Elektriciteit aansluiten motor

Mark van Bustoys/-fever

Deze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

Meer over hem


Allereerst één elektrisch schema heb je nodig om de TDI motor goed te kunnen aansluiten. Ik heb alle originele VAG boeken met de juist schema’s per type motor, dus dat was geen probleem.

Tevens heb ik VAG-com (volledige versie). Deze heb je toch echt wel nodig, na plaatsen en om zelf onderhoud te kunnen doen.

En hier de elektrische schema’s.

Nu alleen nog de aanpassingen met de stekker bezettingen.

Kabelboom TDI

Kabelboom TDI wat een warboel.
Gas pedaal komt uit een golf 4 en van de sloop.

Wel een beugelje gemaakt en later met de laptop een aanslag gemaakt tot de 100% uitslag (controle via VAG com), want zo gaat hij zeker tot 100% maar de slag gaat wel verder en dat is niet nodig.

Voor de koppeling en de rem moet er een schakelaar geplaatst worden, zodat max. koppel pas er op komt als de koppeling los wordt gelaten en de cruiscontrol werkt zodra ik de rem aanraakt.

De gaten zijn al standaard in de carrosserie en met de beugeltjes zijn de schakelaar zo geplaatst.

Kabelboom welk naar voren loopt gekocht bij www.t3-umbau.de hier zitten alle orginele stekkers aan, voor de start blokkering, gaspedaal, koppelingsschakelaar en remschakelaar, cruisecontrol (orginele van T3) en opnemer voor de op de snelheidsmeter.

Cruise controle schakelaar gekocht (Ebay). Deze richting aanwijzer met cruise controle optie VAG artikel nummer 251-953-513A is sinds december 2007 niet meer leverbaar bij de VAG en is bij TDI ombouw zeer gewild.

Met deze schakelaar kan je elektrisch de cruise controle van de TDI schakelen. Hiervoor moet je wel een opnemer achter in je snelheid meter bouwen. Kan je kopen bij http://home.arcor.de/nolan/Speedpuls/kontakt.htm

Daarna de orginele kabelboom uitgeplozen en gelabeld.
Let op er kan weing of niets worden weggeknipt!!!!

Langzaam alle coderingen gedaan en een lijst samen gesteld voor het aansluiten van de TDI elektrisch

Hierna de kabelboom ingekort, gesoldeerd, krimkous en orginele volkswagen afscherming gebruikt uit sloop auto’s en terug geplaatst.

Tevens heb ik diverse waterdichte stekkerverbindingen gebruikt.

Na alles te hebben aangesloten en meer dan éénmaal gecontroleerd het contact aangezet en de laptop aangesloten.

Vag-com opgestart en deze had na de 3de ‘try’ verbinding.

Foutcodes gecontroleerd en de auto gestart.

Hij startte eigenlijk direct.

Hij maakte een mooi geluid (zeer stil) en alles functioneerde.

Uiteindelijk de kabelboom netjes in de motor ruimte vastgezet met plakzadels en afgeschermd.

meer van Mark

Meer van de oude website van Bustoys/Busfever, geschreven door Mark.

Geef een reactie