
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
De bovenste fusee ging nu ook al moeilijk beginnen doen. Maar niet met mij! Daarom sleep ik een stuk van het draadeinde af om een betere pak aan het onding te hebben. Met mijn slecht aangepast handje er op los. Plots vloog een stuk dat ik er had tussen gestoken kapot in mijn gezicht ,gelukkig met veiligheidsbril uitgerust. Een goede tik van de zware hamer en de bovenste fusee was eruit. Met mijn laatste slijpschijf sleep ik de onderste vervelende fusee wat in tot deze slijpschijf (Makita) ook kapot vloog. Gelukkig met handschoenen aan. De pers op hoogte gebracht,de 25Ton krik erop geplaatst,de fuseearm met rode tussenring ertussen.en pompen maar. Het boeltje op spanning gebracht.Let op de rode tussenring. Het boeltje op spanning gebracht.Let op de rode tussenring. Doordat de zelfmaakpers is uitgerust met kijkgat,valt daar juist de kop van de fuseearm in en kan deze niet wegschieten. Dus kan deze mij niet aanvallen… Hier een zicht op het kijkgat,ook op de kop van de fusee. Na een hels lawaai,het teken van losspringen komt de onderste fusee eindelijk los.Ik was echt een tevreden mens. Hier het materiaal verschil.Een waarschijnlijk Chinees 5 Ton krikje (of=brol) tov een goede Europese 25 Ton krik,gekocht van een transporteur. Na deze deed ik het licht uit in de garage.De voldoening die zo’n overwinning geeft is groot,daar ik er al jaren overdroom,die fusees er zelf uit te krijgen.Het vervolg,het inpersen volgt van zodra de fusees uit Duitsland binnen zijn. Just in time…kwamen de fusees aan uit Duitsland. Hier de twee nieuwe onderste fusees. De fusee ontmantelen.Eerst de kleine veer. Dan de grote veer. Zeer weinig vet in.Door het rubber te verwijderen komt er een groter persvlak vrij De benodigde pershulpstukken. Deze is net te breed ,blijkt achteraf. Deze opstelling bleek niet goed. Met speciaal montagevet wordt de fusee ingevet. De definitieve opstelling,na wat gezoek naar de gepaste hulpstukken. Close-up van de opstelling. Na wat gepers met de 25 ton krik is de zaak zo geklaard. De zwaar metalen schijf dient om de onderkant van de fusee te laten inkomen.Het blauwe verloopstukje past juist op de vlakke kant van de fusee. De blokeerring monteren is kinderspel. Een beeld van de andere fusee. De oude plaatstalen draagarmen van een T3 uit 1982 liggen al 5 jaar te wachten op uitpersen.Eerstdaags kunnen ze eindelijk worden gedemonteerd. De twee fuseearmen met gemonteerde fusees,wel beter ingevet met hoogwaardig teflonvet. Mijn assistente was er natuurlijk ook weer bij. De fuseearmen met gemonteerde rubbers. Dan nog de gummilagers even vernieuwen en de dingen zijn klaar voor montage.
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.