Leo drukt het voorraam er uit
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
meer over hem
Het versnellingspookbakje,vòòr de demontage Achteraan:droog en versleten. Het voorste schakelbakje enkel gereinigd. De schuifdeurrail reinigen. Zo zou het moeten komen.De afstand tussen band en deur. De scharnierarm sluit test. Een nieuwe 80Ah-740A wordt geladen. Andere langsliggers voor de dieseltank worden hier gespoten De uitlaatbocht. Allemaal rare vuile dingen. Roken door verneveling. Overal mistig. Oscar voelt zich goed ,zo gewassen worden tussen de schaars geklede vrouwen. KIJK?DIT IS NU EEN ECHTE PLAS ONDER OSCAR!!! Het motordekselrubber is dus eruit. Nu blijkt dat Oscar GEEN mistachterlicht heeft.Er kan gewoon geen lampje in!Dat is een interieur van een ouder model van voor 1982.Op mijn zolder heb ik waarschijnlijk wel zo’n interieur liggen ,waarin een mistachterlichtlamp kan zitten.Overigens zijn alle lampen zwartgebrand. De achterwielbouten=ééntje is een rare.. Hierachter moet ik die vastgeroeste bout doorzagen om de draagarmen te kunnen verwijderen.Nu droogt Oscar uit tussen de mooie vrouwen,dus tegen morgen staat hij zeker weer droog.Na deze ene vuile natte nacht kan ik vanaf nu properder werken.Dat was dus eenmaal vuil werk De vuile verroeste schroeven zullen door deze RVS ex. worden vervangen. Omdat de stuurbekrachtigingsolie op een minimum peil staat draai ik alles los…. steek er de gereonigde plastic delen en veer terug in… De ingelijmde kant voor de rubber. De rechter voorpinker blinkt uit van piraterij.Dit is geen juist stuk…Het goede haal ik van mijn zolder. Nieuwe klemmen met de juiste lamphouder. En kijk ,de rechtse kant met mooie RVS schroeven,als nieuw. Bij de grijze waren ze ook zo mat. Een sfeerbeeld met de TL-lamp achterin. De gepollierde achteruit blinkt zo dat ik er zelfs een calendergirl in zie. Een blik op de zelfgemaakte intercoolerbuizen.Ferm werk. Ha, de fout aan de achterremmen is gevonden=halve herstelling,slecht gedaan.Remtrommels uitgedraaid. gaan deze te ver open ,gaan deze gevaarlijk lekken en maken ze ook de nieuwe remvoeringen kapot. Ook de achterste remflexibels zijn aan vervanging toe.Die moeten toch los. samen met de rubbertjes van de remklauwen.Als dit alles samen met de achterremmen gebeurd,krijg je even goede remmen als op mijn T3.Let maar op dat je de eerste keer dat je remt niet door de voorruit vliegt!Dat is nu ook mijn bedoeling niet…. Een globaal roest zicht van de voorste onderkant,dat binnenkort tot het verleden moet horen. De flexibel wil niet los,zoals gedacht,dus doorknippen. Met mijn 1meter lang wringijzer los ik de schokdemperbout. Deze dure KONI koersschokdempers zijn nog in topconditie. Soortgelijke zaten onder mijn Alfa destijds….wat was ik maar jong gebleven…. Een kijk op het geheel. Op een moment krik ik Oscar wat op en vliegt de kom uit de krik,vliegt de veer in het rond en valt Oscar op de driepikkel,welke ik er gelukkig had gezet als veiligheid. Betrokkene komt er met de schrik van af… Deze zes cardanbouten moeten allemaal los. De cardan wordt geklemd met de kettingtang. De cardan gelost. Een zwaar gepruts om de draagarmbouten eruit te krijgen,wel zonder zagen. Zoals iedere T3,roest onder de veren. Aan de rechterkant komen de remleidingen wel los.Bij die T3’s weet je’t toch nooit…… Om de remtrommels vast te houdenzitten er in die twee gaten normaal twee boutjes van M6.Die zaten er niet. Alle stukjes blinken nog…Helaas remvoeringen die onder de remolie zaten komen nooit meer goed.Die olie trekt in de voering…. Even wat vloeken…Oscar uitmaken voor roestbak…Nog maar eens denken dat ’t voor een wijs meiske is. Ja,’t staat erop. Na drie kapotte zaagbladen nog eens tieren ,vloeken en brullen tot Oscar er stil van wordt en zich tot slot niet geeft! Niet opgeven,moet kunnen. Het gereedschap en zijn slachtoffers. Sfeerbeeld van de rechtse kant,na een nacht krachtpatserij. Deze versleten trekstangrubbers heb ik hier al. De schokdempermoer en schokdemperdraad verroest omdat de plastickap er niet opzit,noch kopervet is gebruikt. Om de vaszittende moer te kunnen lossen,moet de