Het lijkt alsof het een nieuwe vloerplaat is, maar eigenlijk is het maken van deze plank al jaren geleden begonnen. Toen ik net de bus had was ik hoopvol er snel een campertje van te maken.
Tussen het zagen van de plaat tot en het werkelijk plaaten zit bijna zes jaar. Vorheen wilde ik een back-2-back Seat in de bus plaatsen. Ik heb de gaten er al voor gemaakt. Uiteindelijk zaag ik twee stukken uit de vloer voor het extra bankje.
Nu fast forward naar 2020 is de vloer weer helemaal opnieuw geschuurd, alle roest is weer verwijderd. Het anti-dreun is opnieuw aangebracht en het geheel is met een laagje ‘bedliner’ opgeknapt. Hieronder wat verschillende stappen in beeld;
Alles er weer uit Motordeksel toont nog verf-blunder Alles weer kaal
De Franse eigenaar had een gastank in de bus en gaten voor de slangen. Ik heb gaten geboord voor een back-to-back seat die ik niet meer ga gebruiken. En de bus heeft gewoon een zwaar leven gehad. Dus Martijn bood aan om de gaten kaas dicht de lassen.
De bus krijgt in de lage gedeeltes van de vloer anti-dreun matten geplakt om de herrie wat te beperken. Omdat ik de bedliner als laatste laag wilde, wilde ik voor de zekerheid onder de anti-dreun een extra laag verf tegen roest smeren. Gelukkig had ik nog wat RX5 en RX10 over van de gele bus.
Daarover plakken we de anti-dreun matjes en maken het geheel klaar voor het spuiten van de grondverf voor de bedliner.
Gelukkig konden we dit samen Klaar voor de grondverf Giftige dampen 🙂 De uiteindelijke laag
Ik had nog even snel iets gespoten…. En je moet nooit iets even snel doen en ik had dus bedliner op de lak en het was al droog. Gelukkig was het nog niet volledig uitgehard, dus met een doekje olijfolie kreeg ik het toch weg.
Dan is het tijd om de vloerplaat klaar te maken. Alle onderdelen worden zwart geverfd, behalve de betonplex plaat. De plaat is 18mm zodat er nog wat stevigheid is om dingen er in vast te zetten.
Als extra isolatie leggen we eerst Armaflex van 10mm neer.
Zoals je misschien op de laatste foto kan zien heb ik over het schuine gedeelte en boven de motor ruimte wel alles doorlopend geplakt met anti-dreun om zoveel mogelijk herrie te dempen.
Tussen de Armaflex op het horizontale gedeelte liggen twee stalen strippen waar straks de rails van het extra bankje op wordt gemonteerd. Oorspronkelijk zou het direct op de bodem geschroefd worden, maar door de isolatie, antidreun en de iets dikkere vloerplaat moet het één en ander opgevuld worden. Er zijn drie buurmannen nodig om de gaten in de strips te boren, de derde (ik) neemt even de foto.
Ik had een blindklinkmoer-tang gekocht en zo kon ik eindelijk de slaapbank ook vastzetten aan de achterkant.
En de tweede keer dat we de plaat in de bus legde paste alles eindelijk en kon alles vast gezet worden. Met de originele afdekplaatjes om er een vlakke vloer van te maken.
Rails voor het bankje Afdek kapjes voor een vlakkere vloer