Leo drukt het voorraam er uit
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
meer over hem
Kris zijn bus werd door een man met een autoremorque met uitstekende service voor oldtimers binnen gebracht. Daar gaat hij dan. Kris aan het werk Op drie uren tijd lepelde Kris er de motor uit. Zicht op de KY motor,welke hij met mijn verlengde krik liet zakken.Terug in zal de giraffe het werk wel doen. Op één voorwaarde mocht de motor eruit,als zijn bus aan de kant stond zodat mijn busje ook binnen kan slapen met dit koude weer.. zodat mijn huishoudbatterij wat kan bijladen voor het gebruik van de Eberspächer,zodat ik in een voorverwarmde bus kan stappen. Kris kwam zijn inruilmotor ophalen. De KY inruilmotor Zijn kapotte KY met bak hijsde hij op een karretje. Even beteuterd kijken naar zijn KY motor,waarvan de v-bak en nieuwe koppeling afmoet Een carter en oliepomp ontbraken nog voor de omruiling. De Végé motor van bij Auto-Passion NL wordt uit de KIA gehezen. Daar gaat hij.. Kris bij zijn nieuwe motor. Moe,maar tevreden dat de motor eindelijk ter plaatse is. Omdat één inbusbout absoluut van de riemschijf niet los wilde,moest de beruchte krukasbout los.Daarvoor is deze RVS buis handig voor. En der bouten van de dynamosteun is moeilijk bereikbaar. Om de wielschijf te klemmen deed Kris er eerst de kettingsleutel rond en dan tussen de bankschroef. Daarna met slijpschijf de inbusbout verwijderd-los gedraaid. Uit ”Polo”-stock werd een andere inbusbout gebruikt. Alle opnieuw te gebruiken stukken werden door Kris gereinigd aan de wastafel. Alle afgewassen oude stukken bij elkaar,klaar voor montage op de nieuwe motor. De nieuwe koppeling verwijderen van de oude motor. Op zoek naar wat bouten om los te schroeven.. De carterpan van de nieuwe motor moet worden losgeschroefd om de groene bewaarolie te verwijderen.Let op : deze 20 inbusboutjes bestaan in twee lengtes.De 20 korte voor de slecht afdichtende kurken dichting en 20 iets langere voor de vernieuwde VAG rubberpakking.Hier zit een mij onbekende soort dichting op. Nogmaals de Vége-motor. Langzaam,maar zeker wordt de motor kompleter. Kris,net voor het koppelen van de motor aan de v-bak. Een vernieuwde starter en alternator zijn bijna vanzelfsprekend voor een nieuwe motor.De gummi-motorsteunen werden ook vervangen door nieuwe,originele.Van de eerste keer alles in orde… Starter gemonteerd. De motor zover mogelijk heropgebouwd. Kris schreeuwt zijn geluk uit… tot ik hem aanraad zijn T3 in te pakken en eerst zijn chassis,die aan het roesten is ,even op te schuren. Het roestig chassis,waar men beter bijkan,zonder motor. Terwijl Kris zit te schuren,zie ik plots een voet in de motorruimte steken. De batterijbak wordt ook aangepakt.. De Cindy-bus,netjes overdekt met carrosserie-wegwerp-overdek-plastic-folie om de spuitnevel te beperken. De Cindy-bus met haar gat omhoog. Kris ontroest het chassis . Op alle mogelijke manieren zag ik hem al aan zijn Cindy bezig. Ik begin te denken dat hij er verliefd op is. En maar schuren.. De achterlichten werden verwijderd tegen eventuele spuitnevel. Het chassis ontroest.Rest nu nog fijner schuren en nogmaals ontvetten,vooraleer deze in de 2K epoxy te spuiten. Kris met de borstelmachine,voor nog een zestal uren zoet. Met veiligheidsbril. Op alle manieren zag ik hem onder zijn Cindy schuren. De trekhaak werd op mijn