Leo drukt het voorraam er uit
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
meer over hem
De tectyl van de dwarsbalk wegschuren. De veerhouder op roest nakijken. Alles wordt geschuurd. Pipo komt helpen. De veer na reinigen in de 2K-epoxy. De kardanrondelen in de epoxy. Ondertussen nog een achterklepje in de grondverf spuiten. De onderkant in epoxy. Het roestloze krikpunt in de 2K epoxy. Het roestloze krikpunt in de 2K epoxy. In L90D wit spuiten. In L90D wit gespoten met het Sata HVLP pistool. De twee ophangingsarmen. Links achter in de 2K- lak. Uit de hoeveelheid inslag in het veerrubber kan je merken dat er al heel wat km’s met gereden is. Om dit steunpunt te spuiten,gebruikte ik een oud rubber om de bovenste plaats af te plakken. Een bout verwijderen,daar deze veel vuil vasthoudt en toch te roest is. Een zeer belangrijk detail:de tectylgaten goed afsluiten. Het rubber dat ik als maskering gebruikte. De ophangingsarm met nieuw ingevet onderlegplastiek. De arm centreren. En de nieuwe bouten met RVS rondelen erin. De arm werd binnenin ook getectyleerd. De arm met de nieuwe Monroe gasdemper. De kardan werd geschuurd en gespoten. Nieuwe veelvoudbouten voor de kardan. Op koppel natrekken. Deze spanas is van vrij zacht metaal en dient voorzichtig te worden behandeld.Niet met de hamer op kloppen. Op koppel natrekken. Insmeren van de mogelijke piepplaatsen. Montage van de remmen.Merk de tape op,als bescherming. Met de veren spelen.Let op de trekveren zitten verkeerd gemonteerd! Met de fijne griptang de veren monteren.Let op de trekveren zitten verkeerd gemonteerd! Het centreerspul tekende ik één kant rood aan,om het beter te zien. De 46mm moer er op met de passende sleutel.Let op de trekveren zitten verkeerd gemonteerd! Improvisatie:de ontbrekende remleidingbeugel zelf maken met huiselektriciteitskabel-spanbanden en PVC-muurtap. En kijk,gefixt. De linkerkant zo goed als af,staat weer op de brug. De rechterkant aanvallen. De versleten ophanging. Versleten gummilagers. De slagtrekker kwam eraan te pas. Een roeste boel,nochtans is het lager reeds vernieuwd geweest. De remankerplaat werd een zestal jaar geleden opgelast en wordt nu vervangen door nieuw spul. De ingeroeste bouten zitten te vast.De gummi’s eerst wat opbranden,om plaats te maken voor de schrobzaag. Het gekoeld zagen op lage snelheid valt erg tegen. Nog eens proberen in de fik te steken. Fantastische vlammen en….stnken. De binnenste bout,ook doorzagen. Ondanks goed materiaal lijken de bouten beresterk. Het buitenste ophangpunt na verwijdering. Het binnenste ophangpunt na verwijdering. Kijk op de chassisbalk. De arm eronderuit. De kardanbouten lossen. Heel voorzichtig wordt het pasasje uitgeperst. Heel voorzichtig wordt het pasasje uitgeperst. Zie het schuiven. Alhoewel de onderkant af en toe wordt gereinigd,komt er nog heel wat zand onderuit. Deze spatlappen monteerde ik al een tiental jaren geleden,zijn van een R4F6 en doen mijn T3 minder roesten. Bewijs van de sterkte van 2K-lak:afkuisen en blinken.Ook na al die jaren Het grove schuurwerk met een Makita-borstel. Iets fijner schuren met de excentrische schuurmachine. In alle hoekjes en kantjes. Ondertussen de v-baksteun bij de vervangT3JX vervangen door een nieuwe steun. De oude steun hing iets teveel door. Doordat ook bij de JX de dwarsbalk iets roest vertoont,pakte ik mijn T3 dwarsbalk grondig aan. De nieuwe steun gemonteerd,gespoten in epoxy en 2K-lak. Nog een blik onder de JX,ter controle. Omdat de verwarmingsslangen in de weg zitten voor het spuiten,demonteerde ik deze. De slang