Koeling aanpakken

Op de afsluitdijk barst één van mijn koelslangen en dat roept een klus op; Koeling aanpakken. Ik vervang de radiateur en alle vieze tankjes.

De bus weer op de auto ambulance, een té bekend plaatje.

De woorden van Leo M klonken in mijn hoofd toen ik een gereviseerde Subaru motor in mijn bus legde; “Vervang die radiateur!” Het was zijn mening dat een radiateur, ook al zag hij er nog zo goed uit, regelmatig vervangen moest worden net zoals een distributie.

Op zaterdag wilde ik naar Friesland rijden om de mannen te helpen met de ETKA en ik ben op een kwart gekomen van de afsluitdijk. Toen werd ik door een Land Cruiser en auto ambulance weer terug gebracht door Bas.

Onderweg was een slang gebarsten/gescheurd en dit gebeurde net dat ik een auto inhaalde. Die mensen zullen wel gedacht hebben. Ik week uit naar de vluchtstrook, belde om hulp en maakte het mezelf gemakkelijk.

Er is teveel druk op mijn koelsysteem gekomen, de reden moet ik nog achterhalen. Gelukkig heeft deze slang de geest gegeven en niet één van mijn koppakkingen. De woorden van LeoM worden nu omgezet in werkelijkheid en ga ik meteen preventief ook mijn radiateur vervangen om alles uit te sluiten en preventief op te lossen.

Ik probeer uit te vinden waar de overdruk vandaan komt. Er wordt gesuggereerd dat ik de koppen mogelijk na moet trekken. Ik bel meteen even met Westra en hij merkt, licht sarcastisch, op dat dat alleen nog bij een T-Ford moet. Ik dacht dat het mogelijk kwam omdat het vultankje te vol zit. Maar als ik die vul en op z’n kop zet loopt het water er uit.

bovenop het voltankte is een opening van drie gaatjes

Ik zit ook te kijken hoe de koeling van mijn bus loopt. Zo is de koeling van een T3 geregeld. Hierover heb ik een aparte post geschreven; Welk koelsysteem met een Subaru ombouw.

Dat is het tijd om alles weer te ontluchten. Ik tilde eerst de achterkant omhoog om alles via het druk tankje te ontluchten. Het is wel een risico om het tankje open te maken als de motor heet is. Dan staat er wat druk op en komt de koelvloeistof omhoog. Veiligst is om alles af te laten koelen en dan te vullen. Maar er zit mogelijk een luchtbel bij de thermostaat waardoor hij niet open gaat.

T3 radiateur leidingen

Ik heb wat water op het motorblok laten liggen om te kijken of het water niet gaat koken. Als dat gebeurt dan is het blok te heet, een tip van RJES. Als ik de auto omdraai blijkt dat er redelijk wat lucht uit de radiateur komt en daarna wordt hij warm. Mijn buurman en zijn theorie van de luchtbel bij de thermostaat klopte dus.

Er is geen 1 vaste methode (alleen kont omhoog of alleen neus omhoog). Als de kont omhoog is dan kan er lucht vast komen te zitten bij de thermostaat en misschien hoekjes in het motorblok. Langs de thermostaat komt het niet en waarschijnlijk gaat het wel goed met lucht in het blok.

Als je alleen de neus op tilt dan kan er lucht komen te zitten in de leidingen van de kachel. De radiateur kan je ontluchten, de kachel niet. Vandaar dat je wisselend neus en kont omhoog moet doen. Een stukje rijden helpt ook, maar let dan wel goed op dat je radiateur warm wordt voordat je rond gaat rijden. Anders krijgt je motorblok geen koeling.

Daarna maak ik nog wat ritjes van rond de 10km en dan zal je zien dat het koelsysteem nog lucht uit “boert” in het drukvaatje.

Meer over deze syncro

Geef een reactie