roestig voorgevoel verwijderd. Na verwijdering van de spatlappen en bevestigingsbouten komt de trekhaak eruit. En ziedaar het roest,zoals voorzien. Kris met een door mij gemaakte schraper ,die ik al dikwijls gebruikte om het roest en zand te verwijderen. Daar komt het zand.. Kris toont de hoeveelheid die uit de chassisbalken komt. Detail van het vuil,niet mis. De chassisbalken ,klaar om te spuiten. In de epoxy. Ook de roestende achterzijde had Kris wat geschuurd. Roest door de trekhaak. In de epoxy. Snel werk is niet mijn ding,resultaat is er naar. Een oude slechte herstelling komt doorbloeden. Heel wat materiaal komt er bij kijken. En niets bestaat er voor deze te lage temperaturen. De chassisbalken in het groen. En of dat Kris de rest goed afplakte zien we deze namiddag wel.Ik doe er een halve dag over om af te plakken. De jeugd van tegenwoordig doet het op één uur…. Het resultaat zullen we morgen wel zien. De achterzijde ook groen gespoten. Voorlopig kan dit er weer tegen. Eens herbeginnen bij 20°C lijkt mij aangewezen. Gelukkig dekte ik de nieuwe motor af voor de verwachte verneveling.. Omdat de achterzijde niet teveel zou blinken werd deze in een 2K verharde basislak gespoten.Zo bekomt men een satijnglans die niet afsteekt met de matte T3.lak van de rest. Wat er allemaal komt bij kijken…Kapotte plaatverlichtng. De basis lijkt goed. De volledige bedrading maar eens bekijken van de plaatverlichting… Afplakwerk van Kris. De batterijplaats werd ook gespoten op een paar roestige plaatsen. De motor ligt klaar. Kris werd wat zwarter dan de calendergirl,hij monteerde dan ook heel alleen de motor.Wel dankzij het aangepaste gereedschap,waardoor alles gemakkelijk gaat. Kris aan de montage. De olievulbuis,daar hebben we het nog over… De Cindy-bus weer op de grond. Allemaal mooi blinkend spul.En daar hoort nog de koudestartkabel bij. De plaats van het onheil. Met het nodige lange gereedschap,waar de vingers niet bijkunnen wordt de kabel gemonteerd. Een fijne tang om de kabelklips te monteren Blik op de aansluiting van de kudestartkabel.Grrrrr. Al het fijne gereedschap,dat nodig was om de kabel te monteren.De zware hamer lag ook al klaar… In het demonteren was Kris wat te snel en vergat daarbij een draad los te koppelen.Dan maar even solderen. Met krimpkous erover en de kous is af. De afbrekende voorgloeikabel trekt de aandacht. Met krimkous en gele 4mm klem terug in orde gebracht. De massaklemmen ,waar nodig vervangen en een nieuwe schroef erop moeten de massa optimaal doorgeven aan de achterlichten en aanhangerstekkerdoos. Ha,de olievulpijp lekt al,en de motor draaide nog niet… Een originele dichting vergelijken met dikker dichtingspapier Een nieuwe dichting wordt zelf gemaakt. Een blik op de vernieuwde dieselleidingen en de pomp. Alles nieuw.Ook de alternator had er zijn km’s opzitten. Samen met een nieuwe krachtige 740A batterij en een nieuwe starter moet het geheel toch voor lang goed zijn…. De olie er terug af,de olievulbuis ook gedemonteerd. De olievulbuis was door mij gemonteerd met draadeinden. Onwetend wat de oorzaak was… monteerde ik terug bouten. De dichting ingestreken met Hermetic. De olievulbuis voor de derde keer gemonteerd …EN TERUG LEKKEN…Wie is er hier mee aan het spelen?Uiteindelijk wordt een oude vulbuis van de zolder gehaald en na een vierde montage is deze dicht.Blijkt dat