verwijderd. Lossen van de slang thv de cylinderkop. Heel wat schuurwerk… aan het krikpunt En schuren maar. Met dezelfde haakse slijper opschuren. Een beeld tussendoor. Een beeld tussendoor. Het gemak van de splitsbare brug,geeft heel wat bewegingsruimte.Het schuurwerk brengt wat chaos met zich mee. Het krikpunt heeft geen roestsporen. Bovenaan de veerhouder stelde ik iets roest vast. De oude rubbersdelen doen dienst als maskering. Na epoxy,alles in de L90D 2K-lak Ondertussen rammelde een aandrijfas uit elkaar. Terug in elkaar en aan het lagerhuis geschroefd. De ophangingsarm er weer onder. Met de fijne schroefdraad opletten,omdat er wat verf opzit,eerst wat inlopen. De vier bouten eerst getest op goede schroefdra De ophangindsarm opkrikken om de aandrijfas vast te schroeven. Ondertussen wordt mijn droom binnen gebracht. Volgende project,door de onjuiste kleur demonteren,afbijten en herspuiten in origineel 2K- muizegrijs. Tip om de centreerringen te monteren=fijne griptang. Eerst de remschoen centreren met een as.Let op de trekveren zitten verkeerd gemonteerd! Montage van de regelingsveer.Let op de trekveren zitten verkeerd gemonteerd! ’s Nachts waakt Pipo op de JX. Om de Hy te herspuiten in de juiste kleur,demonteerde ik deze zeer zorgvuldig. Een viertal uren waren er nodig om alles te demonteren. De gemonteerde achterkant. Voor het opkrikken gebruik ik een professionele garagekrik en een deel van mijn trekstang. Een stuk rubber opgeplakt om afschuiven te voorkomen. Een assteun onder het krkpunt. Een bijkomende assteun als er iets moest misgaan. Mijn krik voorzag ik van bijkomende verlengstukken om veilig hoog te kunnen krikken. Voor en achter het wiel gestut. De remflexibel uit 2005 losgeschroefd. Met de lklopschroevendraaier de drie parkerboutjes los kloppen. De versleten remdelen,na 100.000km. De ophanging licht ogekrikt om te ontlasten. Met de Kukko-trekker de spoorstangkogel verwijderen. De inbussleiutel-test goed doorstaan.Kwaliteit uit Aldi! Lossen met dop. De Km-kabel zat stevig vast en wordt vernieuwd. De onderste fusee lossen. Na een paar ferme tikken kwam de fusee los. De ontspannen veer. De bovenste draagarm,gemerkt met witte verf en losdraaien. Eén kant van de voorophanging bij elkaar. De stabilisator rondelen zijn utgesleten. De hitteschilden zijn verrot. De onderste fusee staat wel heel los,doch geen speling. Even stuknummer vergelijken. Dat wist ik…De opgekuiste is voor het T3-model vanaf 1986. Een stabilisator bout draait zot. Nog de nieuwe Monroe gasdemper verwijderen om alles te reinigen en te spuiten. De ophanging verwijderd Dit hitteschild was 7jaar geleden al verroest.Toen herspoot ik deze in Epoxy en 2K-lak.Ik ging met een doek eens over het rechtse gedeelte….Bewijs van degelijke 2K- lak Verwijdering van de bovenste fusee. Verwijdering van de rubbers van de stabillisator. Een nieuw gummilager in de opgemaakte arm persen. Met het speciaal aangepaste gereedschap gaat dit vlot. De twee armen reeds klaar. De ophanging verwijderd.De T3 gesteund om dagen aan te werken,schuren en spuiten. De schokdemper moet nog worden verwijderd. Het is wachten op een nieuw stuurhuis voordat het oude wordt verwijderd. Ondertussen kwam de pneumatische zaag binnen om verroeste stukken uit de carrosserie te zagen. Een multispotter om een blutsje uit mijn deur te trekken.En om bevetigingsasjes te lassen voor plastiekkabelklemmen. Een 10Ton Ram als mechanische hulp. Een pneumtische schuurmachine om nat te schuren. Nog wat pistool-reinigingsgereedschap. Ondertussen komen remklauwen en hoofdrempomp en km-kabel