
Leo Mengé alias LeoM
Ik kende hem van het bus-forum en hij had een hoop foto’s gepost en hier maakten wij graag gebruik van. Helaas is hij in 2012 overleden en heeft Google de foto albums van Picasa op de schop gegooid. Om het werk van Leo te bewaren heb ik het in allerlei posts op dit blog gezet in zijn eigen woorden.
De nieuw gemonteerde oliekeerring. De krukaskeerring. Omdat de keerring geschonden was,werd deze vervangen. Voordien werd met de speciale trekker het naaldlager verwijderd. Om het naaldlager te kunnen verwijderen dient het vliegwiel te worden verwijderd. De krukas,waarde vulringen tussen zitten. Bij demontage vaan het vliegwiel moet de speling worden opgemeten en ev worden aangepast met nieuwe vulringen Het was wat zoeken om de oude keerring te verwijderen. Tot slot bracht de kipstang Midlock 1000 weer de oplossing,waarvan geen foto. Het vliegwiel met nieuwe veiligheidsbouten vastzetten op juiste koppel.Om de speling te meten,kan het vliegwiel wel enkele keren vast en weer los moeten..Een echt sicuur geduldwerk. De speciale opstelling ,nodig om de speling op te meten. Het gaat hier om honderdsten mm werk Alle verwijderde vulringen bij elkaar. Deze zit tegen de krukas. Omdat deze er beschadigd uitkwam,werd deze vernieuwd. Een brede opvulring ,welke de VAG-magazijnier niet terug vond en welke ik verving door een nieuwe normale opvulring. Opvulringen zijn verkrijgbaar in vrschillende maten. De maat wordt opgemeten met een micrometer. Deze iets wat eigenaardige ring werd ook vervangen en is nodig,omdat de motor niet zou blokkeren. Nogmaals de eigenaaardige opvulring. De koppelingsplaat wordt gecentreerd met een oude prise-as. Recht zie je de drukgroep in aantocht,wel nog even om te draaien. De gemonteerde drukgroep. Nieuwe rekbouten kruisgewijs ,Loctite met 6 kg en dan 90° bijtrekken
Meer van Leo
Leo M had een hoop op Picasa, hieronder het grootste deel van zijn verzameling.