Kris zijn oude olievulbuis heel licht gebarsten zit aan de las onderaan. Na 800KM worden de cylinderkopbouten in de juiste volgorde 90° bijgetrokken.Bemerk de witte aanduiding bovenaan de sleutel om de 90° te zien. Met watjes in de oren en een wringbuis van één meter gaan we aan de slag,zoals Végé het voorschrijft. Joepie. Het nieuwe kleppendeksel dat in een lachlak zit en reeds verf af is,wordt vervangen door het drielaagse 2K gespoten donker blauw ,waar na één jaar nog niets aan te zien is. De super onnozele steeds ondichte driedelige dichting wordt vervangen door de vernieuwde rubberen VAG-dichting uit één stuk. Om de VAG dichting te monteren dienen de 8 draadeinden te worden vervangen. Het onderste tapeinde is het juiste,omdat de rubberen afstandsringen hebben,om niet plat te drukken. De twee verschillende tapbioutjes. Ter hoogte van de vierde cylinder werd het tapeind vervangen.Dit om het verschil aan te tonen. Omdat we ons niet konden inhouden ,hebben we dan maar het kleppendeksel open gegooid en de dieselpomp nogmaals met de micoklok afgesteld, De rriemspanner VW210 werd deze week uitgetest op de nieuwe KY motor van de Cindy-bus,Volgens de meter is de riemspanning perfect en zijn we daar maar afgebleven, Daar de afstelling met de microklok zeer minitieus moet gebeuren,en zelfs bij het vastdraaien de pomp al weer zich kan verzetten,zijn we deze keer blijven controleren tot we het echt moe werden,Het resultaat mag er zijn:De KY motor trekt voor het eerst goed,aldus Kris zijn commentaar na een nachtelijke testrit, Aldus voelen we ons twee echte T3’ers,,,Aan sleutelen tot het goed is, Groot was mijn verbazing toen ik het bekende passtuk tussen de achterkant van de nokkenas wou schuiven,Die nokkenas bleek dieper te liggen dan normaal,waardoor er niets meer in past ,om deze op tijd te zetten, Twee controlelampjes deden het niet…De hele boel eruit.Het blauwe is weer OK maar het gele van het voorgloeien gaat nog steeds niet. Kris aan het prutsen om weer alles goed te krijgen.Zonder geel lampje wordt dat tot dertig tellen…en starten. DE VW210,in rust. DE VW 210:de rode stip toont het lijntje aan tot waar moet gedraaid worden.. Zo leest men dan de spanning af nwelke tussen 12 en 13 moet zijn.Hier voor de show met een alu-plaatjen om aan te tonen waar het lijntje moet komen.
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.
02 jan 2012
15 sep 2008
23 okt 2008
02 aug 2008
27 aug 2008
08 sep 2007
20 mei 2010
04 jan 2008
18 mei 2008
28 sep 2008
02 dec 2008
18 jun 2010
18 jun 2010
22 nov 2010
18 mrt 2009
01 sep 2007
23 jan 2008
20 nov 2007
29 okt 2008
31 dec 2007
01 feb 2010
16 dec 2010
21 dec 2008
10 feb 2007
04 aug 2008
10 feb 2008
19 sep 2007
04 jan 2008
07 aug 2007
29 apr 2009
03 okt 2007
18 apr 2008
07 nov 2009
15 apr 2007
10 aug 2008
10 sep 2007
08 jan 2009
07 nov 2007
26 jul 2008
07 nov 2008
13 feb 2010
04 jan 2012
01 nov 2008
13 feb 2010
14 feb 2010
09 aug 2011
10 sep 2007
24 okt 2008
14 dec 2008
07 mei 2008
19 jun 2009
30 jul 2009
22 aug 2009
07 okt 2008
03 mei 2009
26 aug 2009
25 sep 2008
03 okt 2008
06 jan 2008
10 aug 2012
11 dec 2007
29 nov 2007
27 nov 2009
26 nov 2007
25 mrt 2009
19 okt 2007
06 aug 2007
06 sep 2011
13 feb 2010
17 mrt 2009
03 okt 2008
22 jan 2012
07 okt 2007
13 okt 2008
26 jan 2008
30 okt 2007
26 mei 2010
26 mei 2009
13 okt 2009
23 okt 2007
Berichtnavigatie