binnen van Thomas Köch. Mijn eerste remklauwen van de zolder gehaald om als Inriuilklauwen te gebruiken.Eerst proberen losmaken met perslucht, Dichttrekken met een sergant lukt niet Close-up Dichtduwen met een hydraulisch handje lukt wel. Nadien lukt het wel met perslucht :de zuigers komen los. Twee inruilexemplaren losgemaakt. Het uitpersen van de onderste fusee. De fusee kot er langzaam uit met 25 ton. Een beeld van het laken,wat voor de veiligheid moet zorgen. Uit veiligheid zet ik een bril op en gooide ik een laken over de uit te persen fusee. Het inpersen van de nieuwe onderste fusee. Het verwijderen van de remleiding met flexibel. Het opkuisen van de fuseearm met de borstelmachine Het opkuisen van de fuseearm met de borstelmachine Ondertussen wordt het ALU-potje en geleiding na 100000km sowieso vernieuwd. Het neuwe ALU-potje werd al rood gespoten. Het invetten van de nieuwe geleiding met lithium-vet. De reserve-cardanrodelen afwassen. Nadien ontvetten in een afwasmachine glazen-produkt Met de powervijl van Makita kan ik overal bij. Klaar voor het spuiten,In deze warmte is dit geen lol. De bovenste draagarm en fuseearm. De nieuwe hoofdrempomp. De stabillisator opgehangen. Die Taïwanezen zijn er in geslaagd een pistoolhouder te ontwikkelen,zonder deze vol uit te testen.Resultaat=.0;5L lak op de grond. Veer en reschijf in de 2K-lak. Kardanrondelen,draagarm en remschijven gespoten. Fuseearm en rempompen. De twee reserve cardans. Hydraulische reservepompen. Na het lakken wordt de onderste fusee van lithium vet voorzien De fusee recht trekken met een buissleutel. De onderste klemring een stuk vasthouden met en fijne griptang. Met een ertalon spie wordt de klem erop gedraaid. En zo zijn de draagarmen klaar voor montage. Een en ander bij elkaar gelegd. De stabillisator voorzien van rubbers… is een fluitje van een cent. Een beetje wringen en de bankschroef wat aanpassen… en de rubbers zitten op hun plaats Eerst nog de schroefdraad testen. En daar ligt de stabillisator,voor de vierde maal vernieuwd. De nieuwe gasdemper verwijderen De expantietankjes verwijderen voor de reiniging. De schokdemperplaats wordt herspoten. Een (Chinese?) starter via Ebay.Als reserve goed genoeg,denk ik. De opkuis van de expantievaatjes Met de klipstang wordt het ontluchtingsentiel van het vat verwijderd.Het afdichtrubber wordt vernieuwd. Een hechtingstest op een vaatje. Het nieuwe stuurhuis wordt gespoten. En nog wat stukjes. De expantievaatjes na reiniging in de spuitcabine. Nat schuren met P600 De HY in de epoxy.
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.
02 jan 2012
15 sep 2008
23 okt 2008
02 aug 2008
27 aug 2008
08 sep 2007
20 mei 2010
04 jan 2008
18 mei 2008
28 sep 2008
02 dec 2008
18 jun 2010
18 jun 2010
22 nov 2010
18 mrt 2009
01 sep 2007
23 jan 2008
20 nov 2007
29 okt 2008
31 dec 2007
01 feb 2010
16 dec 2010
21 dec 2008
10 feb 2007
04 aug 2008
10 feb 2008
19 sep 2007
04 jan 2008
07 aug 2007
29 apr 2009
03 okt 2007
18 apr 2008
07 nov 2009
15 apr 2007
10 aug 2008
10 sep 2007
08 jan 2009
07 nov 2007
26 jul 2008
07 nov 2008
13 feb 2010
04 jan 2012
01 nov 2008
13 feb 2010
14 feb 2010
09 aug 2011
10 sep 2007
24 okt 2008
14 dec 2008
07 mei 2008
19 jun 2009
30 jul 2009
22 aug 2009
07 okt 2008
03 mei 2009
26 aug 2009
25 sep 2008
03 okt 2008
06 jan 2008
10 aug 2012
11 dec 2007
29 nov 2007
27 nov 2009
26 nov 2007
25 mrt 2009
19 okt 2007
06 aug 2007
06 sep 2011
13 feb 2010
17 mrt 2009
03 okt 2008
22 jan 2012
07 okt 2007
13 okt 2008
26 jan 2008
30 okt 2007
26 mei 2010
26 mei 2009
13 okt 2009
23 okt 2007
Berichtnavigatie