De Coleman stove

Al een paar jaar gebruiken we de Coleman stove om te koken. Hier een uitleg waarom, het verschil tussen 414 en 424 en wat schoonmaak tips.

Ooit waren we in maart aan het kamperen in de Ardennen. We hadden zo’n goedkoop gas toestel meegenomen wat makkelijk te gebruiken is. Het nadeel echter was de buitentemperatuur. Als gas van vloeibaar naar gas gaat kost het energie en de temperatuur rondom het gas daalt dan. Als het buiten 5 à 6 graden is dan kan de gasbus onder het 0-punt duiken.

In deze gas-containers zit vaak een butaan/propaan mengsel en het probleem is het butaan. Deze kookt oftewel wordt gasvorming bij -1 graden Celsius. Als door het verdampen van het gas de gas-bus onder de 0 graden duikt krijg je het butaan er niet meer uit. Alleen het propaan wat verdampt bij -42 graden wordt gebruikt bij het koken en als de bus half leeg is komt er niets nuttigs meer uit.

Bij winter-kamperen kan je butaan dus maar beter mijden en na 3 bussen ‘leeg’ getrokken te hebben, hebben wij besloten alleen nog maar op benzine te koken. Dit werkt altijd en kan je ook overal kopen. Bas kwam terug van onze trip en kocht er meteen eentje op marktplaats.

I’ve seen folks try to light their butane stoves in sub-freezing mornings…everyone ends up using the old Coleman that I’ve been dragging around for decades. It has never let me down.

Expedition Portal – What makes a good camping stove

Er zijn redelijk wat allesbranders te koop, maar weinigen heeft een geschiedenis zoals Coleman. Het grappige is dat ze in de afgelopen 100 jaar eigenlijk hetzelfde er uit zijn blijven zien. Coen van Landcruising Adventure heeft er ook een leuke post over geschreven.

Dus ik was het eens met Bas dus ik ging ook voor Coleman. Voordeel van de moderne variant is dat ze gestookt kunnen worden op alle vormen van benzine. Alhoewel autobenzine nog wel het nadeel heeft dat het wat meer verontreinigend is en dat je de boel wat vaker moet schoonmaken. Je kunt dit voorkomen door de duurdere Coleman benzine te gebruiken. Zelf gebruik ik eigenlijk altijd Blauwe Aspen (4-takt), dat is makkelijk in bulk te krijgen en hele schone benzine. Maar het gebeurt wel eens dat we gewone benzine moeten tanken als ik te weinig Aspen heb meegenomen.

414 vs 424

Zelf koos ik ook voor een tweepitter zodat er wat meer ruimte is om een maaltijd te koken en dan heb je nog een keuze tussen twee modellen. De 414 en de 424. De eerste is wat groter dan de tweede, alhoewel deze beter te verkrijgen is. Ik heb ze allebei en we nemen eigenlijk eerder de grote mee, dan de kleine. Op de grote variant passen pannen net even beter naast elkaar en het Coleman oventje past precies bovenop een pit. Maar in de syncro is ruimte belangrijker en hebben we de kleine mee. Hieronder zet ik wat informatie en foto’s van de twee.

414

groter, vermogen 5.130 Watt
koffer hxbxd: 15x43x56cm, weeg 7kg

424

kleiner, vermogen 4.225 Watt
koffer hxbxd: 12x29x46cm, weegt  5,3kg

Onderdelen en schoonmaken

Eén van de grote voordelen van de Coleman is dat het simpel in gebruik is en ook simpel te repareren. Met een schroevendraaier, een bahco en dopje 11 haal je de onderdelen uit elkaar en kan je de boel opknappen en schoonmaken.

De generator

Vaak ontstaan problemen met afstellen en dat heeft dan te maken met generator die verstopt is. Vind een borsteltje waarmee je de bus kan schoonmaken en met een schuurpapiertje kan je de naald weer schoon krijgen.

Branders

De branders kan je los halen om alle roet er af te halen. Het is ook eenvoudig om de boel eens schoon te schuren en een nieuw laagje verf te geven. De grootste vijand van de Coleman is roest, naast roet.

Een handige tip: Op de hoofd-brander (de rechter) zit een extra schijf om de doorstroom naar de extra-brander (de linker) te bevorderen. Toen ik alles uit elkaar had heb ik wel even lopen zoeken naar de tweede schijf die niet bestond.

Instructie videos

Hieronder een handige video hoe je de Coleman Stove kan bedienen.

Hier een hele verhandeling over hoe je een Coleman moet opknappen. Het is wat veel informatie, maar het helpt om de onderdelen te kennen.

Geef een reactie