TDI in de 16 inch

Mark van Busfever en Bustoys worstelt en legt alles uit over de TDI in de 16 inch. Een dure hobby, zo te zien. (zijn woorden)

Mark van Bustoys/-fever

Deze posting komt van een oude website van Mark en stond vroeger op Bustoys.nl en/of busfever.nl. Helaas is de website na de verkoop van de T3 syncro verdwenen. Gelukkig mochten we de info hier nog posten.

Meer over hem


Dit is de nieuwe golf motor 1z gekocht via Ebay voor nog geen € 500,- incl. transport naar Nederland.

Destijds de motor ruimte kaal gemaakt en opnieuw in de verf gezet

motorruimte

Benzinetank gewisseld voor een dieseltank vergeet ook niet het vulstuk, want daar kwam ik pas achter na de eerste keer tanken bij de pomp, deze was namelijk voor loodvrij.
Isolatie schoongemaakt en alles in de tectyl gezet.

Vliegwiel is van VW waterboxer en ik heb deze afgedraaid achter de starterkrans in verband met het neusje van de td starter. Deze loopt er tegen aan als je dit niet doet.

Details later volgen.

Vergeet nooit de spatplaat aan te brengen tussen de motor en carter om schuim vorming te voorkomen en te zorgen dat de olie daar komt waar de motor het nodig heeft.

!!!!! Mijn advies: neem ook een nieuwe olie aanzuigbuis met oliepomp dit zijn de kosten niet € 100,- en geeft meer plezier en zekerheid, lees maar eens verder !!!!!!.

De pijp hiervoor, heb ik zelf gebogen, zodat de uitlaat hoger gemonteerd kan worden, waardoor ik aan de achterzijde een hoger vrijloop van de bus ga creëren.

Uitlaat is ééntje van Winkler en zou geheel RVS zijn maar helaas Winkler neemt niet de flensen van RVS. Dus niet kopen!

Lees er hier meer over; RVS uitlaat

Omdat de originele syncro carter beschering niet past, doordat de TDI steun aan de bestuurderskant te laag komt (zie hierboven) ben ik maar een nieuwe aan het maken. Zie de voorlopige details hieronder.

Eerst één mal gemaakt m.b.v. van de originele TD steun, uitlaatspruitstuk TDI en één TDI blok ( heb er nog ééntje voor later)

Dan past de grotere turbo later ook, hi hi hi ………..ja ja die rechtse lange leve de import 2 jaar terug als vanuit de USA.

Plaatje zetten en gaatjes boren.

De rest volgt……………………………………………..

Wat is hier voor aan af gegaan

September 2009

Bij een proefrit vooraf aan de keuring bij de RDW is mijn TDI motor in de soep gedraaid.

Zoals je ziet is de krukas zwaar beschadigd en de drijfstang stuk.

Het was geen dieselslag zoals ik al eerder had gemeld maar………………….. Vast zittenden plunjer van het overstort ventiel van de oliepomp in de aanzuigbuis. Lees maar eens verder………..

Begin stand en er is duidelijk een groef te zien en allemaal krasjes.

Wat blijkt, het was het overstort ventiel van de oliepomp. Na het verhaal van Laurens Jan op het forum van de busclub heb ik het carter losgehaald en de aanzuigbuis en oliepomp nogmaals gedemonteerd.

Ja hoor ook bij mij zat de plunjer vast en stond deze gedeeltijk open Bijna nog één motor in de soep met te lage olie druk.
Meteen een nieuwe pomp met aanzuigbuis gemonteerd.

Mijn God wat kost dit toch veel geld zo’n hobby.
Dit was de motor de eerste TDI audi 1z motor.

Hierboven nog met de orginele turbo Garret 028.145.703D 454001-1T2 VK3596F. Dit is de ideale turbo 1Z-AHU voor ombouw met orgineel uitlaatspruit T3 en ophanging.

51.038 km pas op de teller na revisie

ik heb de rechter motorsteun zelf moeten bouwen om de volgende reden:
Niet alle Iz motoren zijn gelijk

Neem nooit zoals ik in het begin één IZ audi motor (herkenbar aan een dikke rand bij carterpan) want dan past de rechter originele TD motorsteunen niet op het kale motor blok.

Hierdoor heb ik deze destijds zelf gemaakt, zo ook de steun onder waar het motor rubber op bevestigd zit aan de carrosserie. Nu in de verkoop.

meer van Mark

Meer van de oude website van Bustoys/Busfever, geschreven door Mark.

Geef een reactie