geroest. Sukken van de afgezaagde bout. De schrobzaag aan het werk. De achterophanging..Zoals nar gewoonte is de witte plastieken onderlegger beschadigd/versleten.Dat was voorzien,de nieuwe liggen al klaar. De ophangingspunten worden aangepakt. Hier wordt ook alles ontroest. De gasdemper van Monroe onlangs vernieuwd,na 95000km. Met o.m de zelfgemaakte v-baksteun en krik wordt de T3 goed ondersteund. Zicht op de werken. Ondertussen wordt de voorruitrubber gespijkerd. Montage van de nieuwe voorruit. De nieuwe voorruit. Afgeplakt tegen het komende vuil. Omdat de achterbanden hun leeftijd hebben,worden twee velgen herspoten. De velgen in de grondverf. Ook de achterkant wordt even goed gespoten. De velgen,na schuren,in een zelfgemende alukleur basislak. Daarna in een licht gematteerde 2K vernis,wat een viertal jaar mooie velgen waarborgd. Het ontdoen van de oude tectyl en laklaag. Ondertussen hagelde het hier als eieren,zo groot. Pipo op één van haar kussen. Het opkuiswerk neemt heel wat tijd in beslag. Deze wordt compleet ontroest en herspoten. Alles ziet er nog goed uit. Alle verf weg van de steun,die in goede toestand is. Tijdens het weekend wordt de vervang-JX verwisseld door de Sharan van Chris. Ondertussen alle achterste en de lange remleidingen klaar gemaakt. Aan de binnenkant wordt alle oude tectyl verwijderd,op zoek naar roest.Die roest vind ik echter niet. Omdat de dwarse balk kompleet herspoten wordt,dienen de trekstangen worden verwijderd. Alhoewel de rubbers een tiental jaren geleden werden vernieuwd,zien ze er weer slecht uit.De nieuwe liggen klaar. Om de 27mm moer te lossen is een lange dop een gemak. Met een 1 meter wringijzer en een krik op de steeksleutel komt de trekstang los. De stang eruit gedraaid. Met de bouloneuse gaat de moer sneller naar achter. Zo kan de trekstang worden verwijderd. Even lachen met een moersplijter,die zelf splijt!!! Aan de linkse kant wilde de trekstang niet los.Maar met 100000 Chinezen,maar niet met den deze…Dus de slijpschijf deed het werk. Op mijn zoldertje ligt er nog zo’n trekstang. Zicht op de doorgeslepen trekstang,welke met een platte sleutel doordraaide. Met een degelijke 27mm dop komt het resterende stuk zo los. Dat wist ik..De ankerplaat is doorgeroest. Het ronde ingeperst spanstuk zit zodanig vast ,dat ik het wat opwarm. Het ding wilt er maar niet uit. Het uittrekken van de spannende handremkabel. De rotte ankerplaat langs de binnenkant. En buitenkant. Ook nieuwe hitteschilden..alles in 2K-lak. Dan maar afwringen. Nadat de vier bouten los zijn ,kan het geheel met cardan verwijderd wordeb. Met de kettingsleutel en veeltanddop draaien de bouten snel los De veeltandcardanbouten De cardan los van het lagerhuis. Pipo kijkt al uit naar de twee vernieuwde draagarmen. Slechte stukken en nieuwe stukken voor de vooras.Te schuren en te spuiten. De trekstangrondelen ontroest. Reserve ophanggummi’s voor de uitlaat ophanging,klaar om te spuiten. Een afdekplaat voor de nieuwe motor,nieuwe stukken voor de stabillisator. Nog wat grote reserve rondelen. De trekstangen. De velligheidsstukken voor de cardans geschuurd. Na de epoxy ,in de matte 2K lak. Na de epoxy ,in de matte 2K lak. Ook een nieuwe ophanggummi voor de v-bak in de 2K lak. De cardanplaatjes,klaar om te spuiten. Ondertussen 4 nieuwe Roadstone banden op de JX. Op gestraalde en in 2K lak gespoten velgen.Basislak met halfmatte vernis geeft een lang goed uitzicht. Het inpersen van de nieuwe achterwiellagers. Het monteren van de grote circlips. Gemonteerde circlips De pers werd specifiek ontworpen voor deze lagers… zelfs met een kijkgat bovenaan,om de vooruitgang te zien. De pershulpstukken werden uitgezocht voor deze lagers. Met behulp van oude tussenringen en andere hulpstukken wordt het kleinste lager op zijn plaats geperst. De vet-afdichtingsring gemonteerd. Ondertussen maakt Pipo de schrik van haar leven mee door op de ladder te klimmen. Na een tijdje komt ze voorzichtig naar beneden.
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.
02 jan 2012
15 sep 2008
23 okt 2008
02 aug 2008
27 aug 2008
08 sep 2007
20 mei 2010
04 jan 2008
18 mei 2008
28 sep 2008
02 dec 2008
18 jun 2010
18 jun 2010
22 nov 2010
18 mrt 2009
01 sep 2007
23 jan 2008
20 nov 2007
29 okt 2008
31 dec 2007
01 feb 2010
16 dec 2010
21 dec 2008
10 feb 2007
04 aug 2008
10 feb 2008
19 sep 2007
04 jan 2008
07 aug 2007
29 apr 2009
03 okt 2007
18 apr 2008
07 nov 2009
15 apr 2007
10 aug 2008
10 sep 2007
08 jan 2009
07 nov 2007
26 jul 2008
07 nov 2008
13 feb 2010
04 jan 2012
01 nov 2008
13 feb 2010
14 feb 2010
09 aug 2011
10 sep 2007
24 okt 2008
14 dec 2008
07 mei 2008
19 jun 2009
30 jul 2009
22 aug 2009
07 okt 2008
03 mei 2009
26 aug 2009
25 sep 2008
03 okt 2008
06 jan 2008
10 aug 2012
11 dec 2007
29 nov 2007
27 nov 2009
26 nov 2007
25 mrt 2009
19 okt 2007
06 aug 2007
06 sep 2011
13 feb 2010
17 mrt 2009
03 okt 2008
22 jan 2012
07 okt 2007
13 okt 2008
26 jan 2008
30 okt 2007
26 mei 2010
26 mei 2009
13 okt 2009
23 okt 2007
Berichtnavigatie