
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
De nieuwe koppelingsgever voor de T3. Eerst het filtertje verwijderd uit het remvloeistofreservoir. Om met de grote handopzuigpomp de remolie uit het potje te zuigen.Zo wordt er het minst remvloeistof gemorst. Het losmaken van de koppelingsdarm gaat vrij gemakkelijk en geeft zo wat speling bij het verwijderen van de onderliggende pomp. Met een half open remleidingsleutel 12mm de leiding losgeschroefd. Twee boutjes met 13mm kop om de pomp te verwijderen. De pomp naar beneden getrokken,waarbij de duwas is blijven hangen.Deze duwas past in het gat van de rubbermantel. Met de klipstang verwijderde ik de koppelingsslang. Oude en nieuwe koppelingsgever naast elkaar. Op de slang monteerde ik een kleine spanband bij de nieuwe pomp. De eventuele gemorste remolie verwijderd met aktief schuim. De nieuwe remolie erop met trechter. 1Kg luchtdruk erop en achteraan de ontluchtingsnippel van de nemer open tot de nieuwe remvloeistof zichtbaar doorvloeit,zonder luchtbellen. Alhoewel de remvloeistof geen kans krijgt om oud te worden bij mij,is de afgelaten vloeistof toch vuil.En een nieuwe pomp vraagt nieuwe remvloeistof Het ontluchten kan ook met een vacuümpomp gebeuren,zoals hier te zien.
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.