Welke kachel?

Ik heb nachten geslapen in de bus rond het vriespunt en toen wist ik dat ik verwarming wilde, maar welke kachel moet ik nemen? Standkachel, petroleum, etc.

Om het lekker warm te krijgen in de bus zal ik een kachel nodig hebben. Als de motor draait dan kan je warmte van het koelwater halen, maar als we stil staan dan kan het behoorlijk afkoelen. In mijn stukjes over vanlife bespreek ik wel dat mijn bus een soort verlenging van mijn huis wordt. Thuis heb ik ook gewoon een kachel, dus tijd om er eentje uit te zoeken voor de bus.

De opties zijn;

  • Losse kachel op petroleum
  • Losse kachel op stroom
  • Losse kachel op gas
  • Vaste kachel op gas
  • Meestal vaste kachel op benzine/diesel

Petroleum kacheltjes

Petroleum kacheltjes zijn niet duur en makkelijk te krijgen. Het nadeel is dat je lucht in de auto gebruikt om de boel op te warmen. Als je geen volledige verbranding door een gebrek aan zuurstof hebt kan je CO in je leefruimte krijgen, dus goed ventileren is erg belangrijk. Ook krijg je meer vocht in de bus door de verbranding. Voor mij viel het om deze twee nadelen af. Maar met voldoende ventilatie was dit een mooie incidentele verwarming.

Kachel op stroom

Dit is eigenlijk alleen een optie als we een externe stroombron hebben. Op huishoudaccu’s is dat niet ideaal. Als je wel deze weg op wil gaan kan je een soort vloerverwarming matje leggen of heuse mobiele radiator. Het is een eenvoudige manier van verwarming.

Gaskachel

Hier ben ik nog steeds wel van gecharmeerd. Het brandt schoon, stinkt niet echt en je hebt zelfs gaskachels die helemaal geen stroom verbruiken. Alleen bij het aansteken. Ik heb er een hele verhandeling over geschreven hier; Een warm busje. Het nadeel is een grote gasfles die je kwijt moet en moet vullen. Dus daarom heb ik er niet voor gekozen.

Benzine- of dieselkachel

Benzine en diesel heb je altijd voor handen, anders rijdt je auto immers ook niet. Daarom heb ik ook voor deze kachel gegaan. Met een standkachel heb je een mooi compleet pakket wat ook veel wordt gebruikt wordt in de auto- en vrachtwagenbranche. Lucht wordt van buiten aangezogen en de uitlaatgassen worden ook buiten geventileerd. Binnen in de auto wordt koelere lucht uit het zitgedeelte aangezogen, opgewarmd en weer weer in de ruimte geblazen.

Nadeel kan zijn dat hij brandstof van het voertuig gebruikt en je tank leeg kan trekken. En het verbruikt een beetje stroom tijdens het gebruik.

Webasto
Mr. Heater
Gaskachel
Standkachel

Lokatie

De kachel kan op verschillende plekken geplaatst worden. Ik heb met T3’s mensen kachels zien plaatsen in het dashboard en onder de bestuurders stoel. Ik plaats hem onder het keukentje op de grond. Uitblazen van de verwarmde lucht gaat richting de slaapbank en de te verwarmen lucht wordt aangezogen achter de bestuurders stoel. Klaas slaat een rib van de vloer plat en last eventuele gaten dicht.

Ik heb uiteindelijk de kachel laten plaatsen door Electrostart die een module toevoegde waardoor we met een applicatie de kachel weer aan kunnen zetten.

Kachel aanzetten of uit

Meer over deze syncro

Geef een reactie