demperschroefdraad kunnen vastgehouden worden. Een fotografe zou uitkomst brengen. De Afrikaanse dempers zijn al meer roest dan mijn 10 jaar oude Monroe’s! Ik moet mij schrap zetten om geen ongelukken te doen. Hoe die kiekens het voor mekaar hebben gekregen ,weet ik niet,maar de remblokken moeten wel kunnen over en weer schuiven…. Zelfs het montagemateriaal waaronder de veer en de verende veiligheidsassen werden versleten en verroest weer gemonteerd.Die mensen die deze remmen monteerden hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel,denk ik. Zicht op de slechte,te harde remblokken. Nochtans nog dik genoeg ,maar van slechte kwaliteit. Alle maten nameten Hierbij bevestigd.Alles net iets anders.Wat ik beoogt had voor je budgetbesparing valt in het waterDeze reserveremschijven waren voor mijn T3 bedoeld,maar passen dus ook niet op mijn T3.. Foto zonder statief,vat met ontvetter voor mijn wastafel,dat op was…En omdat Oscar zo vettig is aan zijn remdelen kan dit niet zonder investeren.De rest zijn stukken voor Oscar. Aan alle twee de lichten zijn de rubbermantels kapot. De rechtse kant ook opgepoetst en 4 nieuwe RVS schroeven maken Oscar weer toonbaar langs achter. Aan de rechtse kant dienen de gummilagers uitgeperst met een trekker. Aan de linse kant kunnen de gummi’s er worden uitgetrokken met het andere systeem. Zonder de flens te verwijderen is het moeilijk werken aan de remmen,met al die veren. Een nieuwe remvoering moet ruw zijn,hier topkwaliteit van FERODO.De andere is door remolielek aan de pompen een glijbaan geworden.Daardoor kon je ook doorrijden met opgetrokken handrem.Dat zal in de toekomst niet meer mogelijk zijn.De handrem zal een echte rem zijn. Kijk,Auto 5 monteerde de oude versleten rubbers(rechts),waardoor de schokdempers van n het begin niet kunnen voldoen… Links ligt een zelfde,maar nieuw.Ik ken dat probleem ,op de achterzijde een zakje vol originele VAG rubbers De blokken dien ik eruit te kloppen. Vuile remolie,vieze remklauwen.Nomaal volstaat perslucht om de zuigers eruit te blazen,de ene gaat moeizaam. Ongelooflijk hard kloppen … Met de dankbare borstelmachine schuren. Zo worden de opgepoetste zuigers met afdichtingen gemonteerd met wit remvet van Até. En op de zuiger geschoven Met perslucht wordt de werking van de zuigers gecontroleerd of deze goed schuiven. De dop 46 mm om de achterasbouten vast te zetten met 50kg met opzij twee korte verlengstukjes. Speciale schuurborsteltjes om Oscar te schuren met perslucht. De as wordt geblokkeerd DE moer lost eindelijk Rechts de Monroe rubbers,inks de veel hardere originele. De trommels dien te worden gespoten om niet zo snel te roesten. Ravage in de garage. Oscar onder de plastiek De vier bevestigingen in de epoxy,met de borstel. Deze ook al. De voorkant: bij andere T3’s gaat deze fusee in 5 min. los. Na 50 min breekt de bout van mijn handje en is het nog niet los!Die Oscar is een krachtpatser of zoiets. Van een andere sloop-T3 bewaarde ik de remleidingen als voorbeeld. De kapotte lagers van mijn bus als voorbeeld. 103 euro en tien uren werk..per kant
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.
02 jan 2012
15 sep 2008
23 okt 2008
02 aug 2008
27 aug 2008
08 sep 2007
20 mei 2010
04 jan 2008
18 mei 2008
28 sep 2008
02 dec 2008
18 jun 2010
18 jun 2010
22 nov 2010
18 mrt 2009
01 sep 2007
23 jan 2008
20 nov 2007
29 okt 2008
31 dec 2007
01 feb 2010
16 dec 2010
21 dec 2008
10 feb 2007
04 aug 2008
10 feb 2008
19 sep 2007
04 jan 2008
07 aug 2007
29 apr 2009
03 okt 2007
18 apr 2008
07 nov 2009
15 apr 2007
10 aug 2008
10 sep 2007
08 jan 2009
07 nov 2007
26 jul 2008
07 nov 2008
13 feb 2010
04 jan 2012
01 nov 2008
13 feb 2010
14 feb 2010
09 aug 2011
10 sep 2007
24 okt 2008
14 dec 2008
07 mei 2008
19 jun 2009
30 jul 2009
22 aug 2009
07 okt 2008
03 mei 2009
26 aug 2009
25 sep 2008
03 okt 2008
06 jan 2008
10 aug 2012
11 dec 2007
29 nov 2007
27 nov 2009
26 nov 2007
25 mrt 2009
19 okt 2007
06 aug 2007
06 sep 2011
13 feb 2010
17 mrt 2009
03 okt 2008
22 jan 2012
07 okt 2007
13 okt 2008
26 jan 2008
30 okt 2007
26 mei 2010
26 mei 2009
13 okt 2009
23 okt 2007
Berichtnavigatie