
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
Als de vergrendeilingsclips eraf valt gaat het asje scheef lopen. Dit leidt tot een steeg gaspedaal. Het gepaste klemmetje uitzoeken… Het gaspedaal is bevestigd met twee speciale poprevetten,welke ik in de Volvo garage haalde. Hier zie je hoe een gaspedaal-arm na 340 000km uitgesletn is. Bekijk hoe het asje kan uitsliten.Met het gepaste klemmetje. Het was mij opgevallen ,dat bij de nieuwere(!)diesels met de plastieken flenzen de gaskabel een vervelende bocht neemt. Daartoe snee ik 2cm van de slang,waardoor de gaskabel komt plat te liggen. Om het snijden in de koelslang te verhinderen,maakte ik er een doorgesneden stuk crystaldarm rond. Bekijk hoe de darm in de (te dure) slang heeft gesneden. Hier kan je bemerken dat de gaskabel al platter ligt,waardoor deze minder stroef zal zijn. Nog een zicht op de gaskabel.Hier even met startknop om het schudden van de motor te controleren bij het starten. Om hierbij de regeling te komen,dienen er drie mini-parkerschroefjes te worden gelost. Vooraleer de zwarte plastieken kap naar achter te schuiven kan het raadzaam zijn om de kabelmantel van eventuele tectyl te ontdoen.Dan zal de kap beter achteruit schuiven. Aan de onderkant van het pedaal kleefde ik dubbelzijdige tape. Het pedaal terug vast gezet met twee Volvo revetten en rondelen Let er bij op ,de oude rubbermat scheurt snel op de plaats van het gaspedaal bij het uithalen of terug plaatsen. De gaskabel uitgeregeld ,zodat plankgas idd plankgas is. Het scharnierpunt ingevet. Het gaspedaalscharnierpunt. Met een uitschuifbare steun van een oude ledepop maakte ik een pedaalduwer.Deze steunt tegen het stuur en kan ook gebruikt worden om alleen de remlichten te controleren bvb. Ondertussen de gevaarlijk versleten pedaalrubbers verniewen. Mijn pedaalrubbers worden tijdig vervangen. Het monteren van de pedaalrubbers gaat gemakkelijker door deze op te warmen. De vier mini-schroefjes,welke infeite nog te lang zijn. De ophangpunten van de mat durven nogal eens lossen . Daartoe ontvette ik de stukjes en de interieurplaat en plakte deze weer aan met butyltape..
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.