Onder de stoel zit een plaatje waar het één en ander te vinden is over de bus hoe dat in de fabriek is bepaald. Helaas zijn er ook busjes waar het plaatje is verwijderd en dan vind je alleen twee gaatjes. Dit is vooral bij Westfalia interieurs. Hieronder leg ik in een plaatje uit van mijn grijze syncro uit 1988 waar de verschillende cijfers en codes voor staan.
- Productie week van het kalender jaar. In het chassisnummer zit op de 10e lokatie een J in mijn geval. Dat houdt 1988 in. Als ik naar de productie week en de dag hiervan kijk is de bus op 24 januari 1988 van de band gerold. Zie hier een lijst van de modeljaren.
- De productie sleutel bestaat uit het type, in dit geval een 251 (dichte bestelbus) en nog wat meer informatie over stoelindeling, motor en versnellingsbak. Deze cijfers vind je hier terug.
- De kleurcodes zijn bestelnummers van Volkswagen, de interieur codes is een combi van stof en kleur. Kleur code en interieur code kan je hier meer over lezen.
- De extra m-codes zijn hier neergezet om waarschijnlijk met een kale bus het één en ander aan te passen bij de plaatwerker. Hier staat dus een paar extra m-codes. Bijvoorbeeld als het een caravelle is omdat er dan gordel aansluitingen ingelast moeten worden of als er een JX motor in moet voor een aanpassing voor deze motor. Lees hier meer over de m-codes en welke er zijn.
Meer identificatie posts;
Er zijn meer manieren om je bus en zijn eigenschappen te identificeren. Zie hier een verzameling.