Mark van Bustoys/-fever
Deze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.
Van de week deed van mijn syncro de km/dag teller het niet meer.
Dus heb ik de tellers gedemonteerd en de km uit het dashboard gehaald. Wat bleek, de as van totaal gemaakte kilometers, was uit het frame gelopen, doordat een wieltje aan de andere zijde los zat op de as.
Het werd dus slopen en daarna alles weer monteren.
Haal eerst de voorspanning van de km naald af door hem voorzichtig over het stokje te tillen. Je ziet dat hij stopt op het streepje. Heel belangrijk bij terugplaatsing!
Vervolgens, loop naar de keuken en haal een vork uit de bestekla.
Prima gereedschap om de naald van de as af te wippen, en schrik niet, hij kan erg vast zitten, waardoor je best veel kracht moet zetten.
Nu kan je de grondplaat demonteren
Nadat je de grondplaat hebt gedemonteerd, ga je met de vork het veertje voorzichtig van de as afwippen. Net zo op dezelfde manier als de naald.
Let op, doe dit met enig voorzichtigheid, want dit veertje bepaalt de positie van de naald van de km stand bij het rijden.
Schrik niet, ook hier moet je best veel kracht leveren de eerste keer.
Nu kan je aan de slag door voorzichtig de assen uit te drukken
Bij mij zat het linker stalenwieltje niet goed vast op de as, waardoor alles op schoof en de as eruit liep. Loctide doet wonderen.
Alles in de omgekeerde volgorde teruggeplaatst en gemonteerd.
Één opmerking het veerje mag niet tegen de grondplaat lopen dus druk hem zo goed als mogelijk terug op de as.
Als controle heb even met de tom-tom gechecked of de km teller dat aangeeft wat ik rij.
Let op!
Maak niet de fout dat je denkt dat je van een T3 2wd teller onderdelen voor een T3 4wd syncro kunt gebruiken.
Zoek de verschillen
meer van Mark
Meer van de oude website van Bustoys/Busfever, geschreven door Mark.